Min dammsugare, Fein Dustex 25, har påslagsautomatik för anslutna maskiner. Fungerar med sticksågen men med min nya kapsåg, Bosch GCM 8 SJ, så går dammsugaren konstant så fort jag kopplar den till dammsugaren????
 
Antagligen något avstörningsfilter som ser ut att dra lite ström (reaktiv effekt), och som Fein maskinen reagerar på. Lite anmärkningsvärt att en sådan kvalitetsmaskin inte kan hantera det.
 
Låter som om dammsugaren är överkänslig. Har du möjlighet att mäta strömmen? En billig plug-in elmätare mäter även ström och borde duga () för en enklare felsökning. Testa även med något annat, t.e.x. en glödlampa.
 
Kanske sitter sån där laser lr LED-modul för styrlinje på sågen?
 
Ja det finns en laser och en liten belysning, men samma problem med båda avslagna.
 
Modernt elektriskt fingerskydd?
Ett sånt som tvärstannar sågen om klingan kommer i kontakt med fingrarna...
 
Jag vill mixtra i dammsugaren så det krävs högre effekt innan automatiken startar den, hur gör man?

Bosch säger att sågen fungerar med deras dammsugare, så ingen hjälp där.

Fein har inte svarat, men antagligen kommer de säga att Boschen drar för mycket juice i standby.
 
Monterat skrev:
Jag vill mixtra i dammsugaren så det krävs högre effekt innan automatiken startar den, hur gör man?

Bosch säger att sågen fungerar med deras dammsugare, så ingen hjälp där.

Fein har inte svarat, men antagligen kommer de säga att Boschen drar för mycket juice i standby.
Använder en likadan såg fast jag kör den med Bosch dammsugare GAS 50 Pro och då fungerar den utmärkt.

Men koppla sågen till din dammsugare och se om du kan mäta strömmen mellan dammsugaren och sågen så kommer du se om den drar något i standby..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.