Två grannfastigheter har bostadshus på min mark! Inte helt och fullt, men de skjuter över upp till 3 meter in på min sida markgränsen. Den ena fastigheten är ny (5 år), den andra ca 13 år. Den äldre fastigheten saknar bygglov för den utskjutande delen plus för sin bergvärme där borrhålet också finns på min sida marken. Den nya fastigheten har inte byggt enligt bygglov och inte tagit ut något slutbevis.

Jag har försökt få hjälp hos Plan&Byggkontoret i kommunen, men det är hur segt som helst. Det har gått månader och då har de enbart stött på den nye fastighetsägaren. Den vi talat med säger att det inte är mycket som h*n kan göra. Är det så? Man tycker ju att de är de som ger bygglov och hanterar byggandet inom kommunen. De borde väl också ta ansvar för det som byggs fel?

För mig känns det som en stor risk att driva det här som ett civilmål. Vet inte riktigt vad det är jag ska kräva heller? Jag vill att det hela blir rätt och jag vill bli ersatt för den mark som jag betalt för, som jag varje år skattar för och som jag nu inte kan använda för att grannarna snott den av mig. I det äldre huset bor nu en ny ägare så det han är skyldig till är väl möjligen bristande undersökning, men ändå. Faktum kvarstår - jag kan inte använda all mark som är min för det står hus på den och trädgårdsrabatter och parkeringsplatser. Ca 500 kvm per fastighet är det som är min!
Risken med en stämning är att jag förlorar. Då förlorar jag både min mark och massor av rättegångspengar. Det har jag varken lust eller råd med. Även om det känns solklart att jag ska få rätt när det är jag som förlorat min mark så känner jag att jag ändå inte kan räkna med det. Det kan lika gärna slå tillbaka på mig och att det blir jag som får punga ut med hundratusentals kronor i rättegångskostnader.

Finns det någonstans jag kan vända mig för att få hjälp? Kan kommunen hjälpa mig alls? Kan jag vända mig till Länsrätten och slippa en massa advokatskostnader? Hur gör jag? För jag kan ju heller inte vänta hur länge som helst utan antar att jag måste vända mig till rätt instans inom skälig tid från att jag fick reda på det här? Vi har misstänkt detta länge, men först nu i vår fått våra misstankar bekräftade. Bl.a. har vi blivit lurade av förra ägaren till den äldre fastigheten då hon lämnat oss en manipulerad fastighetskarta över sin fastighet där den otillåtna tillbyggnaden var inritad och falska mått mot markgräns angivna. Vi hade då ingen anledning att tro att hon lurade oss. Nu vet vi bättre :(
 
Du kan ju börja med att begära gränsvisning av lantmäteriet.

Vad är det för typ av fastighet? Det verkar så konstigt att folk utan vidare bygger in på grannens tomt. Är det bara skogsmark eller liknande så att man inte alls ser var gränserna går?
 
Det är byggherren som ansvarar om något byggs fel, inte kommunen. Det kommunen kan göra i sitt bygglovsärende är att begära att byggherren låter göra en lägeskontroll för att visa att byggnaden hamnar rätt i enlighet med bygglovet. Är avvikelserna för stora åker byggherren på en straffavgift och i allra värsta fall ett rivningsföreläggande. Detta är dock ovanligt.
 
Om du först får definitiv klarhet i gränserna från lantmäteriet, skulle väl nästa steg kunna vara att lämna ett skriftligt erbjudande, med en tidsfrist, till fastighetsägarna att köpa marken de ockuperar? Om de är någorlunda normala vill de väl också undgå rättegång och den osäkerhet och alla de kostnader det innebär.
 
Mikael_L
Först en gränsutvisning. Och se fan till att den gränsen sen verkligen är 100% rätt.

Sen inser du att du har svartbyggen på din mark, så för att slippa böter och avgifter för dessa så får du lov att snabbt börja riva dessa byggnader. :)

All övrig mark som är din egen förfogar du över, så vill du plocka alla jordgubbar eller blommor som växer på din tomt så är det givetvis OK. Likaså att plöja över allt och plantera ängsvall.

Ett bergvärmehål kan du kanske själv ha användning för? ;)
 
Redigerat:
Sen inser du att du har svartbyggen på din mark, så för att slippa böter och avgifter för dessa så får du lov att snabbt börja riva dessa byggnader.
Gör för grävlingens skull inte det! Bara för att de står på din mark så är de inte dina.

Det är tyvärr bara att gå den långa juridiska vägen.

Å andra sidan, har ena grannen visat dig en manipulerad karta så finns det ett tydligt uppsåt till bedrägeri, vilket sätter dem rejält med röven i hackelådan.
 
Mikael_L
Tack Troberg. :)
För du har ju rätt.

Men då kommer nästa fråga, vid vilka tillfällen kan jag säkert veta vad på min mark som inte är mitt? Om vi nu talar om saker som stod där när jag köpte fastigheten.

Om det står ett risigt gammalt uthus nära tomtgränsen som inte ens finns på några kartor, så river jag ju det i god tro.
 
Jag förutsätter att du redan pratat med dina grannar och att de inte vill kännas vid problemet? Ett samtal i god ton är att föredra framför storsläggan - det vinner du garanterat på!

