Langbein
Hur baseras premien?

Jag tyckte Sverker sa uppåt 70 lappar men på hemsidan står 30.
Man ska alltså visa upp ett försäkringsbrev vid Bygglovsansökan eller när det är klart?
 
Jag kan inte svara på hur premien beräknas, men kontakta något av bolagen ex.vis Gar-Bo eller Bostadsgaranti.

Jag uppfattade också att han sa 70 000 kr men tror detta är fel. Premiebeloppet ligger vanligtvis mellan
12 000 och 30 000 kronor.

Försäkringsbeviset skall kunna visas för byggnadsnämnden senast i samband med påbörjandet av arbetet som kräver försäkring. Annars får arbetena inte påbörjas. Detta brukar meddelas byggherren i samband med det byggsamrådsmöte som sker med byggnadsnämnden samt byggherren och dennes kvalitetsansvarige.
 
Vi har en beräknadproduktionskostnad på 2,5 milj. och fick betala en premie på 24000 kr.
Det framgår inte om det är både en byggfelsförsäkring och ett färdigställandeskydd.
Men det känns som det borde vara ett färdigställandeskydd i det priset.
Försäkringsbolaget är Bostadsgaranti
 
Har fått kostnadsförslag på 47´vid samma produktionskostnad...
 
Vi brukar betala mellan 20-30.000 för både byggfel och färdigställandeförsäkring.

mvh
David
 
Jag fick en offert på 83 000 ifrån bostadsgarantin detta på grund av att en av mina hantverkare inte hade så bra kreditvärdighet, så jag skrev mig själv som ansvarig på detta arbetet då blev premien 23000. premien på hans arbete var ca 15% av hans totala kostnad. Så det kan inte vara lätt att vara nystartad byggare idag, för det tar ett tag att arbeta upp ett företag så du har bra kreditvärdighet.
 
Fick detta svar från Gar-bo:


Den kostar 24.000:- upp till en kostnad på 1 miljon därutöver kostar den
0,8 % på varje krona över miljonen dvs 8.000;./miljö

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.