Håller på att bila ett installationsschakt (typ 250x700 mm) ner till källaren. Betongbjälklaget är omkring 120-150 mm tjockt. Efter tre-fyra timmars bilande gav min nästan helt nya Ferm borrhammare upp. Den går bra i motorn men slår knappt någonting.

Tänkte byta upp mig till en Hilti eller likvärdig. Någon som har tips på en bra maskin? Jag bilar inte särskilt mycket men det lär ändå bli en del under byggets gång. Jag letar således efter en bra maskin för 3-5000 (räcker det?).
 
Till tuffa jobb krävs en tuff maskin.Om du köper en Hilti kommer du inte att ångra dig:)
 
Vad tror du om en mejselhammare från DeWalt?
 
Hilti. HILTI. HHIILLTTII.

Nästan Ok duger nog inte för att bila betong. Själv köpte jag en Biltema men det var för att bila bort ett gammalt klinkergolv i badrummet. Titta på Tradera eller Blocket och köp en begagnad. Undrar om 5000 kr räcker för en ny, och du lär inte behöva en ny om detta är enda jobbet.

/Anders
 
Locke skrev:
Vad tror du om en mejselhammare från DeWalt?
Har tyvärr ingen erfarenhet av DeWalt's mejselhammare.Min grabb som är hantverkare har Hilti o anser dom "bäst" i segmentet.Lånade en av honom för en tid sedan o kan bara konstatera att det är en fin o kompetent maskin.Har väl svårt att tänka mig att en större DeWalt skulle vara skräp men försök att hitta nåt test någonstans.Som "hemmapulare" får man ju även ta priset i beaktande......
 
Bosch 5, 7 och 10kg maskiner är synnerligen prisvärda i UK. Lawson har dom tex ofta på rea.
 
S
tipset är att hyra maskin. så onödigt att ha såna maskiner hemma.
sedan ska du använda dewalt. (det tycker många byggare) dom nya hiltimaskiner slår för dåligt. och nya spetten gör bara hål. ingen spräckning. kör med dewalt
 
P
Hyr en 10kg Hilti på Ramirent eller Cramo. Kostar väl 500-600 för en helg.. Sen har tar det väl nån timme och du är igenom.
Inte f-n behöver en amatör en 10kr bilmaskin speciellt ofta?
Varför hyr inte folk oftare dessa specialmaskiner?
 
S
den som har mest pryllar vinner ;-)
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
En sån vill jag ha!

Inte den blekaste till vad, men den ser ju skitfrän ut d^_^b

Mvh V8dc som efter lite drömmande får fortsätta hyra sådana häftiga prylar
 
Bara namnet, "Demolition Hammer Drill", ger ju ståpäls direkt :wow:
 
Om du nu kastade ut 10k på en yrkesmaskin så hoppas jag du var smart nog att köpa ett par vibrationsdämpande handskar för en femhundring också..
Dina fingrar kommer att tacka dig om några år :)
 
mattiasp: Just, precis! :)

CCPusher: Jodå, jag har en del skyddsutrustning sedan tidigare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.