Den hantverkare som förstör ett parkettgolv genom att på eget bevåg knalla in med ytterskor blir ersättningsskyldig oavsett om h*n är elektriker eller ej.
 
håller med Glufsglufs

om en elekriker ska montera något i ditt hus och tappar sin skruvdragare/kniv mm på sin fot så han skadar sig ,står du då för den reduceringen som försäkringsbolaget gör ?

hade du tvingat polisen att ta av sig skorna vid husransakan ?

Skoskydd är bra hade själv med mig när jag var hos kunder men efter som man har 48-49 i skostorlek så passar dom dåligt.
 
injonil skrev:
Den hantverkare som förstör ett parkettgolv genom att på eget bevåg knalla in med ytterskor blir ersättningsskyldig oavsett om h*n är elektriker eller ej.
Ja, man får ju som hantverkare se till att man inte har sten eller annat under skorna som förstör, lika så att stegar och annat inte repar. Antingen rensa/ha skydd under eller täcka golv men det betyder fortfarande inte att en privatperson kan kräva att vissa hantverkare måste ta av sig skorna även om säkert de flesta gör det när man gör viss typ av arbete.
 
Jag tar i princip aldrig av mig skorna, mer än när jag kommer för att titta på jobbet. Är de skitiga så givetvis får man ha med sig extraskor...

Att sitta på knä och skruva vägguttag tycker jag är högstobekvämt om man skulle göra det varje dag utan skyddsskor. LIkaså att stå på en stege utan skyddsskor.
Sen eftersom vi jobbar med el kan det vara bra att ha en extra skyddande bariär mot jordpotential..
Samt alla andra risker det medför att inte ha på sig skyddsskor.

Jag har aldrig varit med om en kund som blivit upprörd för att jag haft skor på mig, snarare tvärt om. Den kund som skulle insisterat på att jag skulle jobba utan skor hade jag då inte haft några problem med om jag slapp som kund.
 
Skulle aldrig falla mig in att ta av skorna på en arbetsplats oavsett var det är jag utför arbetet...

Antingen ser kunden till att täcka golven ordentligt där man ska röra sig eller så täcker jag själv innan ja börjar arbeta för skorna tar jag aldrig av mig för att springa runt bland sågspån och annat...

Ska jag på ett enkel återbesök hos en kund för att det t.ex saknats något från början och kunden då har bott in sig och jag bara ska göra något väldigt enkelt litet jobb så åker skorna av...men aldrig annars...
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
hade du tvingat polisen att ta av sig skorna vid husransakan ?

Det var ett par som hade haft inbrott i en närliggande stad för något år sedan och efteråt beklagade sig högljutt, inte för att de haft inbrott utan för att polisen hade gått in med skor och gjort fläckar på deras vita matta... Det finns folk till allt. :rolleyes:
 
Det råder aldrig en köpare/säljare-situation mellan en polis och en privatperson, oavsett vad jag betalar via skattsedeln eller ej.

Jag tror inte att du förstår vad jag skriver (eller så vill du inte förstå?). En elektriker må ha rätt att använda sina skyddsskor. Men om jag som beställare ställer kravet på att skorna skall plockas av har han bara två saker att välja på:

1. Ta av skorna och utföra arbetet.
2. Vända vid dörren med skyddsskorna på.

Självklart skall skyddsutrustning användas när det behövs. Klättrar man i stegar, utför el-arbete utomhus eller i fuktiga utrymmen, bär tunga saker, etc. etc. skulle jag självfallet aldrig ställa sådana krav (snickarna som monterade köket fick givetvis ha sina skyddsskor på).

Jag har egentligen bara ett krav och det är att utföra ett arbete utan att skita ner mer än vad arbetsuppgiften kräver. Jag har vid ett flertal tillfällen i denna tråd exemplifierat med att byta strömbrytare inomhus. Detta arbete kräver inte skyddsskor och därför kräver jag att skorna stannar i hallen.

Ang. den rättsliga prövningen gissar jag att jag skulle gå helt fri eftersom ansvaret för personlig skyddsutrustning inte vilar på mig som privatperson. Detta ansvar ligger däremot på elektrikerns arbetsgivare. I juridisk mening misstänker jag alltså att ansvaret för att ha tagit av sig skorna skulle läggas på elektrikern/firman eftersom jag inte kan påtvinga honom att arbeta utan skyddsutrustning. Han är ju i sin fulla rätt att lämna mitt hus närhelst han önskar. Arbetar han/hon ändå utan skyddsutrustning är det på eget bevåg (oavsett om jag har krävt det eller ej).
 
  • Gilla
stilofunk
  • Laddar…
men herregud..
hur mycket skitar ett par skor ner egentligen??? de verkar som man har flera ton grus under skorna...
hur ofta har man ett jobb med att bara byta en strömbrytare??
 
