Tack för alla inlägg och tips. Det är skönt att veta att det finns all anledning att vara upprörd. Som sagt det är ett svenskt företag, svensk chef och bygg ledare . Byggledaren är medveten om att det är hantverkare som bott där. Jag är nöjd med arbetet men tror inte på timmarna. Ska ha slutbesiktning på fredag och återkommer med utgången av förhandlingen!
 
När jag tänker på detta undrar jag om inte detta är ett solklart fall av hemfridsbrott?

Med tanke på att ansvariga på firman är fullt medvetna om att detta brott begåtts av deras anställda/kontrakterade ställer det firman i en ganska jobbig situation (om du nu skulle vilja göra en "grej" av detta?)
 
Med tanke på vad som skrivits i andra trådar om utländsk arbetskraft och hur de får leva osv när dom arbetar i Sverige så är ju detta ett bevis på hur förhållandena för dom blir när dom tjänar så lite som dom gör, dom har helt enkelt inte råd med eget boende. Är det här bevis nog för er som tvivlat i de andra trådarna hur en del har det??????
Nu har dom ju ett ok och möblerat boende att leva i, tänk nästa projekt dom är på, en totalrenovering kanske med allt damm och skit det innebär, bo i fuktiga källare osv.....så funkar det, acceptera det, främst ni som tvunget ska anlita de billiga arbetarna.
 
Nästa gång lånar de baren. Sen plånboken sen ...

Skulle aldrig lämna okända i mitt hem! För 20-30 år sen - kanske. Men inte nu.
Blir man bestulen, gäller inga försäkringar. De kan ta bilnycklar och köra i väg.

Jag fattar inte hur folk tänker. Nu BÖR TS byta låsen. Kolla med försäkringsbolaget.
 
H
Glufsglufs skrev:
Med tanke på vad som skrivits i andra trådar om utländsk arbetskraft och hur de får leva osv när dom arbetar i Sverige så är ju detta ett bevis på hur förhållandena för dom blir när dom tjänar så lite som dom gör, dom har helt enkelt inte råd med eget boende. Är det här bevis nog för er som tvivlat i de andra trådarna hur en del har det??????
Nu har dom ju ett ok och möblerat boende att leva i, tänk nästa projekt dom är på, en totalrenovering kanske med allt damm och skit det innebär, bo i fuktiga källare osv.....så funkar det, acceptera det, främst ni som tvunget ska anlita de billiga arbetarna.
Nu har ju trådskaparen anlitat en svensk firma!
 
Jag hade aldrig tillåtit att hantverkaren sov över, Skulle isåfall vara en liten enmansfirma med långt att åka som kör med öppna kort innan som vill jobba effektivt.
 
HEM2121 skrev:
Nu har ju trådskaparen anlitat en svensk firma!
Och du tror att de utländska arbetarna får mer betalt för det då? Knappast.
 
Glufsglufs skrev:
Och du tror att de utländska arbetarna får mer betalt för det då? Knappast.
Hmm. Vad får de? Vad tror ni? Visst har jag polskt ursprung men behövde aldrig anlita några.
 
H
Glufsglufs skrev:
Och du tror att de utländska arbetarna får mer betalt för det då? Knappast.
Det jag menar är att trådskaparen har gjort vad han har kunnat när han har anlitat en svensk firma.
Man förväntar sig inte att det kommer hantverkare varken svenska eller utlänska som tar huset i besittning utan att ha frågat om lov.
Anlitar man en polsk firma och betalar polsk lön så förväntar man sig inte heller att de tar huset i besittning om man inte har avtalat om det.
 
  • Gilla
Norrsken_62
  • Laddar…
HEM2121 skrev:
Det jag menar är att trådskaparen har gjort vad han har kunnat när han har anlitat en svensk firma.
Man förväntar sig inte att det kommer hantverkare varken svenska eller utlänska som tar huset i besittning utan att ha frågat om lov.
Anlitar man en polsk firma och betalar polsk lön så förväntar man sig inte heller att de tar huset i besittning om man inte har avtalat om det.

Exakt! Men en del tänker ... Jag vet inte. Men själv skulle jag explodera.
 
TS betalar 485 kr per timma, i det här fallet är det den svenska hantverkaren som är boven i dramat. Min erfarenhet av utländska hantverkare är att de ofta just kommer via en svensk hantverkare som skär emellan. De säljer in tjänsterna som att de skulle utföras av dem själva, sedan skickar de in oerfaren utländsk arbetskraft.
 
HEM2121 skrev:
Det jag menar är att trådskaparen har gjort vad han har kunnat när han har anlitat en svensk firma.
Man förväntar sig inte att det kommer hantverkare varken svenska eller utlänska som tar huset i besittning utan att ha frågat om lov.
Anlitar man en polsk firma och betalar polsk lön så förväntar man sig inte heller att de tar huset i besittning om man inte har avtalat om det.
Nä, man kan ju inte förutsätta att firman sen anlitar annan eller har anställda med utländskt pass eller så och absolut inte att ens bostad blir ett boende för arbetarna. Men man kan ju tänka på att även om firman är svenskregistrerad och/eller har svensk chef men utländska arbetare så betyder ju inte det att dom arbetarna går efter svensk lön, man vet aldrig hur företaget är uppbyggt....tyvär.
 
kamilenski skrev:
Hmm. Vad får de? Vad tror ni? Visst har jag polskt ursprung men behövde aldrig anlita några.
Jag menar att dom inte får detsamma som en svensk arbetare fast firman tar ut detsamma per timme som en firma med svenka arbetare och löner. En anledning till att ha arbetskraft från låglöneländer är att minska firmans kostnader och när det är så att arbetarna bor på arbetsplatsen så har dom i regel inte råd att betala för sitt boende. Det där har jag redovisat för med egna erfarenheter inkl samtal med utländska arbetare i andra trådar.
 
Marlene Eskilsson skrev:
TS betalar 485 kr per timma, i det här fallet är det den svenska hantverkaren som är boven i dramat. Min erfarenhet av utländska hantverkare är att de ofta just kommer via en svensk hantverkare som skär emellan. De säljer in tjänsterna som att de skulle utföras av dem själva, sedan skickar de in oerfaren utländsk arbetskraft.
Så funkar det till 90% här uppe, kan tänka mig att det är lägre % nere i skåne då det är närmare/lättare att komma över med utländsk firma.
 
Herregud... Man slutar aldrig förvåna sig över hur vissa kan uppföra sig...

Oavsett om det är en svensk firma så borde ju folk i dagens läge fråga VEM som kommer att utföra arbetet då det har blivit allt vanligare att folk bedriver verksamheter på detta viset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.