Jag har ett fritidshus med papp på taket. Det börjar kännas som att det är dags att byta.
Ska man byta till ny papp? Plåt? Antar att det är de enda alternativen pga att lutningen är relativt låg.
Någon som har en åsikt eller tips? :)

Tanken är väl att huset skall stå kallt under vintern. (vet inte om det har någon betydelse men nämner det)
 
  • 2011-06-04 175.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade en liknande stuga för 20 år sen. Lade plåt direkt mot pappen. Idag skulle jag läkta under. Det har inte blivit läckage under dessa 20 år. Besökte de boende. Det var de som köpte av oss :)
 
Modern tak duk/papp, läkt och sedan snyggt plåttak tror jag blir bra
 
Ser jag fel eller är det shingel på taket? Vet du när det är lagt för det klarar 30-40år utan problem.
 
Nej det är inte shingel utan vanlig papp. Jag är dock lite sugen på att lägga på shingel men är osäker på om lutningen är tillräcklig..
Ingen som förspråkar papp? Klarar man lägga plåt själv? Plannja har en snygg plåt som heter trend, den verkar relativt lätt att lägga men är ganska dyr. Vilken plåt är bäst?
 
För shingel brukar väl rekommendationen vara >10grader, det är väl något sådant som du har på stugan.
Om du ser till att lägga det en varm dag så att klistret verkligen tar samman så håller det länge även även med låga takvinklar.
Vi har det på en gäststuga vid sommarstället och ska nu fortsätta med det även på huvudbyggnaden. Vår takvinkel är nog lite brantare än vad du har, men inte så mycket.
 
När du tittar över taket bör du samtidigt åtgärda husets skorsten. Den verkar behöva lite omsorg. Bästa plåtjobbet gör en professionell plåtslagare med bandtäckning. Han fixar taket och din skorsten i samma svep.

Ett annat viktigt övervägande är vindskivorna. Det är en klok investering att klä dem i heltäckande plåt. Om huset ligger utsatt för vind och salt sparar du enormt mycket framtida jobb med denna enkla åtgärd.

Plannja Trend har trevlig profil, och är säkert inte värre att lägga än annan staplad profilplåt.
 
Tack för fina tips! Jo, jag har sett att det krävs en del jobb med stugans tak, vindskivor och skorsten och det är ju lika bra att göra nu med en gång för att få ett gott skydd för stugan! Är helt nybliven ägare till denna stuga så det blir att bita tag i de tråkiga bitarna denna sommar.

Så kan jag satsa på att göra det roliga nästa.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.