Hej!

Jag har två frågor:

1. I min lägenhet är hallen uppdelad i två delar i vilka jag har spotlights i båda. Som det är nu har jag en enhet med två vippströmbrytarknappar. Nu vill jag kunna "dimmra" båda hallarna oberoende och har därför funderat på en krondimmer. Jag har genomgående Eljo Renova i lägenheten och skulle därför vilja ha det även här. Någon som vet om det finns.

2. I mitt badrum har jag dels spotlights i taket och ett lysrör ovanför badumsskåpet. Dessa styrs av en enhet med två vippströmbrytarknappar vid badrumsdörren. Nu vill jag kunna dimmra spotlightsen med inte lysröret ovanför badrumsskåpet. Frågan är då, finns det en krondimmet-variant där den ena dimmrar och den andra bara bryter på och av?

Tacksam för svar! :)

Mvh / Nicklas
 
På nr 1 har jag inget svar då jag sällan arbetar med renova men svar kommer du snart få från någon. På nr 2 så föreslår jag en dosdimmer, dvs en lös dimmerenhet som får plats i apparatdosan eller på annat lämpligt ställe som dimmras genom att du fjäderbelastar aktuell knapp. Snabbt tryck tänder och släcker och när du har tänt och håller inne knappen så dimmrar det.
 
Glufsglufs skrev:
På nr 1 har jag inget svar då jag sällan arbetar med renova men svar kommer du snart få från någon. På nr 2 så föreslår jag en dosdimmer, dvs en lös dimmerenhet som får plats i apparatdosan eller på annat lämpligt ställe som dimmras genom att du fjäderbelastar aktuell knapp. Snabbt tryck tänder och släcker och när du har tänt och håller inne knappen så dimmrar det.
Tack för svaret!

Har du några tips på dosdimmer och som inte är alltför stor, dvs får plats i en "vanlig" apparatdosa? Och det här med att fjäderbelasta en knapp, hur gör man det?

Tack!
 
Alla dosdimmrar ska passa (därav namnet dosdimmer :) ) Det finns några märken och för att läsa/förstå om dessa så finns det ett gäng trådar på det här forumet du kan söka efter. Några fabrikat är Eltaco, Wadsbro, Dimmax. Sen finns det några till. Jag ska väl tillägga att jobbet att koppla in dimmern är behörighetskrävande men det medföljer en beskrivning men om man inte förstår sig på den om du tvunget känner att du ska montera själv så lämna över jobbet till elektriker. Fjädringen funkar som så att till tex fabrikaten ELJO och ELKO finns det en fjäder som man fäster bakom den knapp som ska styra dimmern (vet inte om deras passar även till andra fabrikat eller om andra fabrikat har egna fjädrar, på elko och eljo så är det olika fjädrar iaf).
 
Tyvärr finns inte krondimmer i renovas sortiment vad jag vet. Jag frågade en säljare från Schneider-Electric för kanske ett halvår sedan och då fanns det inte.
 
nicklass skrev:
2. I mitt badrum har jag dels spotlights i taket och ett lysrör ovanför badumsskåpet. Dessa styrs av en enhet med två vippströmbrytarknappar vid badrumsdörren. Nu vill jag kunna dimmra spotlightsen med inte lysröret ovanför badrumsskåpet. Frågan är då, finns det en krondimmet-variant där den ena dimmrar och den andra bara bryter på och av?
Dosdimmer är ett bra förslag men om du av någon anledning vill ha en med ratt kan detta vara en variant. Dimmern passar troligen om du har 230 volts spottar. Har du 12 volts får du antagligen byta själva dimmern, beror på vad du har för transformator.
 
Alfredo skrev:
Dosdimmer är ett bra förslag men om du av någon anledning vill ha en med ratt kan detta vara en variant. Dimmern passar troligen om du har 230 volts spottar. Har du 12 volts får du antagligen byta själva dimmern, beror på vad du har för transformator.
Nu ville han har renova. Inte Elko.
Kolla på Eltakos dosdimmer. Finns att köpa på,
http://www.eldirekt.se/?cat_id=94

Alla dosdimmers ska passa i en apparatdosa. Kan vara lite ont om plats i dom gamla plåtdosorna.
 
Pierre1981 skrev:
Nu ville han har renova. Inte Elko.
Sorry, missade helt det :blushing: Men vem vet, TS kanske står ut med en avvikande ELKO om han nu skulle vilja ha ratt. Jag antar att en liknande lösning borde gå att plocka ihop med ELJO (förhöjningsram/brytare/dimmer).
 
Alfredo skrev:
Sorry, missade helt det :blushing: Men vem vet, TS kanske står ut med en avvikande ELKO om han nu skulle vilja ha ratt. Jag antar att en liknande lösning borde gå att plocka ihop med ELJO (förhöjningsram/brytare/dimmer).
Tror bara att Renova serien har förhöjningsramar för 1-fack och 2-vägs uttag.
Annars hade man ju kunnat smida ihop något.
 
I badrummet går det nog med en dosdimmer, dimmax är rätt liten, så den borde gå, men troligen får du ha en förhöjningsram, och så en fjäder för den knappen som styr spotten.

I hallen kan det bli lite knivigare pga utrymmesskäl.
Finns det någon kopplingsdosa på väggen kan det gå att få in en dimmer där, och en i apparatdosan, precis som i badrummet.
Alternativet, om det nu är endast 230V så kan du sätta två dimmrar i centralen, antar att den sitter i hallen. Finder är ett fabrikat som har dimmer för DIN montage. förutsätter att du har normcentral, eller sätter en sådan bredvid centralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.