Annars låter du värdera marken av ett par mäklare så du säkert vet marknadspriset för kvadratmetrarna. Begär utsättning av gränserna och räkna sen ut hur mycket tomt de ockuperar var med minst 4 meter från byggnad till tomtgräns(kolla vad detaljplanen säger. Till det lägger du förslagsvis till hälften av vad en antagen rättegång skulle komma att kosta var av dem. Lägg också på skäligt arrende för respektive fastighet retroaktivt. För din nyare granne får du väl räkna från den dag då denne förvärvade fastigheten från ljugtratten. Utöver det skall de så klart betala alla avgifter som krävs för ändra gränserna. Be en advokat utforma ett utkast till stämning (han kan nog hjälpa dig med att uppskatta deras rättegångskostnder också).

Låt utsättningen bli sån att de själva uppenbart ser att deras hus står på din mark, låt utsättningen vara tills du med säkerhet vet att de sett den. Sen traskar du över till grannarna och säger betala eller jag stämmer er och lägg fram kalkylen och utkastet till stämning. Argumentera för att de kommer billigare och smidigare undan genom detta förfarande än en stämning. Låt chocken smälta in en stund. Efter ett tag så förhandlar du med dig själv på plats och säger att om de betalar inom (säg en månad?) så kan du tänka dig att stryka posten kring advokatkostnaderna. Då känner de att de fått "rabatt" och blir nöjda.

Kan du hindra att den nya fastigheten får ut sitt slutbevis på något sätt gynnar det dig. Den äldre är det väl värre med eftersom det svartbygget är preskriberat nu. Borrhålet kräver normalt bara ett tillstånd och det finns inget krav på att det måste vara på den egna fastigheten, det skulle, rent principiellt, kunna regleras mha. servitut också.
 
I stort låter väl mexitegels förslag OK om det handlar om såna som hittills bara avvisat alla försök till lösning, och medvetet räknar med att motparten tröttnar och inte orkar driva det.
Det som hade varit intressant är om grannarna har fått något konkret förslag på lösning, dvs köpa marken. Börjar man hota med stämning direkt kan det bli låsta positioner.
 
Grannen med det äldre huset har vi för länge sedan försökt kommunicera med då de använt en allt större bit av vår mark som trädgård. Vi erbjöd nyttjanderättskontrakt (mot en rimlig ersättning) eller köp av marken. Svaret blev: Du får faan inte en spänn av mig och jag gör som jag vill". Samme granne sågade sedan ner ett antal träd en bra bit ut på min mark. Han visste att de var mina och att han inte hade lov att ta ner dem, men det "skiter väl jag i". Erbjöd en uppgörelse i godo för att slippa polisanmäla och mötas i rätten, men han avböjde så vi väntar nu på rättegång. Trist tycker jag!
Grannen i nya huset hävdar bestämt att allt är byggt enligt alla regler. Våra bevis för att det inte är så är de nya kartor som nu finns hos bland annat Jordbruksverket. Dessa är uppmätta med GPS i slutet av 2009. Lantmäteriets kartor har visat samma sak, men de säger att de inte går att förlita sig på. Grannen med nya huset har inte anlitat Metria för att mäta ut var deras hus ska ligga - därav den felaktiga placeringen.

Vi har tänkt ta ut Lantmäteriet, men det känns ju alltid surt att behöva betala en massa avgifter utan att säkert veta att man får dem tillbaka. För jag, som fastighetsägare, känner mig fullständigt rättslös. Naivt nog inbillade jag mig att det fanns nån form av kontroll eller hjälp att få. :(
 
Har du inga gränspinnar att titta på?
 
Känner mig återigen så jäkla glad över att vi har kanongrannar! Riktigt tråkig situation!
 
Tyvärr finns det inte så många andra alternativ än att man får ta till egen juridisk hjälp och åtminstone hota med att starta ett dyrt civilmål. Har man riktig tur så anlitar de då i sin tur en bra advokat. Bra i den bemärkelsen att vederbörande kan förklara för sin klient vad det kan komma att kosta att förlora målet, och hur stora möjligheterna är att vinna samt vilket tid målet kan ta i anspråk. Det är t.ex. svårt att sälja en fastighet där man tvistar om tomtmarken, och vilken bankdirektör som helst blir nervös av att en av deras låntagande kunder är indragen i en tvist som kan komma att kosta hundratusentals kronor utöver ett sämre värde på fastigheten.

Rent formellt sett så har det som skett för mer än tio år sedan preskriberats enligt lagen, och det är därmed inte ett svartbygge. Det du får diskutera med ägaren av den äldre fastigheten är antingen arrende av marken eller en avstyckning mot skälig ersättning. Den fastighet som är blott fem år gammal skulle väl i ett extremfall kunna bli skyldig att riva sin fastighet, men det är inte troligt eftersom den kostnaden inte står i proportion till brottets art. Även där handlar det väl praktiskt om någon form av arrende eller att köpa loss en avstyckad del av marken.

Du råkar inte vara medlem i LRF eller så? De har en omfattande juridisk kompetens i sådana här frågor. (Det händer nästan varje dag i Sverige att bönder ombeds dela med sig av sin mark för ledningar, master, pumpstationer, vägar och liknande saker). De kommer dessutom inte från orten, utan kan vara ärliga och rättframma mot såväl tjänstemän, politiker och husbyggare utan att ta andra hänsyn än din rätt. Det är värt mycket "på landet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.