Har hus med gjuten platta samt vattenburen golvvärme och klinker.
Nu har det börjat lossna/"bom ljud" i stora delar av klinkergolvet.

Finns det någon som har liknande erfarenheter och vill dela med sig om lösningar och annat?

Folk pratar bla om att klinker på gjuten platta inkl golvvärme inte är någon bra lösning. Tycker personligen att ett klinkergolv ska kunna sitta fast lite mer än 10 år.:@
 
S
vad för matrial använde du fix och fog eventuellt spackel?
 
Hur lossnar dom? Alltså är det plattan som släpper från fixet eller är det fix kvar på plattan? Hur länge efter gjutning väntade ni innan det lades klinker?
 
Hur länge väntade ni innan ni slog på golvvärmen? Fixet kanske inte hann härda tillräckligt länge och då blir ju hållfastheten därefter... Har för mig att man bör vänta minst två veckor innan man slår på golvvärmen när man lagt klinker.
 
Det var SKANSKA som byggde huset så vilka prylar dom använde kan jag inte svara på.
Övriga tider som frågas efter kan jag inte heller till 100% säga men jag utgår från att dom gjorde rätt. Vi snackar om ett helt villakvarter som byggdes för 9,7 år sedan. ;)

Mycket nyfiken på om andra har samma problem med liknande konstruktion.
 
Redigerat:
Styrman skrev:
Övriga tider som frågas efter kan jag inte heller till 100% säga men jag utgår från att dom gjorde rätt. Vi snackar om ett helt villakvarter som byggdes för 9,7 år sedan. ;)
Helt rätt gjorde de uppenbarligen inte eftersom plattorna lossnar nu...

Men om de byggde hela kvarteret kanske det enklaste är att kolla med grannarna om de upplever samma problem?
 
Redigerat:
S
men tio år.då börjar det bli dax att byta ändå ju
 
SBH skrev:
men tio år.då börjar det bli dax att byta ändå ju
Ja många kanske vill byta efter tio år men nog ska det hålla (mycket) längre än så. Jag har för mig att försäkringsbolagen (i alla fall LF) inte har något åldersavdrag alls innan tio år.
 
SBH skrev:
men tio år.då börjar det bli dax att byta ändå ju
Jag vet inte om det är normalt att bila upp 90 kvadrat klinker golv vart 10:e år. Gör vanligt folk det?
 
eviljava skrev:
Helt rätt gjorde de uppenbarligen inte eftersom plattorna lossnar nu...

Men om de byggde hela kvarteret kanske det enklaste är att kolla med grannarna om de upplever samma problem?
Det finns hus i kvarteret som har exakt samma problem och som också dragit igång "process". Jag är just nu nyfiken om det är ett återkommande problem bland hus med denna byggteknik eller om det bara är i vårt område som drabbats.
 
Stefan N skrev:
Hur lossnar dom? Alltså är det plattan som släpper från fixet eller är det fix kvar på plattan? Hur länge efter gjutning väntade ni innan det lades klinker?
Jag har inte fått upp en hel platta ännu men man hör ju tydligt att det är på gång att lossna. Det så kallade "bomljudet" finns i minst 30% av plattorna. Man knackar på dom och det är helt "ihåligt".

Jag har sett en helt lös platta hos en granne. Minns jag det rätt så var klinkern ren och fixet satt fast i bottenplattan.

Vad jag minns så gjort dom plattan i november och vi flyttade in i juni/juli. Problemet har ju kommit smygande och fler och fler plattor "lossnar" efter tiden.

Finns det några regler rörande "byggdagbok" från byggherren? Hur ska en sådan föras och hur länge ska den sparas tex? Det var liksom inga rumäner som kom och byggde huset (inget ont om rumäner).

Med tanke på att det finns en garantitid på 10 år så är det ju rimligt att sådan sparas minst så länge.
 
Redigerat:
Styrman skrev:
Det finns hus i kvarteret som har exakt samma problem och som också dragit igång "process". Jag är just nu nyfiken om det är ett återkommande problem bland hus med denna byggteknik eller om det bara är i vårt område som drabbats.
Jag har aldrig hört talas om att någon speciell byggteknik skulle få plattor att lossna. Däremot är det vanligare att det slarvas vid läggningen av plattorna alternativt att golvvärmen sätts på för tidigt.

Om ni har golvvärme som uppvärming är det väl inte orimligt att anta att den slogs på för att få värme i huset under färdigställandeprocessen samt att man ville få ut byggfukten. Detta kan vara en orsak till era problem. Men det kan även bero på undermåligt arbete eller brister i produkten (kanske felblandad fix?). Det kanske t.o.m. kan vara så att man drog ut för mycket fix innan man lade plattorna och att det därmed inte fäste ordentligt i klinkern eftersom det hann torka för mycket innan de lades på plats?

Det kan alltså finnas många anledningar och det enda sättet att få svar är nog att ta dit en besiktningsman.

Det enda man kan vara säker på är att om utförandesättet och produkterna är korrekta skall de ligga myyyycket längre än 10 år.

Jag har t.ex. klinker på ett ställe som lades när huset byggdes 1953 och de sitter som berg. Det börjar dock bli dags att ta bort dem, men inte p.g.a. att de är slitna eller börjar lossna utan för att de inte riktigt "ligger i tiden". ;)

Som vissa har varit inne på, men inte skrivit i klartext är väl att det kanske ändå är dags att byta dem p.g.a. sådana skäl? Visst kan man ta dit besiktningsmän, reklamera och dra igång processer som kan dra ut i tiden och kosta pengar. Men att lägga ny klinker är ju inte så svårt (även om 90 m2 kanske är en stor yta). Det blir ju visserligen en merkostnad man inte räknat med, men du kanske förstår vad jag menar...

Nu kanske ni är mycket nöjd med utseendet ändå och då är det ju tråkigt att det skall behöva inträffa sådana saker. :S
 
Redigerat:
Tackar för detta. Att byta klinkers pga färgen i ett 9 år gammal hus är ju inget man bara gör. Vi pratar hall, vardagsrum, matplats och kök i en öppen planlösning. Klinkers som vi själva valde när vi flyttade in dessutom.

Att slå på golvvärmen tidigt kan vara boven men borde inte en sådan sak ge effekt ganska omgående?
 
Har du några mjukfogar i golvet? Det låter som du har stora ytor med klinkers då måste man ha det.
 
Styrman skrev:
Att slå på golvvärmen tidigt kan vara boven men borde inte en sådan sak ge effekt ganska omgående?
Att slå på värmen för tidigt gör att fix och fog torkar/härdar snabbare. Detta ger en minskad hållfasthet. När sådant börjar märkas varierar ganska mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.