Nästa vecka beräknas våra takpannor vara på plats och vad passar väl bättre än en taklagsfest för våra snickare... Vi tänkte bjuda på smörgåstårta och.... ja just det?
Vad bjuder man att dricka till? Starköl, lättöl, läsk (??), cider? Står totalt still och jag får inte ihop vad som passar bäst! Snickare och öl känns som rätt kombination, men bjuder man på starköl på arbetstid?? Hmmm, hjälp mig! ;) ???
 
Eftersom det nuförtiden är rätt ovanligt att en kund bjuder sina hantverkare på något alls, kommer dina snickare att bli glada och tacksamma för vad du än bjuder dem på. Eftersom det nu är vinter och kallt, skulle jag personligen dock välja kaffe.

Mvh
flakaeric
 
Bra ide att få snickarna på bra humör ;)
 
Är det ovanligt att man bjuder snickarna på något??
Vi bjöd på både kaffebröd (efter att ha blivit tillsagda här på forumet att det funkar bättre då... :))och sen bjöd vi på smörgåstårta och cocacola eller lättöl till det, (kaffe fanns också) när taket var klart. Det var snickarna själva som tyckte att det skulle vara taklagsfest och vi trodde att alla hade det.
Fast vi ångrar oss inte för det :D
Det var dom värda efter allt slit i vinterkylan. ;)
 
Vi bjöd på ett hejdrundande kalas med snickare, släkt och vänner. Spriten flödade och allt var trevligt...tills det visade sig att en av snickarna var alkoholist och att festen satte igång en månads konstant drickande. :( Så frågan är om man bör bjuda på sprit eller inte. Jag har inget bra svar.

mvh
David
 
Alla hantverkare är inte alkoholister, det var ju inte erat fel att han hade problem med drickat.

Kör en gyllene medelväg, bjud på fegisar, dvs 3,5% folköl så hinner de nyktra till innan de kör hem.
 
Jenny_U skrev:
Nästa vecka beräknas våra takpannor vara på plats och vad passar väl bättre än en taklagsfest för våra snickare... Vi tänkte bjuda på smörgåstårta och.... ja just det?
Vad bjuder man att dricka till? Starköl, lättöl, läsk (??), cider? Står totalt still och jag får inte ihop vad som passar bäst! Snickare och öl känns som rätt kombination, men bjuder man på starköl på arbetstid?? Hmmm, hjälp mig!  ;)   ???
En taklagsfest med brett utbud av drycker och mat uppskattas högt - mer än vad man tror.

Eventuellt något högre förtäring av öl i olika varianter än övriga drycker ;)


Mvh Marko
 
Vi bjöd också på taklagsfest med smörgåstårta + vanlig tårta och öl och kaffe. Med facit i hand kan jag säga att jag aldrig skulle göra det igen - vi har inte haft annat än problem med våra hantverkare. Senaste katastrofen är att de rivit en bärande yttervägg (numer innervägg) utan att ha beräknat bärigheten så med lite otur faller hala huset sönder!
 
David skrev:
Vi bjöd på ett hejdrundande kalas med snickare, släkt och vänner. Spriten flödade och allt var trevligt...tills det visade sig att en av snickarna var alkoholist och att festen satte igång en månads konstant drickande. :( Så frågan är om man bör bjuda på sprit eller inte. Jag har inget bra svar.

mvh
David
En alkoholist gör precis som vi andra egna val. Utsatt för lockelser blir de ALLTID, er fest var säkert inte den första lockelsen. Så på DEN punkten hoppas jag att ni kan skaka av er det dåliga samvetet. Det var hans eget val att börja dricka igen.

Däremot så är även jag tveksam till att bjuda på öl på arbetstid, det verkar lite onödligt. Är taklagsfesten under ordinarie arbetstid för snickarna är det lättöl, läsk och vatten och sånt som gäller. Drar festen ut på tiden och ni har trevligt och det blir efter arbetstid, tycker jag det är en annan sak om det bjuds på starkare varor.
 
När takpannorna var på plats bjöd vi på smörgåstårta och öl (2,8or), det var mycket uppskattat. :D Dessutom brukar vi titta förbi med lite fikabröd på fredagseftermiddagarna. Då kan man samtidigt gå igenom om det är något särskilt vi eller de undrar över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.