Hemmakatten
hehe brukar bara svara att jag prioriterat förhållandet och varit med min fru lite extra, bara jag och hon, varit på bio, ätit middag, bowlat osv. ;)

det brukar bita ganska bra tillbaks, och ev får gubben en sur blick av sin fru :D då är han snabb på att gå vidare:cool:
 
Ja! Precis så är det när man renoverar. Det viktigaste verkar vara att det blir klart snabbt snarare än att det blir bra resultat.
 
Jotack, precis när jag flyttat in i mitt hus förra året och äntligen började komma någonvart med renoveringen
( utsidan var klar och golv och väggskivor började komma på inne) så kommer en granne som jag känner ganska väl och säger " å fy f-n vad mycket jobb du har kvar". Det var ju INTE vad man ville höra då.


Men nu har denna grannen behov av att riva golven inne för att isolera om, men istället så bygger han en altan.....
 
Det kan man lungt säga. Men så har jag också tagit på mig ett minst sagt rejält projekt, vid sidan av ett i övrigt ganska fullt liv.

Dock så var min plan redan från början Insh'allah, dvs dels att om jag inte fixar det så säljer jag och går en annan väg, tryggt eftersom det billiga inköpspriset i princip säkrade mig från ekonomisk förlust även i det caset, dels var planen att det får ta den tid det tar, punkt slut. Huset har två våningar, vi bor på en och renoverar den andra, sen kastar vi om. Enda undantaget är köket, men vi kommer under en period att ha två.
Att renovera huset är min hobby, man vill ju inte göra sig av med sin hobby i ett nafs.

Jag skrattar mest åt folk som inte förstår, dumma kommentarer förtjänar ofta inget svar alls, mest bara en blick, det säger ibland mer än något annat. TIll vissa kan man säga -Ser du inte vad som skett sedan sist? Då brukar dom kunna skämmas lite. Vissa ser nyttan med att känna någon som är händig och imponeras av allt jag gör själv, dom är så klart extra välkomna på besök :)
 
skalman1 skrev:
"Du är inte full om du kan ligga ner på golvet utan att behöva hålla i dig"
Så sant, så sant.
En bekant vaknade en gång morgonen efter och upptäckte att hon knutit fast sängen i elementet. :)
 
Jag har hållt på nu dryga året och renoverat i princip varje helg sen vi köpte huset. Jag får tvärtom höra av folk att vi hunnit mycket på det gångna året. Då har vi gjort vardagsrum, matsal, köket, badrum på övervåningen, målat hela huset utvändigt och satt knutar/foder som inte fanns, byggt en vedbod/förråd. Kvar är entren och hallen samt en liten gästtoa där nere, trappen, hallen och två sovrum där uppe.

Sen så läste jag i senaste numret i Villaliv (tror jag det var) där en familj i princip renoverade hela huset på 3 månader, ink kök och kaklat badrum. Och då, enligt artikeln, gjorde de allt själva utom elen. Då känner man sig lite långsam. Fast en har sig själv att skylla: vi har inte valt några enkla och snabba lösningar. Så blir det när man dels inte vill ha för mkt standard och dels vill försöka bygga ekologisk/ekonomiskt.
 
Likadant när man bygger nytt.
Jag håller på och bygger nytt och gör allt själv. (då menar jag allt). Folk som kommer in i huset säger ofta "oj vad mycket jobb ni har kvar" Hur man nu kan tycka det är mycket jobb kvar när det bara är spackling och tapetsering kvar.
Tror det är dessa jävla "inredningsprogrammen" som ger folk en skev bild av vad mycket jobb det är att bygga hus eller renovera och att det tar mer än ett entimmesprogram där 17 snickare springer bakom kameran dygnet runt... Det bästa är folk som man träffar som också har byggt nytt hus själva, men efter efter lite samtal visar det sig att dom har köpt allt färdigt utom målning och någon gång har dom även någon förälder som har målarfirma.. Då har man inte byggt hus, då har man köpt hus som man bättrar på lite.... Så Jag tror att de flesta dumma kommentarerna bygger på okunskap.
 
