Bor i ett hus byggt 1977. Trä hus med tegelfasad.

Nu när det börjar bli varmt ute kommer vårt problem tillbaka. Vi har riktigt varmt inomhus. I skrivande stund har vi 29 grader varmt inne.

Huset är inte direkt dåligt isolerat för vi har låga driftskostnader för att värma upp huset (luft/luft och oljefylda el-element) så det kan inte vara hela boven tror jag, eller är det svårare att hålla värmen ute än hålla den inne?? Fönsterna är ganska dåliga och skall bytas efterhand, men skiljer det mycket på att hålla värmen ute, nya vs. gamla fönster.

Min sista tanke är om det är för dåligt ventilerat så luften står still och där med värms upp. Hoppas några har lite tips och tankar för det är riktigt jobbigt just nu!
 
Det enda som egentligen hjälper, om ni inte vill köra ACn, är att hindra solinstrålningen och att vädra nattetid. Det vill säga, dra för gardinerna och korsdrag på natten.
 
Markiser, stoppa solinstrålningen.
Persienner och gardiner är bra, men när solen stoppas är värmen redan inne i huset, markiser skuggar av redan utanför.
 
Ett annat tips är att köra badrumsfläktar och idiotvädra när solen gått ner och innan myggorna hunnit vakna. Med idiotvädra menar jag öppna ALLT.

Vi har lite samma problem när det är extremt soligt pga tegeltaket, det tar länge innan det blir varmt men när det väl är det så ja.... Löses genom att vi vädrar mot norrsidan jämnt med myggnät (eftersom det är vårt sovrum) sen kör vi igång en portabel AC ½-1 timme innan vi ska sova den tar bort de 2-4 grader som leder till obehag när man ska sova.

Jag har också två kanalfläktar jag kör på MAX när vi idiotvädrar de gör mycket mer än vad man tror iom att luften verkligen sugs in i kåken.

Det viktigaste är att inte vädra från en solsida då drar man in varmluft!

Fast det jag önskar är ju en centraliserad AC-anläggning och centralstyda markiser. :rolleyes:
 
Byter ni fönster är det viktigt att ni jämför G-värdet på dem eftersom det är detta som avgör hur mycket solenergi de släpper igenom.

Sträva efter ett lågt u-värde för att spara energi, men även ett lågt G-värde om ni vill hålla ute solvärmen.

Vi hade också mycket varmt inomhus (sommartid) innan fönsterbytet. Men efter fönsterbytet är klimatet mycket behagligare.
 
Kan inflika här att vi bor i ett relativt nybyggt hus (2006) och har samma problem.
Stooooora fönster på övre våningen så att vi både får in morgonsol och dags/kvällssol. Skulle gissa på att vi toppar runt 30 grader när man kommer hem efter jobbet på eftermiddagarna. Om vi kör korsdrag när solen börjar gå ner och sover med öppet fönster så fungerar det relativt bra, även om jag uppskattar kyligare sovtemperatur.

Vi funderar starkt på att flytta två våningar ner till bottenvåningen där det är en helt annan temperatur och där fönstersidan endast får in morgonsol men ligger i skugga resten av dagen.

Tar väldigt gärna emot tips på bra, prisvärda markiser eller liknande! Finns det t.ex. vertikala solskydd som monteras på utsidan. Likt stora persienner?
 
Mätte upp 33 grader i vårt sovrum när jag kom hem idag efter jobbet :S
 
Det verkar som det är markiser och korsvädring som gäller. Ingen som har några fler funderingar kring att ventilera mer och på så sätt få luften att försvinna innan det har blivit tokvarmt inne!?
 
Jag har hittat vertikalmarkiser som vi troligen kommer köra med!

http://www.markis.nu/2.6.vertikal.html

fm2000_JV_liten.jpg

Morsan rekommenderade annars en solfilm som de fått monterad på jobbet.
Märks knappt av innifrån men ska fungera jättebra! Någon som vet vad det rör sig om för någon produkt?
 
pwrdesign skrev:
Morsan rekommenderade annars en solfilm som de fått monterad på jobbet.
Märks knappt av innifrån men ska fungera jättebra! Någon som vet vad det rör sig om för någon produkt?
Hur ska någon kunna veta vilken solfilm din morsa har på jobbet? :rolleyes:

Rent generellt skulle jag nog gissa att det är en vanlig solfilm med G-värdessänkande egenskaper.

Här är en start om du verkligen är intresserad:
http://lmgtfy.com/?q=solfilm+g+v%C3%A4rde
 
Självklart ville jag inte ha info om just den solfilmen morsans jobb har, det har inte ens hon koll på. Hon har bara koll på att den fungerar väldigt bra.

Dock jobbar hon på ett företag som har höga säkerhetsnivåer när det gäller bombskydd/glaskross osv så det är nog ingen vanlig solfilm.

Ska läsa på lite på länken du postade!
Frågan är om solfilm är lika effektivt som tex vertikalmarkiser?
 
Länken är bara en google-sökning... ;)
Jag ville bara visa att det är ganska lätt att hitta sådana produkter.

Ang. säkerhetsklass osv. på fönstren betvivlar jag att skyddet sitter i solfilmen. Skyddet sitter snarare i fönsterkonstruktionen och i glaset.

Här är en firma som ev. har det du letar efter. Den verkar även vara helt transparent inifrån vilken även din morsa har på jobbet.

Gissningsvis har de något liknande detta (vad avser solfilmen):
http://www.sunwise.se/tech.html
 
Redigerat:
Nejdå, filmen skyddar för splitter vid en eventuell bomb utanför, men nuff said om det :)
Sunwise's produkter ser lovande ut, priset var rätt saftigt dock, då våra fönster är ganska stora och 100x100 cm kostar 1990:-

Risken är nog ganska stor för att monteringen blir halvdan också, har erfarenhet av solfilm på bilar, och det är inte helt lätt att få till riktigt bra, även med rätt verktyg.

Lutar nog åt vertikalmarkiser ist, då kan man ju slänga in motordrift och ändå komma undan billigare troligen.
 
Jaha... Är det bara mot glaskross när rutorna går sönder (antingen via stenkast eller tryckvågor) är det en ganska vanlig produkt det med. Många butiker och offentliga lokaler har sådant installerat.

Jag har också en sådan laminering på mina altandörrar.
 
Vet inte om dom har speciella rutor också, men det jag menade förut var att det i alla fall troligen inte är "vanlig" solfilm som man kan köpa på vilken bilaffär som helst.

Det är nog något mer seriöst likt Sunwise's produkter.

Men back to topic igen, är det någon som har personliga erfarenheter av markisförsäljare i sthlm som även utför montering på ett BRA sätt? Och har bra priser på vertikalmarkiser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.