Hej!
Har ett problem som jag hoppas att något geni kanske kan hjälpa mig med :)

Har flyttat in i ett hus där det har funnits katter och hundar i många år. Katterna har tydligen inte haft någon låda att gå på utan har gjort sina behov på det oskyddade trägolvet. Det är ett gammalt trägolv och det är inte lackat och det har inte funnits ngn matta över eller ngt liknande.

Jag har spenderat ett par timmar vid datorn o sökt efter tips och detta har jag testat:
* Har först knäskurat hela golvet med vanlig såpa, springa för springa
* Knäskurat igen med bara vatten och ättika
* Knäskurat igen med vatten o ättika, sedan strött över bakpulver som fått torka o sedan dammsugit upp bakpulvret
* Hällt ättika i en sprayflaska och sprayat alla större springor
* Har även testat att ha pressad citron på golvet, klorin testade vi med i början...
* Dränkt golvet i 12% ättika ca 1 liter per kvadratmeter och låtit det sjunka in

Här försvann faktiskt doften på vissa ställen...

* knäskurade igen med ättika, tog ångtvätten och ångade i springorna, då uppstod en doft av HÄST(???!!!) Någon som vet hur det kan komma sig? Finns det ngn gammal isolering eller nåt som kan få doften av häst/stall?
* Köpte en flaska av produkten Piss Off och sprayade på de platser där det fortfarande luktar... hjälpte INTE ett skit faktiskt :@

Min tanke är att jag skall lägga in ett nytt fräsht klickgolv, men är ju rädd att lukten kommer att tränga igenom när vi lägger på det.

Har hört talas om någon spärrlack/färg som skall vara bra... men vissa har skrivit att lukten av kattpiss kan "gå runt" spärrlacken/färgen och uppstå på andra platser... låter konstigt för mig... någon som har erfarenhet?

Som sagt... tycker att jag har testat alla möjliga trix nu... känner mig rådlös och vill ju inte behöva riva upp golvet, men det kanske är det enda som återstår?!

Hjälp!
 
Hur gammalt är huset? Jag blev tvungen att sanera trossbotten dvs byta sågspånet under golvet.
 
Utbyte av material är det vanligaste för att få bukt med problemet, men ibland kan en behandling med Vanish hjälpa:

http://www.vanishstains.com.au/
 
Jag har svårt att tänka mig att lukten går igenom några feta lager spärrfärg OCH ett färdigt klickgolv. Hur mycket luktar det i dagsläget? Hela rummet eller bara när man *sniffar* mot golvet? Jag tror snarare det viktigaste kan bli att hindra eventuell luft från plankorna eller bottnen under att gå runt golvet om det nu är möjligt.
 
Tack för svar!
LAINE: Jag vet inte exakt hur gammalt huset är men det är från början ett gammalt soldattorp.

Immobil: Är lite rädd för just det, utbyte. Har inte tidigare hört ngt om Vanish, skall kolla upp det- Tack för det nya tipset!

Sockeplast: Tidigare så luktade det då man kom in i rummet, i dagsläget så luktar det enbart om jag står på vissa punkter i rummet. Har som sagt var ingen erfarenhet av den där spärrfärgen och tycker också att det verkar konstigt om lukten "letar" sig vidare till andra platser. Har själv funderat på att tjära golvet och sedan lägga in det nya... men vet inte om det skulle hjälpa heller... kanske rent av göra mer skada. Kan tyvärr inte komma åt golvet uderifrån.
 
Jag hade målat med spärrfärg och begrundat effekten innan vidare beslut. Luktar det fortfarande efter två lager - tillbaka till ruta ett. Om inte - på med klickgolv!
 
  • Gilla
Schneider69
  • Laddar…
Vad du än gör, så tjära det inte! Då kommer du att må som ett kölsvin resten av livet. :wow: :D
 
Det skall finnas ett medel som används vid sanering av lukt. Bla mekonomen säljer det. Finns som små påsar eller medel som man strör ut.

Min bil lunktade mycket illa pga av den stått i nästan ett år. Jag tog en sån och hängde bakom backspegeln, dagen efter var lukten borta.

Jag googlade lite på Internet för ett tag sedan om katturin sanering då jag ev behövde göra samma sak och noterade då att proffesionella sanerare använda samma medel. Jag har dock glömt vad det heter...
 
Googlade lite och det medlet jag använde heter Yocoair. Det liksom suger upp lukten.

Piss-off är mer avsett att tvätta bort och om det runnit ner i springorna så hjälper ju inte det då man inte kommer åt att tvätta där.
 
Yocoair fungerar faktiskt riktigt bra. Det är inget mirakelmedel, men det funkar mycket bättre än ättika. Jag använde det för några år sen när vi hade haft en mindre (plast)brand i köket.

UV-lampan tror jag du kan glömma om du nu redan skurat så noga som du gjort. Det som luktar nu sitter troligen långt inne i trät.
 
Kan man göra sådan där ozonbehandling kanske?
 
Piss-Off är avsett att användas för att kattskrället inte ska pissa på samma ställe igen utan gå till sin lilla låda.
Det funkar här med mina 6 katter och diverse kattungar som inte lärt sig än.
 
Miss_Spyro skrev:
Piss-Off är avsett att användas för att kattskrället inte ska pissa på samma ställe igen utan gå till sin lilla låda.
Det funkar här med mina 6 katter och diverse kattungar som inte lärt sig än.
Jo men...
"Svenskt doft- och fläckborttagningsmedel av djurkiss. Rengör effektivt och skonsamt textilier såsom kläder, täcke och mattor. Desinficerar kattlådor, golv, matskålar, burar, ligg- och revirmärkningsplatser."
http://djurmaxi.se/piss-off-naturell-p-2369.html?osCsid=e1d294002a56f2ccbc5d3ccd42b760fa

Är det inte just att kisslukten försvinner som är grejen, eftersom katten gärna pinkar på ställen där det redan luktar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.