Blir pappa om runt 8 veckor!! Är både skitskraj och väldigt förväntansfull på en gång.

Jag är lite allergisk mot konsumtionshysteri, så vi har köpt en beg. barnvagn av förra årets modell. Vi har fått låna ett babyskydd med en bas. Vi ska få låna ett enkelt skötbord. Jag köpte babyvakt och spjälsäng med allt som man behöver till på blocket. Frun köpte lite kläder (mest för skojs skull) på Tradera. Sen har vi fått påsar med kläder och kommer få låna mer. Har två grannar som båda vill låna ut kläder åt oss. Och jag kommer få låna babysitter mm från en kollega. Känns bra att återanvända saker tycker jag. Jag vill inte tänka på hur mkt prylar som köpts nya och knappt använts som sen blir liggande och i värsta fall åker på tippen när huset är sålt och rensas ut.

Jag skulle inte ha något emot en forumdel som handlar om föräldraskap och byggande. Själv renoverar vi huset och har kommit kanske halvvägs, badrum och kök är klart tack och lov. Och jag renoverar, jag LÅTER inte renovera. Så hur jag ska få tid att göra färdigt de där sista rummen är ett mysterium ännu att upptäcka.
 
Mina två små har använt mina och min sambos kläder (en del) från 70-talet också som våra föräldrar har sparat av någon anledning, vissa kläder är ju lite coola ändå och det funkar ju så länge dom inte är "modemedvetna" :) . Vi har väl några 70-80 tals plagg som kan passa dom till 5-års ålder typ.
 
Barn är ju minsta problemet i början första ½-året bara sover/skiter/äter de, då de inte äter så är båda föräldrarna fria i princip, den första månaden sover de i princip hela tiden.

Kläder upp de fyller 3-5 år är bara förälderns samvete får de välja springer de nakna ;)

Ny barnvagn är pengar rätt i sjön begagnade i fullständigt nyskick finns i massor, vi har haft en vagn som var begagnad från början till 3 och snart 4 barn utan men för barnen. Dock ska man inte låta dem sitta i liggdelen då de är för stora för då tippar vagnen (fråga inte hur jag vet :rolleyes:) Det som är viktigt är att vagnen har utbytbar ligg/sittdel för när de väl växt ur liggdelen är sittdelen smidig för att dels slippa bära dem och dels fälla ner så de kan sova då de däckar. Vi har en Emmaljunga utan finesser och den är helt perfekt.

Ett måste är en bilbarnstol, den första är idiotiskt att köpa ny då de växer ur den på några få månader vi har haft beg även här (i så gott som nyskick) hela tiden. Ju längre de sitter bakvända ju bättre (de vägrar troligen själva innan de egentligen ska sluta ;) )

Ett annat måste är en sån barnstol (finns på IKEA) helst med hög rygg så de kan sitta med så fort de orkar hålla skallen, spjälsäng är också ett måste (IKEA även där).

Det sista måstet är ett skötbord (Just det, IKEA) för att enkelt kunna byta på ongen!

Andra bra saker är babysitter, de flesta barn gillar att sitta i dem, en gåvagn är också bra, amningskudde är skönt i början (enligt sambo).

Smarta saker är Tupperwares nappflaska med STORT hål där man häller i pulvret, en shaker för att blanda välling är enklaste sättet att slippa söla på med välling om det ska gå snabbt (vi har en stående i kylen med välling klar i). Om man är borta hemifrån är tupperwares vällingpulverburk ett smidigt sätt att få med tre måltider med välling, det enda man behöver är tillgång till vatten antigen i termos eller mikro.

Oooops blev lite långt men men det är ju nåt man sysslat med ett tag :wow:
 
Kul med fler blivande farsor :)
Har själv en på G som är förväntad 30 Juni, men sambons syster och mor har alla fött flera veckor tidigt, så vi är redo!

Vi köpte förra årets modell av Brio G, tillsammans med bilstol, sitt och ligg-del, skötväska, för ca 8000:-, helt ok tycker jag!

Vi har köpt en vagga (begagnad, 1000:), ett hemmabyggt skötbord (800:).
Barnkläder har vi till största delen fått, men vi har köpt en del på myrorna, jättefina, fräscha för 10:- plagget!

Sambon var på Ullared och köpte tvättlappar, babysitter, lakan till spjälsäng/vagga osv.

Min far jobbar på Philips, så deras sortiment av babywatchers, nappflaskor, nappflask-värmare osv har vi bra tillgång till :)

I och med att vi även flyttade från 78m2 lägenhet till 148m2 stort hus för ca en månad sedan, så känns det som att det fullkomligt forsat ut pengar den senaste månaden.