Vi får ständigt frågan när vi ska flytta in. Jag hävdar då att vi har en ambition om en målsättning att flytta in till hösten 2015. Folk blir direkt provocerade om man säger sådant som "Jag vet egentligen inte om vi vill bo här. Vi ser det mer som en hobby."
 
cederbusch skrev:
Sen så läste jag i senaste numret i Villaliv (tror jag det var) där en familj i princip renoverade hela huset på 3 månader, ink kök och kaklat badrum. Och då, enligt artikeln, gjorde de allt själva utom elen. Då känner man sig lite långsam.
Fast det var väl "bara" bottenvåningen, de hade inte ens börjat på ovanvåningen?
Det är ju dessutom rätt stor skillnad i vad som menas med att renovera... hade de satt upp nya tapeter eller rivit ner alla väggmaterial och sedan satt nya skivor och tapetserat? Hade de slipat och oljat om golvet eller hade de rivit ut golvet och fyllt isolering i bjälklaget, dragit ny el där och sedan lagt ett nytt golv som oljats och slipats? Det är stor skillnad i vad som räknas in i att ha gjort om hela huset!

Och sånt där blir jag alltid irriterad av att läsa för en totalrenovering för vissa är att lägga ett laminatgolv ovanpå befintligt och sätta upp nya tapeter... för mig är totalrenovering när man river ut allt som finns av olika anledningar och sedan bygger upp igen. Det är klart att två "totalrenoveringar" då tar olika lång tid. Man väger helt enkelt in själv vad man tycker att en totalrenovering innebär i ordet och den värderingen är olika för alla.

Vet att jag läste om en familj som hade "totalrenoverat sitt kök och det hade bara tagit några dagar och om man bara planerar väl så behöver man inte äta på McDonalds en enda gång under tiden" Då stod vi mitt i en köksrenovering på vårt första hus som redan pågått i två månader och där det var minst lika lång tid kvar... men läste man noggrannare i texten hade de inte gjort annat än bytt ut stommarna mot nya (och de hade inte gjort det själva heller för den delen), de hade inte flyttat någon el eller avlopp och inte rivit några väggar. Det är ett stort jobb ändå men just skillnaden i vad som är totalrenovering och inte är rätt markant... vi hade rivit upp ett trasigt dåligt golv, flyttat en vägg, tagit ner dåliga väggmaterial, rätat upp, flyttat all el och allt vatten samt avlopp och värme och det spelar ingen roll hur väl vi hade planerat för vi hade inte kunnat göra det fortare ändå...:D
 
Det var kanske bara BV. Men det inkl ändå kök och badrum. Och jag fattade det som att de hade gipsat allt. Men jag håller med, antagligen har de bara snyggat till ytan. Och man ser ju inte detaljerna på fotona de visar.

Har en kollega som köpte lägenhet som de skulle renovera. Det innebar, visade det sig, att sätta nya tapeter. Jag lyckades övertala henne att passa på att måla taket också. Jag visade henne lite bilder av min badrumsrenovering. Hon insåg ganska fort att vi höll på med renovering i olika "klasser". :)

Jag vet att jag inte är långsam, jag bara väljer långsamma projekt.
 
Mikael_L
När man bygger alt renoverar kraftigt är det tillräckligt jobbigt utan att behöva få påstrålad negativ energi. :@

Känner man att någons kommentarer faktiskt är jobbiga så tycker jag faktiskt att man ska ta upp det uppriktigt och hårt.
Säg "Har du inget annat du kan säga så föredrar jag att du håller käft!", typ ...

Man kan gott kosta på sig det både mot vänner och släktingar, är dom något att ha så ändrar dom på sig och är inte långsinta, annars är det nog bekantskaper du kan mista.

Man kan å andra sidan också själv vara rätt tålig och klara negativa kommentarer utan bli missmodig, då kan man ju moderera sina svar i någon försiktigare riktning eller skämtsamt osv.
Men är det jobbigt, så ta inte bara emot ...

Vårt projekt har vi medvetet hållt helt utan tidsplaner och så, och jag har försökt se på det hela rätt prestigelöst, vilket har hjälpt mig från att bli alltför missmodig när jag själv eller andra har svårt att se framstegen. :)
 
  • Gilla
Wagneta
  • Laddar…
Vi har motsatt problem, folk kommer hit och säger saker som "jo, nu har ni inte mycket kvar bara sätta upp skivor på väggarna, måla och lägga in golvet....
samt spackla, in med mer isolering, samt svära, fixa med el och skruva in nya element, samt.... det är det där ordet "bara" som jag stör mig på.
Gör man rätt tar det tid. det är mitt nya motto.
 
Nillinsim skrev:
Gör man rätt tar det tid. det är mitt nya motto.
Det där mottot var riktigt bra! Det ska jag använda mig av.


/Christian
 
Byggprogrammen i tv har förstört hela renoveringsbranschen. Numera tror folk att man kan renovera en lägenhet genom nyckelhålet. Att saker och ting skall torka har men eliminerat, och så springer det runt en massa fjollor med hundar eller botoxläppar och larvar sej
 
  • Gilla
Wagneta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.