Jag och min sambo har just köpt ett hus som skall helrenoveras.

Vi har tagit ut hela köket och håller på att planera det nya.

Vi funderar på att sätta spishällen i ett hörn.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Positivt eller negativt?

Det kommer oxå att innebära att det inte fínns någon arbetsyta mellan diskhon och hällen, ( Kanske 20 cm).

Är jättetacksam för ideer! ???
 
Hej.
Vi fuderade oxå på detta när vi renoverade vårt kök men att känt oss för hos en bekant som har det så kom vi fram till att det blir trång att jobba i hörnan. Använder man hällen ofte med många grytor så om man vill vara 2 om att röra i kastrullerna så gick inte det så bra. Så vi placerade våra 3st 30cm bredda gashällar längs en vägg så vi kan arbeta 2 personer utan problem.Har även avställningsytor sidan om.
 
A-K skrev:
Vi funderar på att sätta spishällen i ett hörn.

Det kommer oxå att innebära att det inte fínns någon arbetsyta mellan diskhon och hällen, ( Kanske 20 cm).
Nackdelen med häll i hörnet är att det blir trångt vid sidan om samt att det är förhållandevis utrymmeskrävande.

Fördelen är väl att många tycker det är väldigt snyggt, någon praktisk fördel kan inte jag komma på, men det kanske finns andra, som till slut gjorde det valet, som kan bidra med de praktiska aspekterna ;) själv valde jag bort det ganska omgående.

Ang. arb.yta mellan häll och ho så tycker jag att den är ovärderlig, den är absolut nödvändig för att köket ska fungera bra praktiskt, åtminstone för mig, så den ytan skulle jag aldrig kompromissa bort till förmån för hörnspis.
Men det är bara min personliga åsikt :)

Lycka till/Christina.

*EDIT* Har du möjlighet så lägg ut planlösningen/köksritningen här på forumet så ska du se att du kommer att få massor med handgripliga idéer och tips för just ditt kök att fundera över :)
 
Vi ska precis börja renovera vårat nyinköpta hus, som kräver en totalrenovering!
När vi nu tittat på kök var första tanken att ha spisen i hörnet men just nu lutar det åt att vi kommer att placera diskbänken i hörnet! det gör att vi får större arbetsyta och en perfekt närhet till både spis, ugn, kyl och diskmaskin!
 
Min högst personliga åsikt är att alla 45-graders hörnvarianter funktionellt sett är av ondo (bortsett från det lilla hörnet bakom hällen/vasken som de flesta ändå bygger in) och dessutom är det fult :-X ;)
 
Hörnspis: Snyggt men dyrare. En snygg takhängd fläkt kostar mer jämfört med en vägghängd dito.
Sedan blir skärningen annorlunda på bänksivan vilket kan fördyra det rejält.
Men det är det värt anser jag. ;D

mvh
David
 
lnu skrev:
Min högst personliga åsikt är att alla 45-graders hörnvarianter funktionellt sett är av ondo (bortsett från det lilla hörnet bakom hällen/vasken som de flesta ändå bygger in) och dessutom är det fult  :-X ;)

Kan inte sägas tydligare, håller med till fullo ;D

//Christina.
 
Vi hade det i förra lägenheten och kan faktiskt inte klaga på något, inte ens att det skulle vara trångt. Men det kan ju bero på att vi aldrig stod samtidigt och rörde i grytorna ;D men minnet sviktar på den punkten. Dock fick vi alltid positiva kommentarer om köket och jag tror inte det bara berodde på inställsamhet.

Janne
 
A-K skrev:
Hej!

Här kommer lite ritningar över hur jag tänkt mig köket.
Lägg in några länkar med bilder ur andra vinklar, det är inte lätt att se vad som är vad på de bilder du lagt upp, vad är tex. det där som är beigefärgat på nuv. skiss och var är eg. hällen, i hörnet... eller, samt vad ska du ha väggen med högskåp till och varför är det ett "hål" mitt i :-/??

//Christina.

*EDIT Visa lite mer bilder ur andra vinklar, för åtminstone som jag tolkar bilderna nu så finns det utrymme för förändringar ;)

 
Hej! Är jättetacksam för alla svar. :)

Jag ska lägga in fler bilder imorgon, kan inte just nu för jag är på jobbet.

Jag kan ju förklara lite i alla fall!Spishällen är tänkt i hörnet som är skuret, till höger om diskbänken.
Till höger om hällen finns diskmaskinen och till höger om den så står ett högskåp som skall ha inbyggnadsugn och micro.
På motsatt sida skall det stå ett side by side kyl/frys

Sen kommer det en bänkskiva framför fönstret utan skåp under och sen en "liten köksö" som delar av matsalen från köksdelen.

Högskåpen är garderober som fått stå kvar när vi rev ut resten av köket. Det är tänkt att vi ska använda dem som städskrubb o lite sånt.
Hålet mitt i har jag ingen aning om varför ??? Tycker själv det är lite konstigt!

Jag kanske skulle starta en helt ny tråd för hela vårat kök och lägga ut lite mera bilder.
Jag har ju aldrig planerat något kök förut så allt kan ju gå fel :-/

Som sagt alla tips tas tacksamt emot!
 
jag skulle definitivt flytta ut ugnen så att du får maximal arbetsyta. eftersom ditt kök ser så litet ut och det inte finns fönster så skulle jag eftersträva så många rena ytor som möjligt. du kan till exempel sätta samtliga skåpluckors och lådorsbeslag horisonellt. det skapar en strikthet och harmoni. jag skulle också försöka flytta diskbänken till en av kortsidorna för att få bättre utrymmen. det blir ju ändå inga avstånd.
tänk på att om du ska ha spis i hörn så kommer bänkskivan att kosta minst tre gånger så mycket som en vanlig pga de snea snitten. men å andra sidan får du ett kök där det händer något och inte ett vanligt standardkök. vi har precis byggt om hela köket (med snedställd induktionsspis) och fått det makalöst fint.
lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.