Akzid skrev:
men herregud..
hur mycket skitar ett par skor ner egentligen??? de verkar som man har flera ton grus under skorna...
Jag skulle nog vilja påstå att det är avhängigt årstiden och väderleken.
 
varför är det en konstig kommentar ?

om en polis gör en husrannsakan så tar han inte av sig skorna för att dom behövs i hans arbete samma gäller för en byggare
 
eviljava skrev:
Det råder aldrig en köpare/säljare-situation mellan en polis och en privatperson, oavsett vad jag betalar via skattsedeln eller ej.

Det var inte det som var grundjämförelsen utan skyddsutrustning mot skyddsutrustning.

Jag tror inte att du förstår vad jag skriver (eller så vill du inte förstå?). En elektriker må ha rätt att använda sina skyddsskor. Men om jag som beställare ställer kravet på att skorna skall plockas av har han bara två saker att välja på:

1. Ta av skorna och utföra arbetet.
2. Vända vid dörren med skyddsskorna på.

Kan du verkligen som lekman bedömma riskens art i arbetet egentligen? Något som en elektriker inte kan förän han/hon försäkrat sig genom exempelvis mätningar. Intressant.

Självklart skall skyddsutrustning användas när det behövs. Klättrar man i stegar, utför el-arbete utomhus eller i fuktiga utrymmen, bär tunga saker, etc. etc. skulle jag självfallet aldrig ställa sådana krav (snickarna som monterade köket fick givetvis ha sina skyddsskor på).

Du har ju sett andra skriva ovan också, tappa saker så som kniv eller mejsel, gör stor skada osv så egentligen är det inte du som förstår att kunden kan inte sätta sig över arbetsmiljökrav tex, men visst har du all rätt i världen att skicka hem elektrikern om du inte anser att han ska ha skor på sig men räkna med att du får betala tid som spenderats för att ta sig till och från dig för elektrikern har fortfarande både rätten och kravet på sig att ha skyddsutrustning.

Jag har egentligen bara ett krav och det är att utföra ett arbete utan att skita ner mer än vad arbetsuppgiften kräver. Jag har vid ett flertal tillfällen i denna tråd exemplifierat med att byta strömbrytare inomhus. Detta arbete kräver inte skyddsskor och därför kräver jag att skorna stannar i hallen.

Som sagt, hur kan du bedömma det?

Ang. den rättsliga prövningen gissar jag att jag skulle gå helt fri eftersom ansvaret för personlig skyddsutrustning inte vilar på mig som privatperson. Detta ansvar ligger däremot på elektrikerns arbetsgivare. I juridisk mening misstänker jag alltså att ansvaret för att ha tagit av sig skorna skulle läggas på elektrikern/firman eftersom jag inte kan påtvinga honom att arbeta utan skyddsutrustning. Han är ju i sin fulla rätt att lämna mitt hus närhelst han önskar. Arbetar han/hon ändå utan skyddsutrustning är det på eget bevåg (oavsett om jag har krävt det eller ej).
Så är det säkerligen och du uppmanar då hantverkaren till att begå brott, riskerar att få arbetet avbrutet pga skadad hantverkare elelr i fall du skickar bort dom stå för tiden som spenderats. Nu har vi gått till ytterligheter men som jag skrev tidigare, förutom just de uppenbara fallen då risk för skada finns så är tiden hos dig en väldigt liten del av yrkespersonens samlade tid och det finns mycket moment som sliter på fötterna, inte bara direkt åverkan på dom.
 
Fredrik.engdahl skrev:
varför är det en konstig kommentar ?

om en polis gör en husrannsakan så tar han inte av sig skorna för att dom behövs i hans arbete samma gäller för en byggare
Det är en kostig kommentar eftersom jag inte kan förbjuda polisen att gå in i mitt hem. Däremot kan jag förbjuda elektrikern att traska in i mitt hem med skor på.

Det är alltså en ickefråga huruvida en polis skall komma in i mitt hem eller ej vid en husrannsakan (oavsett val av kläder).
 
Lycka till med att hitta hantverkare om man bemöter dem i dörren med att de ska ta av sig skorna...
Får man det bemötandet av en kund packar man sig iväg igen och skickar en faktura på tiden man lagt ner för kundens räkning och sen tänker man bara "ring mig aldrig mer" ! ;)

Tackar min Gud för att jag aldrig råkat ut för sådant bemötande utan tvärtom som någon skrev säger de oftast att man ska se till att behålla skorna på...

...och som sagt...är det riktigt skitväder så täcks ju golven oavsett.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Lycka till med att hitta hantverkare om man bemöter dem i dörren med att de ska ta av sig skorna...
Får man det bemötandet av en kund packar man sig iväg igen och skickar en faktura på tiden man lagt ner för kundens räkning och sen tänker man bara "ring mig aldrig mer" ! ;)

Tackar min Gud för att jag aldrig råkat ut för sådant bemötande utan tvärtom som någon skrev säger de oftast att man ska se till att behålla skorna på...

...och som sagt...är det riktigt skitväder så täcks ju golven oavsett.
Word! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.