Jag har byggt ett litet extra hus på tomten, se bifogad paintskiss.
Huset börjar bli klart men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa ventilationen så att det blir lite cirkulation på luften.
Nu sitter det en tilluftsventil i varje rum (se skissen), men det blir ingen cirkulation på det här sättet.
Funderar på att sätta en ventil i mellanväggen mellan rummen, men inte heller det ger någon cirkulation.
Antar att någon form av mekanisk ventilering krävs, några bra ideer om hur detta kan konstrueras enkelt?
Ska kanske tillägga att det inte är några bostadsutrymmen, det lilla rummet är ett förråd och det stora en hobbyverkstad.


Oooops, jag ser nu att frågan hamnade under fel sektion, kanske moderator kan flytta den till ventilations avdelningen?
 
  • Hus skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I ett så litet hus kanske det räcker med en paxfläkt med grundflöde för att ta hand om frånluften.

Jag hade nog använt ventilen i det lilla utrymmet som tilluft, tagit upp en ventil mellan rummen och satt frånluften (d.v.s. fläkten) i det stora rummet.

Men det förutsätter ju att luften inte "smutsas" ner i det lilla utrymmet. Är det ett förråd för t.ex. gräsklippare med tillhörande bensindunkar osv. är det ju inget vidare alternativ.

MEN det beror ju på vad utrymmena används till? Även om dagens Fresh och Paxfläktar är ganska tysta är det kanske inte så trevligt om man skall vistas längre stunder där?

Då kanske det är bättre att ha en kanalfläkt i vindsbjälklaget för att slippa ljudet? Sådana lösningar finns det också gott om och borde inte bli så mycket dyrare...

Läste nu att det var ett hobbyrum... Då spelar nog inte det lilla ljud som en paxfläkt avger någon större roll gissar jag.
 
Redigerat:
Jag fick nyss ett annat förslag. Att sätta en liten fläkt (typ pax) i mellanväggen, ta in friskluft i stora rumet och trycka in den förvärmda luften i lilla rummet och vidare ut i den ventilen.
På det viset får jag även lite värme i förrådet vintertid, fläkten skulle kunna styras av en timer och gå t.ex 15 minuter per timme.
Eftersom ventilerna i ytterväggarna sitter högt upp kanske fläkten i mellanväggen borde sitta lågt för att få bra cirkulation, kan detta vara en bra lösning?
 
Kan säkert funka... Men jag hade iaf. satt motorn (d.v.s. fläkten) i frånluftsventilen. Då skapar man ett sug i alla friskluftsuttag.

Vill du skicka ut varmluft i det mindre utrymmet är det ju bara att vända på steken: Sätt frånluftsfläkten i det lilla utrymmet och ta upp en ventil mellan rummen.

Det undertryck som skapas i förrådet (det lilla utrymmet) räcker gott och väl för att suga in luft från det större utrymmet. Det behövs alltså ingen fläkt där.

Gör du på detta vis slipper du även ljudet från en fläkt när du befinner dig i "hobbyrummet".

Överluftsventilen (d.v.s. ventilen mellan rummen) bör sitta lågt, precis som du skriver.
 
Låter som en ännu bättre lösning, så får det nog bli!
Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.