Hej
När vi för ett par år sedan bröt upp golvet i ett gammalt badrum så låg vindpappen under isoleringen.
Nu håller vi på och bygger en utbyggnad o har lagt ner isoleringen (roxull) på trossbottenskivorna. Vi kom dock på nu i efterhand att vi kanske borde lagt vindpapp underst först.
När man läser här inne dock på vissa trådar, så får jag känslan av att många inte lägger vindpapp alls.

Så frågan är; måste man ha vindpapp? Kan man lägga den över isoleringen istället? Vad skulle skillnaden innebära? Byggnaden är byggd på en plintgrund med rejäl luftpassage under byggnaden.

Tack alla som tar sig tid att ge mig råd!
 
Ska du ha ska du ha under isoleringen, tanken är ju att luften ska stå stilla i isoleringen. Sen är det nog ingen fara att lägga över, men tror inte direkt den gör nån nytta.
 
Ok, då är bara till att lyfta upp allt o göra om det då. Men måste man ha vindpapp överhuvudtaget? Jag menar, bidrar den till att stänga ute fukt?
Och en fråga till, kan man lägga golvspån eller osb-skiva istället för spont, som första golvunderlag? Vi hade isf tänkt lägga sponten ovanpå det då vi sen hade tänkt slipa o måla sponten o ha det som det synliga innergolvet.
 
Mikael_L
Vindpappen ska skydda isoleringen mot vind och blåst, punkt! :)

Dina trossbottenskivor gör antagligen det jobbet lika bra, men då är det viktigt att det inte är glipor mellan skivorna.
Så lite beroende på hur tätt man får trossbotten kan man använda vindpapp eller strunta i den.

Nicole skrev:
Ok, då är bara till att lyfta upp allt o göra om det då. Men måste man ha vindpapp överhuvudtaget? Jag menar, bidrar den till att stänga ute fukt?
Och en fråga till, kan man lägga golvspån eller osb-skiva istället för spont, som första golvunderlag? Vi hade isf tänkt lägga sponten ovanpå det då vi sen hade tänkt slipa o måla sponten o ha det som det synliga innergolvet.
OSB - Nej.
Golvspån, ja det går bra. Och de flesta golv går att sen lägga på spånskivan om man vill.
Skruvlimmar man golvspånet så blir det knarrfritt och gör bjälklaget stabilare och mer stumt.
 
Redigerat:
Tack för all hjälp, båda två!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.