Tänkte höra om era synpunkter på nästa steg i renoveringsracet.


Vi har fått offerter på nya fönster till nästan hela huset, fjärrvärme och braskamin.

Fönstrena är från Wisy, 3-glas, aluminium utvändigt. Kostar 62500 kr
Fjärrvärmen är nån standardgrej, 62500 kr.
Braskamin, Contura el Jötul, ca 40 000 kr.

Vad är vettigast att göra då vi önskar lägga om lånen direkt efteråt.

Mvh
 
Fråga en mäklare.
 
Nyfniken skrev:
Fråga en mäklare.
som sagt
blob skrev:
Tänkte höra om era synpunkter på nästa steg i renoveringsracet.
 
Ingen av åtgärderna kommer att höja värdet mer än kostnaden, allt annat oförändrat. Men ska jag ändå rangordna efter bästa utfall toppar jag med fjärrvärme, tätt följt av braskamin och därefter nya fönster.
 
Vad finns idag för fönster och uppvärmningssystem?

Vad det gäller braskaminen, är priset inklusive installation? Finns skorsten t ex?
 
Idag finns orginalfönster från 1976, inte helt ruttna, men inte heller så snygga.

Direktverkande el, alltså inget vattenburet system. Dock är huset ganska energisnålt redan nu, så fjärrvärme ger marginellt mindre uppvärmningskostnader iom en fast avgift på 6000 kr / år.

Braskaminen är inklusive installation, skorsten finns ej.
 
Otroligt bra pris på kamin plus installation!

Jag skulle säga att fönster antagligen är det bästa ur ett ekonomiskt och underhållsperspektiv på sikt men ökar värdet minst.
Fjärrvärmen kan du nog svara bäst på själv med anledning av ovan, jag lutar åt att kaminen ger bäst "uppfattat" värde för pengarna i sammanhanget. Men om det finns något anslutningserbjudande eller liknande för fjärrvärmen skulle jag kanske luta åt det ändå.
 
blob skrev:
Idag finns orginalfönster från 1976, inte helt ruttna, men inte heller så snygga.

Direktverkande el, alltså inget vattenburet system. Dock är huset ganska energisnålt redan nu, så fjärrvärme ger marginellt mindre uppvärmningskostnader iom en fast avgift på 6000 kr / år.

Braskaminen är inklusive installation, skorsten finns ej.
Att installera vattenburet värmesystem är alltid en förbättring dvs man kommer ifrån direktel och kan välja bland värmekällor. Dock är fjärrvärmen bekvämast och det är värt en slant, tycker jag.
gaia
 
blob skrev:
som sagt: "Tänkte höra om era synpunkter på nästa steg i renoveringsracet."
Ja. Min åsikt är att du ska fråga en lokal mäklare.
 
Nu låter Nyfniken synnerligen "machiavellisk"
och klok

:D
 
Ok.

Det bästa av allt är att jag lärt mig ordet "machiavellisk", inte dumt :)
 
harry73
Om huset är energisnålt redan nu och fönstrar inte är rutna skulle jag inte byta fönstrar.

Vattenburen värme låter som en bra investering, men kolla också andra uppvärmningssätt som värmepump, pellets, solvärme, m.m.

Om du har billigt ved och har utrymme att lagra några kubik torr ved på tomten, kan en bra placerad kamin sänka värmekostnader, och sen gö trivselfaktorn att värdet ökar något.
 
Skulle tippa på fjärrvärme. Jag (och många med mig antar jag) skulle aldrig ens fundera på att köpa ett hus med direktverkande el.
 
mäklaren här! :)

det bästa är ironiskt nog en burk vit färg! om du vill få upp värde på huset. alla renoveringar du gör som inte rakt av är akuta skall du se som rent lyx och komfort för din del. du kommer inte spara pengar på att byta fönster (stor engångsavgift och liten besparing, så länge du inte har kopplade tvåglas som läcker som sål) fjärrvärme har du en kostnad som du skall överväga att ta när pannan lägger av. (har du direkt el skall du inte sätta i annat än luftvärmepump luft/luft det är vansinigt att lägga in vattenburet plus värmekälla) tänk på att du har en smidig anläggning men du är i händerna på andra ang priset och kaminen är rent trivsel fråga.

måla lite vit, städa låna lite fräcka möbler (städa är viktigast) och boka en värdering. säg till mäklaren vad du behöver ha så kommer du på det sättet få upp hans värdering utan att säga något.

lycka till!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.