Hej,

Jag har idag en 32kw Flispanna med inbyggt ca200L förråd som jag kör flis i. Till detta behöver det dock byggas en automatisk lösning.

Pannan står i en källare ca 10 m från öppning där ett förråd av någon variant skall byggas. troligtvis ett färdigt 5m3 förråd.
Skruven behöver gå ca 7m rakt in i källaren och sedan runt ett hörne och ca 3m till stokern.
Hörnet går inte bortse från då berget går upp i dagen och sätter stopp.

Någon som har en bra lösning både med skruv och förråd?? eller kanske på någon som sysslar med att bygga små anläggningar likt denna i västsverige?

Tack!!!
 
_ap_
Märke på anläggningen?
Är för förrådet lufttät idag för att undvika bakbrand?
Har haft ett liknande problem i en Baxi Multiheat, slutade dock med pannbyta
av flera anledningar.
Visst går det att lösa men det kommer bli ganska dyrt.
 
Stokern är av modell "Sonny".
Förrådet är inte byggt ännu, tänkte få till skruvlösningen först..
Till förrådet i stokern kan man köpa en lucka för skruvanslutning, antar att den är brandsäker..
 
Du kanske kan lösa det med att placera fallschakt i vinkeln? Då kan det ju vara vilken vinkel som helst mellan de två skruvarna, men det kräver ju att du kan få viss höjdskillnad mellan de två skruvarna. Fallschakt kan beställas med kundanpassade mått från de flesta leverentörer.
 
Bakhjulsjanne!

Det där är en tuff utmaning som du funderar på. Du lär knappast hitta någon professionell som skulle åta sig att bygga en sådan anläggning och lämna funktionsgaranti.
Det finns en anledning till att man bygger friliggande pannhus eller inrymmer panna med flisanläggning i någon lämplig byggnad.
Försök hellre förbättra din manuella flishantering! Ytterligare en åtgärd vore att öka flisbehållarens storlek. Förse anläggningen med lambdasondstyrning för att öka verkningsgraden, mm.

Hälsningar / Sture Castor
 
Jag har börjat inse detta, vill dock komma från den manuella hanteringen så långt som går.

Börjar fundera i helt andra banor nu, som pellets och jordvärme, blir ju bara sådana hemska driftskostnader med de alternativen.. man är ju van vid gratis :)

/B-J
 
Men allså hur går det till att bygga en automatisk matning till en sådan stoker som sonny så att den blir godkänd, eleminera bakbranden?

Har själv en talkkari och den fungerar otroligt bra, har aldrig haft bakbrand och detta pga det är ett tättslutande lock så inte luften kommer in bakvägen.

Har själv funderingarna på att göra en hel automatisk lösning efter som behållaren inte räcker särskilt länge för mitt hus.
 
Det finns garanterat många firmor som skulle åta sig ett sådant jobb med garanti. Är många som sysselsätter sig med att bygga speciallösningar för att transportera olika material.
Inte funderat på att använda stigande transportband första biten? Då får du fall på båda hållen, och som mehir skriver så löser du vinkel med fallschakt. Är ju praktiskt att du har ett litet förråd eftersom det blir så mycket enklare att dimensionera transportörer och få de till att gå problemfritt.

Tycker nog att folk vill få det att verka svårare än det är.

Vill bara tillägga att jag inte har någon som helst erfarenhet av flistransportörer, men har jobbat mycket med andra material.
 
Hej,


Nu nästan 3 år efter förra inlägget har flisstokern precis kört sin sista flis, Jordvärme installeras efter midsommar. Det blev för kostsamt efter div offerter att automatisera anläggningen.

Sonny 32kw Stoker med 240l tank årsm 2006 säljes därmed till högstbjudande (Västsverige)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.