nån som vet vad det kostar i snitt att gräva en 3kammarbrunn?
 
om man räknar in allt man måste göra o ha för att det ska vara fullt fungerande.
 
Var några år sen men för mig kostade det ungefär såhär:

- Tillstånd 4800:-
- 3-kammarbrunn (IFÖ) 8000:-
- Infiltrationsbädd (Infiltra) 12000:-
- Övrigt, rör, sand, böjar etc. 3000:-

Ingen grävare, rent handjobb!
 
grävde du för hand?? :surprised:

hur djupt måste man gräva då?
 
Japp, för hand. TUNGT, det var ont om plats där den skulle ner ner plus att det är en gammal fin 100-årig trädgård, så jag ville inte ha en grävare som rörde om alltihop där.

Brunnen var nog 1,5-2 meter hög + ca 1 m fyllning uppepå + 0.5 m sand i botten. Minst 3 meter djup i alla fall, diametern var nog ca 3 m oxå. Rejält hål, de första 2 metrarna var rätt ok, sen blev det tungt att slänga över kanten. Fyllde murhinkar och hissade upp på slutet.

Så kan det bli!

/Jesper
 
åfan..*helt rudis* ;D

trodde att man skulle behöva gräva en 70 meter eller nåt..*asg*..o tänkte hur fan lyckades han med det.
 
hehe..oki..70m kanske var liiite överdrivet.

blir det stor skillnad i pris på om man gräver själv eller lejer bort det?
 
Gräva för brunnen och rörgravar går nog ganska fort, kan inte kosta mycket. Nån timme för en traktorgrävare. Men sen skall brunnen ner och läggas rätt, rör skall ner, läggas i sand, osv. Sen skall det återfyllas .... När allt är på plats borde du då minst ha en 3 m2 stor hög kvar att köra bort! Skall du ha honom för alla moment, tar det nog en dag, med väntetid. Ring runt och kolla pris!

 
Jag är imponerad, måste kännas bra när allt var klart och det gick att skita i brunnen...

JesperS skrev:
Japp, för hand. TUNGT, det var ont om plats där den skulle ner ner plus att det är en gammal fin 100-årig trädgård, så jag ville inte ha en grävare som rörde om alltihop där.

Brunnen var nog 1,5-2 meter hög + ca 1 m fyllning uppepå + 0.5 m sand i botten. Minst 3 meter djup i alla fall, diametern var nog ca 3 m oxå. Rejält hål, de första 2 metrarna var rätt ok, sen blev det tungt att slänga över kanten. Fyllde murhinkar och hissade upp på slutet.

Så kan det bli!

/Jesper
 
Japp, det kändes STORT  ;D  

Kanon att slippa sitta på ett kallt utedass i Januari ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.