I vintras importerade en jordfräs från Kina som jag köpte av en leverantör jag hittade på alibaba.com. Jordfräsen kostade 2000 kronor inklusive frakt vilket jag tyckte var ett bra pris (stor jordfräs, 70 kg tung). När den väl behagade anlända fick jag dock en smärre överraskning. Det kom nämligen en faktura från ett för mig okänt speditionsbolag som ville ha 4000 kronor i diverse avgifter (transitavgift, terminalavgift, löskolliavgift och allt vad de hette). Tydligen är denna sorts avgifter standard så länge man talar sjöfrakt och det var bara att betala och se glad ut, speditören jag talade med tröstade mig med att det var fasta kostnader som inte störde storskaliga importörer nämnvärt, vilket förstås var en klen tröst i mitt fal. Med lite moms på det hela hamnade slutsumman på 6500 kronor, vilket knappast var att betrakta som något fynd. Jordfräsen visade sig visserligen fungera utmärkt (jag har fräst upp ett par 100 kvm gräsmatta med den), vilket naturligtvis var bra men knappast någon självklarhet med tanke på var den kom ifrån.

Men jag hade inte tänkt skriva det här för att beklaga mig. Alldeles nyligen kom jag nämligen på det ganska självklara faktumet att min jordfräs hade blivit mycket billigare om jag delat importen med några andra. 4000 kronor i fasta avgifter hade kunnat bli 500 kronor om jag delat det med sju andra, och då hade min jordfräs kostat 3000 kronor inklusive allt vilket åtminstone jag tycker är ett mycket bra pris för något som kostar åtminstone tio-, tolvtusen i en svensk affär med ett svenskt märke på.

Jag sökte lite på det här men det verkar inte som om någon sysslar med det. Att privatimportera diverse saker är det många som gör, inklusive jag själv bevisligen, trots att det medför väldiga transportkostnader. Det borde vara fler som är intresserade av att spara pengar genom att dela på fasta kostnader. Och att så inte verkar vara fallet förvånar mig lite. Är det svårigheten att hitta likasinnade som avskräcker? Omaket att behöva koordinera sina inköp med andra? Ekonomiska risker som kommer av att blanda in fler än nödvändigt? Jag vet inte, men det skulle vara intressant att veta.

För att det inte ska bli några missförstånd så kan jag väl direkt säga att jag för närvarande inte letar efter någon att samimportera med. Just nu behöver jag inget utom möjligtvis en minigrävare och av familjepolitiska skäl måste jag låta det inköpet vila lite. Men nästa gång jag ska köpa någon större kapitalvara så är jag inte främmande inför att göra det tillsammans med några andra från någon lämplig kinesisk tillverkare. Så det här är väl mitt lilla försök att odla fram likasinnade som kan tänkas vara intresserade när/om det blir aktuellt igen.
 
Jag förstår inte hur man köper via den där sidan, alltså hur man ska klicka. Behöver också en tung jordfräs, men inte för 10 000 som dom kostar i Sverige. Vilken hittade du för 2000? exklusive import.
 
Företaget jag köpte från verkar ha försvunnit från alibaba.com. Det är ju i och för sig misstänkt. Men behöver ju inte betyda något. Här är en liknande variant som var en av de första träffarna om man sökte på "garden cultivator": http://www.alibaba.com/product-gs/328272998/4_0_kw_power_garden_cultivator.html Vet inget om vad den kostar dock, sådant måste man fråga varje säljare separat om.

Men med tanke på mina erfarenheter måste jag avråda från privatimport. Om du inte har något sätt att komma runt speditionsavgifterna vill säga. Kan du hitta några andra att importera tillsammans med blir kostnaderna mer humana. Berätta gärna hur det gick i sådana fall för jag är intresserad av konceptet som sådant för framtida bruk.
 
tack. Köper en harry boy och sen köper husqvarna på söndag istället.
 
karlastrid007 skrev:
tack. Köper en harry boy och sen köper husqvarna på söndag istället.
Ja. Hittar man ingen att dela importkostnaden med så blir det antagligen lika billigt.
 
Läste denna tråd och blir mycket fundersam och vill lyfta några saker. 1. Var maskinen CE märkt, alla maskiner som säljs inom inom EU måste vara CE märkta, detta är en "stämpel" på att de uppfyller alla säkerhets anvisningar. Att använda en maskin utan CE godkännande kan vara direkt farligt, även avgaskraven är annorlunda i Kina vilket gör att motorn är "smutsigare" än en motor som säljs i Sverige. 2. Vad händer om maskinen får något fel inom en"garanti tid" , reservdelar mm. Vad är det för motor, en inhemsk kinamotor? Man måste jämföra äpplen mot äpplen, och visst maskintypen är dyrare i Sverige men man måste ta ovanstående i beaktning. Min personliga åsikt är att det är värt att betala lite mer, kunna gå till ÅF om man får problem under en garantitid, reservdelar mm.
 
Det tråkiga eller hur man nu ska se på det är att nästan ALLT kommer från Kina idag, så CE märkning o sånt finns oftast Kineserna är pålästa vet vad kunderna (länderna) kräver. Vid import går man förbi företagen (affärerna) i Sverige och får till inköpspris. Apropå garanti så är det så att när det verkligen händer nåt så gäller garantin ändå inte.
Har själv importerat från Kina håller med TS att man ska köpa mycket eller vara många o gå ihop, då blir det en mycket bra affär.
 
Bättre att det procuderas i kina än att produktionen görs i eu/usa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.