Hej alla,

Vi har äntligen bestämt oss för att starta byggandet i april-03 ;D. Precis samtidigt är det tänkt att vi skall få vårt 1:a barn.
Frågan är - vilka saker kommer vi garanterat att inte tänka på och sedan ångra oss direkt, med tanke på barnet ???

Vi skall bygga ett 1 1/2 plan, 1 sov + v-rum + kök på nedrevåningen, 3 sov + allrum på över.
 
Att ha kök och sovrum i samma plan är jätteviktigt. Många turer upp på natten blir det. Bra med ett tomt hus, mycket lättare att barnsäkra vartefter man möblerar/packar upp än att göra det efteråt. Tapetsera billigt!!! Barn både kräks å målar där man minst anar det. Ta billiga köksluckor och innerdörrar av samma anledning, många klossar kastas hårt för att inte tala om gåstolar och sparkbilar. Jag har läst att det inte är bra för Gravida och nyfödda (upp till 1 år) att sova i nytapetserade/nymålade hem, pga lukten/kemiska ämnen. Fixa gräsmatan så fort ni kan. Den lille vill ut och känna i sommar och mycket sten,skruv och glasbitar kan hamna fel. Oj här kan jag skriva hela natten tror jag...
 
Om ni väljer rostfria vitvaror får du putsa dem väldigt ofta.... Barn älskar att ställa sig upp mot spisen så jag rekommenderar en inbyggnadsugn.
 
Det ska visst finnas en modell av rostfritt där du slipper
alla dessa fingeravtryck.
 
Vårt hus kommer vara klart till våren och en sak som vi tänkt på som vi ansåg vara jätteviktigt är att ha lekrum på nedervåningen. Idag bor vi i radhus i två plan och alla sovrum på övervåningen. Vi har två små barn och med sina rum på övervåningen, vilka de inte gärna vill vara i om inte en vuxen är med. Dessutom har man ingen bra översikt om man själv är i köket.

Det betyder att vi nästan alltid är på nedervåningen dagtid och att det bli väldigt mycket leksaker som sprids där. Vi hade gärna sett att det fanns ett lekrum eller ett barnrum på samma plan. Trappor är ju dessutom förbjudet område, åtminstone på egen hand de första 1 1/2-2 åren.

Sedan är det i och för sig bra att kunna lägga barnen på övervåningen när de sover middag. Då behöver man inte tassa omkring för att inte störa dem.

Jag håller också med om att tapeter och annan inredning kommer att ta stryk, detta även om vi varit ganska förskonade. Men ett och annat kritstreck har det blivit på väggarna. Parkett är bra men i småbarnrummet passar det bättre med plastmattor de första åren. Att banka hårda leksaker i golvet kan lätt roa de yngsta.

Badkar är också ett måste.

Ja det finns säkert massor som ni redan tänkt på också.
 
Ekke: Ja, det finns vitvaror i Alu-tec. De är super snygga. Vi har tänkt satsa på det :)
 
Någon som vet vilka tillverkare som insett att aluminium är ett barnvänligare alternativ.
 
Siemens, AEG, Gaggenau och Bosch har modeller i Alu...
 
Tack för alla synpunkter.
Jo då, det blir mycket "standard", kök, tapeter, lister mm. Försöker istället satsa lite mer på saker som inte är lika enkelt att fixa senare, högt i tak, layout etc.

Cattis, gräsmatta? Jag trodde det var dubbelt så roligt med lerhögar tillsammans med lite vattenpölar :D
Förresten det där med nyfödda + nybyggda/målade hus. Jag har ställt frågan till andra men bara fått lite svävande svar. Är det nå'n som vet lite mer eller vilken man skall snacka med?

Alu-Tec är snyggt, men i vårt fall får det nog vänta X antal år. Det kan ju va bra att se andras fingeravtryck också så man vet vem man skall skylla på när alla gosaker är borta :p
 
Marlene har så rätt :)
Barn är ju så olika. Mina två första har vi inte förändrat någonting hemma för - och det gick aldeles utmärkt.
Men sen fick vi MR Monstervilding som nummer tre och nu kan vi snacka slitage på lägenhet!! Pgr av en liten ettåring illbatting som huserar hej vilt här hemma. Så det är himla olika. När vi bygger har vi tänkt på tonåringstiden hela tiden men nu har vi bestämt att fixa det senare - barnen är bara 6,4 och 1 och vi vet inte vad som händer tills dess att de blir tonåringar även om tiden går fort! Vi får väl bygga ut då ;)
 
Tänk även igenom hur "framtidssäkert" ert hus är, dvs kommer boytan räcka till om några år? Finns det möjlighet att på ett enkelt sätt bygga till huset?

Toalett/badrum på båda våningarna? Tvättmaskinen kommer gå varm - finns det bra yta för tvättstugan?

Personligen tror jag det är viktigare med tåliga golv än "billiga köksluckor"

En rymlig hall/entre är guld värt. Allt har en tendens att hamna där, dessutom i en enda stor hög...


Lycka till!
 
Vi har 3 barn 7,9,11 år och det största problemet vi
haft i huset vi bor i nu är den lilla hallen o tvätten som
vintertid måste hängas inne (1 maskin om dagen minst).
 
Det verkar som vi haft lite :D"tur" :D då hallen/entren är c:a 15m2 (i mina ögon är det stort....).
Anledningen till detta var inte med tanke på kommande småtting/ar.

Total boyta hamnar på c:a 190m2. Vi hoppas det räcker även i framtiden.
 
Lite info för den som är intresserad, kommentarer från Astma- & Allergiförbundet. Jag återkommer förhoppningsvis med ännu lite utförligare info soon.

===================================
Svar från Astma- och Allergiförbundet, -
Forskare har i studier funnit att nymålning och inredning av rum med sådant som luktar starkt är en riskfaktor för utveckling av astma hos små barn (den sk BAMSE-studien). Därför avråder de från att måla om o d y l småbarnsrum. Om man tänker renovera och är känsligare än normalt, t ex doftöverkänslig rekommenderar Astma- och Allergiförbundet att man tapetserar istället för målar och använder papperstapet och stärkelsebaserat lim (pulver) som blandas till på plats och inte innehåller stora mängder konserveringsmedel. Vi kan tyvärr inte rekommderdera några särskilda märken på lim. Det bör inte innehålla allergifrakallande ämnen och vara lågemitterande , d v s avge låga halter kemiska ämnen (Emissionsfaktor< 40 mikrogram/m2 och timme). När det gäller de färger som rekommenderas av Astma- och Allergiförbundet har man mätt och funnit att halten flyktiga organiska ämnen är låg efter 4 veckor. För att vara på säkra sidan om man vill vara försiktig bör man nog undvika att vistas i ett nymålat rum tills det gått 4 veckor. Det finns inget klarlagt vetenskapligt samband mellan totala halten flyktiga ämnen och hälsobesvär, men vissa av de ingående ämnena kan vara skadliga för hälsan så det är bra att hålla halten låg (forskning pågår om detta).
=====================================
 
Det finns nog många föräldrar som är ovetande om hur mycket kemikalier de utsätter sina barn för (i all välmening). Inte bara ett nybyggt/nyrenoverat rum avger mycket kemikalier utan många av de "tillbehör" som ungen kräver avger kemikalier när de är nya (barnvagn, säng, kläder, leksaker...). Ur kemikaliesynpunkt är det nog bäst att ge ungen bättre begagnade saker och inte låta ungen vara i det nybyggda/nyrenoverade rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.