Jag ska lägga LK Golvvärme 12mm i mitt badrum (knappt 5m2) på träbjälklag. Tänkte spara någon krona genom att köpa det av Rinkaby Rör. Dock är jag inte helt säker på vad jag behöver, samt hur mina rör ska dras i badrummet, och hoppas att det finns någon som kan svara på det.

Jag tror mig kommit fram till att jag behöver detta:

LK Golvvärmerör PE-X 12x2mm, 40m (art. nr.:6901)
LK Minikretsventil M5, 1st (art. nr.: 6910)
LK Väggfäste M5, 1st (art. nr.:6913)
LK Koppling M5, 2st (art. nr.:6911)

Jag hittar inga rörhållare för 12mm slang och cc-måttet 150mm. Går det utan, eller är det bökigt?

Vad ska jag ha i ändarna på mina 12mm kopparrör som kommer från värmesystemet för att kopplas mot slangen? Räcker det med vanliga klämkoppling med R15 och motsvarande på PE-X-slangen? Exempelvis arn. nr.: 7694 på slangen, samt art. nr.: 3601 på kopparrörssidan?
 
Tänk på att lägga golvärmen 10 15 cm från yttervägg och lämmna en 10 cm vid golvbrunnen om du ska kunna göra ett bra fall där.. du kan klammra golv värme rören med el klipps 12-15 mm sådana man spikar vita i plast.. minikretsventilen är till för 2 rörs system. så du måste vara hundra på att du har det. cc måttet kan du få fram genom att antingen rita det på golvet eller köpa lks golvärme lister raka plast skenor med fördjupningar som du klippsar fast slangarna i... anslutningarna till minikretsen borde ha alla kopplingar både till slang och rör en i från din gammla radiator ..
 
H
Ring till LK rör så kan du få en läggningsritning.
 
Det verkar dessvärre som att jag har ett 1-rörssystem! Det gör väl i och för sig inte så mycket, förutom att jag måste köpa en större shunt som kräver el-anslutning.

Vad är problemet med minikretsventilen och 1-rörssystem?
 
Aja, fick bli M60'n. Hoppas jag fick med alla kopplingar. Sen blir det tamigsjutton en riktig hawaiikoppling ;P
 
Jag hållet på med ett liknande projekt.badrum med på 5m2.

LK minkrets med PE-X 12x2mm
Kopplade till 2 krets system med 15mm kopparrör. Jag använde buntband och fäste slangen i armeringsnätet. Funkar bra. slangen är lätt att få att lika an mot golvet.

För att koppla returen från LK minkretsen till 15mm Cu röret gjorde jag en specialare, tog 10cm av pex slangen mot en http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2098
och den skruva mot i klämringskoppling mot cu röret.

Jag kan ta en bild på om någon timme, när jag är hemma.

/b
 
Här är rummet och uponorskåpet, varmt och kallt tappvatten till vänster.
Inkommande värme är röret med mätare i mitten. ( pexen ut till golvvärmen skyms) Vita pexslangen i mitten som går till LK miniventil är returen från golvvärmen och slutgiltligen till höger returen tillbaka tills husets radiatorsystem via en liten övergång med 10cm pex slang innan det blir 15mm koppar igen.

/B
 
  • SDC12360.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC12364.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
Normalt förläggningssätt på golvvärme är fram och tillbaka, genom hela rummet, så man får en gämn fördelning av slangen. cc måttet bör även miskas när man har 12 slang. Nu har du ganska stora ytor utan slang för du lagt "hux-flux" Inget jag skulle rekomendera!
 
Det kanske ser lite "hux-flux" ut, men den är lagd med en viss tankemöde faktiskt ;-)

LK5 ventilen är speciellt då ingen egen cirkulationspump finns. Slangen måste läggas i en s.k. dubbel slinga, tilflöde och retur måste läggas parallellt för jämn värmespridning. Jag lade första varvet längst ytterväggarna. Sedan in mot mitten. Det är hela tiden tillflöde / retur /tillflöde osv.

Problemmet är att det är svårt att lägga både tillflöde och returslangen samtidigt... därav det s.k kanelbullemetoden.

Utrymmet nere till vänster är avsiktiligen utan slang då golvbrunnen är där och det skall spacklas ett fall mot ner en 13mm förhöjningsring.



/B
 
Krilleman
Det är inga som helst konstigheter att lägga som man gör i normalfall med den metoden heller! Kräver lite mer tanke, men är långt ifrån omöjligt!
 
Jag fuskar lite och monterar min shunt under diskbänken som ligger vägg-i-vägg med badrummet. Förlorar termostaten, men det tror jag ska gå bra ändå!

Synd bara att den levwereras med två stycken kopplingar för primärsystemet för 15mm koppar, och jag har 12mm! Lyckas inte hitta någon 12mm på egen hand, men i värsta fall blir det en liten konvertering till 15mm precis innan inkoppling. Det lär ju inte bli någon förlust, då pex-slangen är 12mm också.
 
Tillopp o retur slangarna som går uppåt, går de därefter som en böj ner i golvet eller?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Tillopp o retur slangarna som går uppåt, går de därefter som en böj ner i golvet eller?
Menar du mitt system?
 
F Fluxor skrev:
Menar du mitt system?
Nej, tänkte på Bennys.

Ser nu att tråden är gammal man han kanske är aktiv här fortfarande.
 
jo jag läser ibland. tillopps slangarna går en båge uppåt och sedan ner igen. Dom igger bakom kattvinden. Så det gör inget att det blev lite fult.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.