Skulle vilja montera en vattenmätare med pulsutgång och koppla in på mitt 1-wire nät för att ha koll på förbrukningen.

Men den mätare jag har hittat har en anslutning på 1/2" men inkommande vattenledning i huset är nog på runt 1 1/2", så går det att sätta förminsknings adapter och montera mätaren eller blir det bara tok och den kanske går sönder med vattenläcka som resultat.
 
Skulle spontant tro att din vattenmätare på 1/2" inte riktigt klarar så höga flöden, du får troligen ett (för) stort tryckfall över mätaren, i vart fall när du tappar vatten på flera ställen. Men rent tekniskt är det fullt möjligt och någon risk för vattenskada tror jag inte du behöver oroa dig för.
 
Vad kan hända om det blir för stort tryckfall då?
 
Bjornsson skrev:
Vad kan hända om det blir för stort tryckfall då?
Det blir ett lågt flöde (på varje enskilt tappställe), särskilt om flera tar vatten samtidigt.
 
Redigerat:
Ja ok, då är jag med :)
kan tvättmaskin och diskmaskin ta skada om det rinner dåligt eller kommer det bara att ta lite längre tid?
 
Bjornsson skrev:
kan tvättmaskin och diskmaskin ta skada om det rinner dåligt eller kommer det bara att ta lite längre tid?
Troligen inget problem, åtminstone de maskiner jag träffat på har väntat tills de lyckats fylla tillräckligt mycket vatten. Är nog mer troligt att någon som står och duschar blir irriterad när flödet ändras. Sedan är väl 1/2" en liten bit kanske inget jätteproblem för en villa egentligen. Däremot kanske det kan vara lönt att kolla om mätaren klarar de flöden som blir när man spolar på flera ställen samtidigt.
 
Det är iaf denna vattenmätare ---> http://bkab.se/vattenmatning
Den ska klara upp till 1.5m3/h iaf, det borde bli 25L i minuten, visst?
 
Krilleman
Själva gängan på mätaren är R20 men med kopplingssatsen som medföljer är R15!

Så det går att lösa så du får en 20 gänga istället för att strypa ner mätaren till 15...
 
Har efter lite noggrannare mätningar kommit fram till att det är en R25 (30mm) invändig gäng på vattenledningen.
Så blir ju inte så stor skillnad från R25 till R20 som mätaren har, så en bussning av mässing på R25xR20 borde ju fixa det, sedan så kommer det nog behövas någon förlängning då jag inte vet hur lång själva mätaren är och det ser ut så här där den ska monteras.

333.jpg
 
Krilleman
110mm i bygglängd, en vanlig lägenhetsmätare helt enkelt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.