Vi har anlitat en svensk byggfirma för en köks renovering mm. Vi har fått ett ungefärligt pris och ska använda ROT. Vid besök i helgen visar det sig att hantverkarna är från polen, en talar ingen svenska. Det visar sig att åtminstone en har flyttat in, använder säng, badrum etc. Vi visste inte vad vi skulle säga. Vi blev ännu mer förvånade när vi kom tillbaka på Söndagen ( arbetsdag ! ) och TV.n står på i köket med en uppbullad fåtolj mitt i stöket och den svensktalande polacken ligger och sover i vardagsrummet. ! Vi är helt ställda, hur ska man ställa sig till det då man diskuterar arvode ? Det måste vara ursvårt att veta vad är arbetstid och vad är fritid ? :blushing:
 
Minst sagt ovanligt förfarande som borde påverka priset och vara inskrivet i avtalet. Dock intressant läsning.
 
Har de använt er säng eller haft med en egen? Allvarligt talat... Jag hade blivit vansinnig om nån okänd människa fått för sig att sova i vår säng! Över huvud taget att de sover över (dvs BOR hos er) utan att kolla så att det är OK. Riktigt lågt! Dra av motsvarande hotellkostnad för varje natt de sovit där :D
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Ungefär alla varningssignaler går igång av det du beskriver.

I avtalade fall där hantverkaren tydligt berättar att det är en förutsättning utifrån rimliga förklaringar (tillfälligt besökande hantverkare, avsides liggande objekt, extremt kort renoveringstid osv) kan det kanske vara acceptabelt. När du skriver svensk firma har du även fått en offert med svenska timpriser? Var det klart vem/vilka hantverkare som skulle utföra jobbet? Har ni ett skrivet kontrakt med slutdatum/viten och liknande?
 
Som sagt inget avtal annat än ca kostnad. Timpriset är 485 kr/tim inkl moms vilket jag accepterar för de kvalificerade byggjobben men ej för rivning. Bygget är klart till 90 % och ser ganska bra ut. OBS jag är väldigt petig eftersom jag är möbel designer. Vi gör allt måleri själva, ( linoljefärg ) Jag har inte behövt betala i förskott, något som jag ser positivt på. :) Jag behöver nu bara granska tidsåtgång och ta ställning till olovligt boende :@
 
H
Vet firman som du anlitade om att de sover i ert hus. Ring firman och berätta det är ju inte helt klart att ägarna till firman vet om detta. Håller med om att man skall dra av för boendet motsvarande hotellkostnad. Det är ju dessutom utan lov.
 
Öhhh... Ja, du borde ju kunna vända på det och kräva hyra för den/de snickare som "flyttat in". De utnyttjar uppenbarligen husrum hos er vilket arbetsgivaren då slipper betala för (om de är kontrakterade på det sättet?).

Min erfarenhet från egna projekt är att firman tvingas få ett OK av dig för att ö.h.t. använda micron (för att värma matlådor), samt använda toaletten.

Går man ej med på detta måste vanligtvis firman räkna på en byggbarack, eftersom toalett och micro måste finnas tillgängligt (arbetsmiljöregler).

Vill du inte ta betalt för boende bör du åtminstone räkna av kostnad för tvätt av sängkläder och städning av boytan. Jag skulle må illa av att veta att en vilt främmande person sovit i min säng, använt sanitetsutrymmen och sovit (och kanske t.o.m. ätit middag) i fåtöljen. Men å andra sidan blir jag vansinnig när hantverkare inte tar av sig skorna också... ;)

Att de tar sig friheter på detta sätt är under inga omständigheter acceptabelt enligt min uppfattning, oavsett resultatet på arbetet.
 
Redigerat:
Firman måste vetat om det och som sagt ingen diskussion har tagits med oss. Vet tyvärr inte hur många som bott där eller hur många nätter. Jag har redan flaggat för att den indikerade tidsåtgång som vi fått är på tok för hög och att dem behöver se över tidrapporterna. Det ska göras tills på fredag då vi har en slutbesiktning. Jag tänker ta den olovliga övernattningen som ett trumfkort vid arvodesdiskussionen
 
Lawrence skrev:
Jag tänker ta den olovliga övernattningen som ett trumfkort vid arvodesdiskussionen
Som sagt... städ och tvättkostnad skall omedelbart räknas av. Kolla även så att det inte finns några matfläckar eller dylikt.

Har de haft fri tillgång till din bostad hade jag även gjort en inventering avseende värdesaker.
 
M
Se till att du kan dokumentera med foton etc. att de har använt din bostad som "sin" bostad. Annars skulle det inte förvåna mig om de blånekar...

Jag skulle för övrigt aldrig acceptera att byggare använder min bostad som sin! Undantaget om man är bekanta såklart, då kan jag tycka det är OK om de värmer sin mat i vår micro eller har matlådan i kylen. Men sova i våra sängar eller sitta i våra soffor och titta på TV!!?? Aldrig!
 
eviljava skrev:
Har de haft fri tillgång till din bostad hade jag även gjort en inventering avseende värdesaker.
Jag skulle nog göra en inventering/kontroll av allt som bara kan inventeras eller kontrolleras. Har människorna haft mage att sova i din/er säng, sätter väl bara fantasin gränser för vad de mer kan ha haft för sig. De behöver ju inte alls vara direkt oärliga men ett låsbyte skulle nog jag fundera på. Har hört om många slarviga hantverkare, men att "flytta in" och sova i uppdragsgivarens säng slår nog det mesta :@
 
Som tidigare sagts, kontakta den ni anlitat. Vi hade en (ursvensk) kille ute hos oss som ställde upp sin husvagn utan att fråga. Jag brydde mig inte, men hans chef fick frispel när han kom förbi och fick se husvagnen.
 
Kan du prata med hantverkarna? Kan de svenska eller engelska? Kan du få se papper på att de är kvalificerade yrkesmän? De svenska "snickare" eller rättare sagt snickarförmedlare som jag har träffat på plockar upp t ex polska arbetslösa "från gatan" och ger dem minimal lön, t ex 50 kr per timma. Sedan står de för mat och husrum. Men oftast är det då inte folk som vet vad de gör, men de gör så gott de kan. Som kund vill du ju veta i förväg att det är den här typen av arbetskraft du får hem, och särskilt när du gör en bedömning av om det är värt 485 kr per timma. Nu står du för husrum verkar det som och jag hade inte betalat en krona över 100 kr per timma. De får inte mer hur mycket du än betalar deras hallick.

Vi gick på en sådan nit en gång när vi la in ett uppdrag hos Bello. En svensk vältalig herre kom hit och vi kom överens om att han skulle plantera en häck åt oss och bygga en terrass. Han sa till oss att han själv skulle göra jobbet, men när det kom till kritan skickade han hit två polska män som inte kunde svenska. De tyckte att vi ställde så konstiga frågor så de gick hem och vägrade jobba hos oss ...
 
Skit. Haha.

Jag skulle slänga ut de! Fy.
Kvittar om jobbet är utfört rätt. Dra av 2000:- per natt p.g.a. att Ni har rätt att prissätta vad det kostar att nyttja eran bostad!
 
Redigerat:
H
Jag hade också slängt ut dem, hade till ring till chefen först och sagt till honom att komma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.