Funderar på att dra en luftkanal mellan översta våningen (öppet till nock) och ner till källaren för att på vintern kunna dra ner den varma luften. Detta är väl inga större konstigheter men nu funderar jag också på om man skulle kunna montera någon slags kylanläggning (aircondition) nere i källaren som trycker upp kall luft på sommaren. Och då kunna använda samma rör...
Det som känns mest oroande är ju att rören kommer vara inbyggda i väggen så hur ska man isolera dem för att det inte ska bildas en massa kondens?

Snälla kom med era tankar och funderinger så att jag kan sätta igång utan att göra fel... ;)
 
Håller du din kalluft över daggpunkten slipper du kondensen, annars bör väll vanlig kondensisolering för ventilationsrör räcka. Det är ganska vanligt att man kör kyld luft i ventilationsrör...

Se till att ha ett avlop inärheten av kylmaskinen, det fäller ut en hel del vatten ur luften du kyler (då kall luft kan innehålla mindre vatten än varm luft, därav begreppet relativ luftfuktighet). Mest ekonomiskt är att du kyler inneluft och inte suger in ny varm uteluft hela tiden, mycket av din kyleffekt kommer då hamna i allt vatten du kyler ner som bara kommer rinna ut i avloppet.
 
hm,var ska du ta kylan ifrån?
förresten: sug nere vid golvet i källaren hela tiden,det funkar bäst
Bosse
 
Ventilations Bosse: Jag hade tänkt att sätta in någon form av kylanläggning, airconditioner. Om jag drar rören helt rakt ner så hamnar de i pannrummet i källaren så där finns möjlighet att installera något sådant. Just för tillfället ser det inte ut som att vi har råd att köpa någon sådan maskin då vi ska bygga kök och toalett men jag vill ändå bygga in rören innan det är försent.
 
Hm,läste du inte det jag skrev tidigare? det är väl kallt i källaren,
 
Men hur länge är det kallt i källaren? Om man suger ut kall luft ur källaren, kommer det sugas in ny luft någonstans ifrån.
Mest sannolikt lär denna komma från bostadsplan eftersom det är där man ordnar ett övertryck.
Kylan i källaren kommer bli mindre och mindre och tillslut tappar man hela effekten, såvida inte marken runt källarens väggar och golv kyler ner den i samma takt.

Om vi nu säger att källarväggarna är kalla hela tiden pga marken runt om kring, vill vi då dra ner varm fuktig luft som kan kondensera mot de kalla väggarna och riskera att skapa fuktproblem i källaren?
 
du får inga kondensproblem,och den kalla marken kyler hela tiden av väggar o golv,
ny luft kommer ner genom källardörren och otätheter,det finns förmodligen tillräckligt med kyla där
för hela sommaren,jag har provat.
MVH
Bosse
 
Har du koll på att du inte har några radonproblem. Om du är osäker så är det bäst att göra en mätning innan.

/Josef
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.