Idag har vi en kåpa med ett spjäll bara och de funkar ok, men ibland om man steker mycket blir de os och andra otrevligheter i köket och resten av lägenheten. Så de verkar inte vara världens bästa drag i systemet iaf.
Nu till min fundering om de skulle vara bättre att sätta en ventil i de befintliga systemet och inhandla en bra kolfilterfläkt, va tror ni om det? Eller är de bättre att hålla sig till en kåpa med spjäll?
 
Innan du inhandlar en ny fläkt, prova detta:
några minuter innan du sätter igång att steka öppnar du ngt fönster i lägenheten så att ny luft kan sugas in. Utan tilluft blir det tungt för draget i ventilationssystemet att suga ut luften från köket.

Kolfilterfläkt kan vara en bra grej, men det är risk för att du änder upp med en fläkt som:
1. Låter som ett urdjur när du sätter på högsta hastigheten.
2. Luften i köket blir inte så värst mycket bättre, då oset inte sugs upp.
 
Tack martin! Ska testa det men fönstret och se om det gör någon skillnad,
 
Återupptar den här tråden eftersom jag blivit med lägenhet som idag har en kåpa med spjäll.
När jag renoverar, skall jag då:
- sätta in liknande kåpa med spjäll?
- sätta in kolfilterfläkt?
Har tänkt ha det i ett fläktskåp och har inte sett så många snygga kåpor med spjäll. Finns det några som inte är klumpiga och vita?
Kolfilterfläktar finns det gott om i slimmad design, med utdragbart skydd och motorn gömd i skåpet.
 
kindvall skrev:
Återupptar den här tråden eftersom jag blivit med lägenhet som idag har en kåpa med spjäll.
När jag renoverar, skall jag då:
- sätta in liknande kåpa med spjäll?
- sätta in kolfilterfläkt?
Ja, troligen är båda dessa alternativ möjliga. Men, jag antar att detta handlar om en bostadsrätt. I så fall tycker jag att du ska fråga styrelsen om anvisningar om vad du får/bör göra. Svårt för oss här att vet exakt hur ert ventilationssystem är konstruerat och vilka regler som gäller i er förening.
 
Alfredo skrev:
Ja, troligen är båda dessa alternativ möjliga. Men, jag antar att detta handlar om en bostadsrätt. I så fall tycker jag att du ska fråga styrelsen om anvisningar om vad du får/bör göra. Svårt för oss här att vet exakt hur ert ventilationssystem är konstruerat och vilka regler som gäller i er förening.
Jag har gjort det, och det är de alternativ jag har, dvs kolfilterfläkt ej ansluten till ventilation eller kåpa med spjäll ansluten till ventilationen.
Den manose länkar till ser vettig ut, den har jag missat innan.
Min fråga är mer vilken som ger bästa funktionen.
 
kindvall skrev:
Min fråga är mer vilken som ger bästa funktionen.
Jag har inget bra svar tyvärr. Tycker själv att båda varianterna är "sådär". Har själv motsvarande situation och har valt en kolfilterfläkt som blåser utsläppet "upp mot" befintligt frånluftdon i köket. Tänker mig att husets befintliga frånluft ska ta med sig det den orkar ut samtidigt som man inte "sabbar" för grannarna genom att rubba ventilationen.

Jag antar att "bästa lösning" beror på hur bra drag man har i utsuget från husets frånluftsfläkt. Är det bra drag funkar säkert en kåpa OK. Är det dåligt drag är nog kolfilter bättre.
 
OK, tack för svar!
Tidigare erfarenhet av spjällkåpa har också varit sådär för mig, men det är 15 år sedan. Sedan dess kan man ju tänka sig att kolfilterfläktarna förbättrats.
Jag hade tänkt mig en kolfilterfläkt inbyggd i ett fläktskåp som sitter framför ventilationsingången, antar att det är så du också har det.
 
kindvall skrev:
Jag hade tänkt mig en kolfilterfläkt inbyggd i ett fläktskåp som sitter framför ventilationsingången, antar att det är så du också har det.
Japp, precis. Där slangen från tidigare kåpa var ansluten till frånluftstrumman i väggen sitter nu mera ett "lagom" stryp frånluftsdon för "bakgrundsventilation". Kolfilterfläkten blåser ut luften i utrymmet bakom "kryddhyllan" i fläkskåpet. Några ventilationsgaller ovanför kryddhyllan släpper igenom köksluft ut till ventilationstrumman vid avstängd fläkt och fläktluft som ej sugs upp i frånluftstrumman ut i köket vid påslagen fläkt.

Undrar om detta blev begripligt...
 
Förstår. Det där med ventilationsgallret hade jag inte tänkt på, det behövs ju så klart.
 
Lite off topic men mitt fläktskåp är ett normalt 60 överskåp av samma typ som alla andra överskåp om med samma typ av dörr. Dock är "bakväggsmasoniten" placerad ca 15 cm från framkanten och sitter med magnetlås. Öppnar man dörren ser man alltså ett "normalt" överskåp som är väldigt grunt. Hyllplanen är naturligtvis kapade till rätt djup.. Det är det jag kallar kryddhyllan. Behöver man komma åt fläkten ovanifrån får man tömma kryddhyllan, plocka bort hyllorna och klicka loss backväggen. Tar några minuter men det är inte ofta man har anledning och det medför även möjlighet till sanering bland gamla kryddburksreliker :O
 
Smart. Det behövs ju något sätt att komma åt ventilationsdonet. Föreningen kan också vilja komma till där.
 
Ja det är ju OVKer och rengöringar ibland. Eluttaget till fläkten sitter även där bakom och kan behöva kommas åt utan att man skruvar bort hela fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.