Hej, Någon som vet vilken bygnadsdel man skall mäta ifrån när man placerar ut ett nytt hus från tomtgräns, Enl byggplan skall hus placeras 4m från tomtgräns men när jag frågar kommunen får jag olika svar, grunden säger en, väggen en annan och närmaste byggnadsdel den tredje, jag har nämligen fått ett grannhus där grunden placerats på ca 3,90m från min gräns och jag sulle gärna reda ut detta då taket hamnar på ca 350 från gränsen

//
 
På vårt hus så tror jag det är grunden man utgått från. Inte är det taket i alla fall.
 
Jag vet att det oftast är så man gör när kommunen sätter ut men då skulle snickarna ta hänsyn till hur stort tak osv huset har, det måste ju bli hur tokigt som helst om man bygger takutsprång på två meter över ex uteplats, är lite nygiken på vad regelverket säger?
 
Mikael_L
Fasadens utsida påstår jag.

Eller om taket sticker ut mer än 50cm från fasaden räknas kanske taket som avstånd. Men här är jag inte säker, detta kanske endast gäller beräkning av byggytan ...
 
Vår granne som iofs. byggde ut för typ 15 år sedan, missade att det var fasade som räknades, inte grunden. De fick bassning för det, men fick det godkänt som byggfel. Tydigen är det fasaden huvudsakliga yta som räknas, dvs om man har lockpanel så räknas inte locken in. Däremot så räknas inte ett normalt takutsprång (ungefär 50cm) in så länge det håller sig inom tomtgränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.