Men som "startkostnad" för barnet har vi nog lagt ut ca 15 000:-

mvH P
 
Är det nästan bara pappor som skriver i tråden?
 
Troligen, då det nog är störst procentandel män på detta forum...:)
 
Hejsan

Bra att ha före nedkomsten är skötbord och babyskydd (bilbarnstol upp till 9 kilo) även vagn är skönt att ha så man kan ta promenader. Ett skötbord kan man enkelt göra av bara en skötdyna på ett skrivbord eller bänk, se bara till att barnet inte kan rulla ner på sidan. På vissa sjukhus kan man hyra babyskydd, bara att gå ner efter förlossningen och hyra sig ett. Det verkar billigt till att börja med 300:- för nio månader, men växer barnet inte så fort och man vill fortsätta hyra blir det plötsligt 100:-/månad. Samtidigt säljs massvis med babyskydd på blocket för 100-300:-, kan starkt rekommenderas, vi köpte ett där istället för att förlänga hyran. Även en nästan ny barnvagn för halva priset hittade vi på blocket. Det sägs at man ska vara försiktig med att köpa babyskydd på blocket, för dom kan vara krockade. Men hallå eller, visst, risken finns, men så många bebisar är inte med om krockar, och man ska så klart ta av tyget och kolla stolen under att den är hel och fin och inte frigoliten är hoptryckt.

Något som vi uppskattade väldigt mycket var en babystol, som babyn kan sitta/ligga i hemma. Vi gav den sen till en kompis och kort därefter fick vi höra hur mycket de också uppskattade den, den avlastar föräldrarna ganska bra. Så en sådan rekommenderar jag också. Dessa grejer kan vara skönt att ordna i förväg, för sen kan det bli körigt med vardagen ett tag i början och då avlastar dessa grejer, bättre det än att de ska tynga genom att man letar efter dem då.

På bb får ni säkert en eller ett par påsar med blöjor, tvättlappar m.m. från de kända märkena, och det är ganska snabbt att handla, så med sånt är det inte bråttom i förväg.

Några omgångar bebiskläder är bra att ha i förväg också, man vill ju inte åka hem med ett naket barn ;-)

Gå med i pampers och liberos klubbar så får ni också massa gratisprylar i början, kostar inget och resulterar i lite reklam hemskickad, men framförallt i rabattkuponger på blöjor, och det är stora rabatter jämfört med ordinariepris. Ordinariepriserna måste vara rena ockerpriserna för vi har under snart två år inte köpt ett blöjpaket med mindre än 40:- rabatt totalt, ofta flera rabatter på samma gång. Sjukt, tyvärr, men så är det.

Vi stog över blöjsoptunna med påsar för typ 100-200:-/ rullen och kör en vanlig tunna med vipplock och en extra hemmasnickad "Lukt"-flärp på toppen, funkar helt okej, kompletterar med rökelse som effektivt tar bort otrevliga lukter och så klart ut med blöjpåsen varje dag minst.

Lycka till
 
Fundera på att beställa ett större sopkärl av kommunen... ;)
 
pwrdesign skrev:
Troligen, då det nog är störst procentandel män på detta forum...:)
Nej, vi är 50/50 män och kvinnor på det här forumet. Men frågan ställdes av en man, kanske var det därför flest män har svarat.
 
Det var en ren gissning, har i och för sig mest hållt till i trädgårdsredskaps-delen, kan förklara ett och annat ;)

Kul!
 
-MH- skrev:
Fundera på att beställa ett större sopkärl av kommunen... ;)
Tänkte på detta i morse när jag gick förbi. Vi fyller redan den vi har på två veckor och funderade på hur mycket plats en blöja tar :)
 
Marlene Eskilsson skrev:
Nej, vi är 50/50 män och kvinnor på det här forumet. Men frågan ställdes av en man, kanske var det därför flest män har svarat.
Och dessutom inledde TS med "sambon tycker jag ska gå med i pappaforum" så då kanske det mest är pappor som känner sig kallade att svara.
 
On topic! :)

Jag slår ett slag för hemmabyggt skötbord! Hade själv tänkt bygga ett men hittade ett beggat som var byggt på precis det sätt jag hade tänkt, så vi köpte det istället, kan ta en bild när jag kommer hem.

Vi letade länge efter skötbord på blocket, men IMHO är alla skötbord "out there" så rusktigt fula, och passar inte alls in i vårt hem iaf.

Vårt bord är byggt av ett köksskåp, som står på relativt höga fötter. Uppe på skåpet finns ytterligare fötter (ca 10cm höga) och ovanpå dessa en skiva.

Draglådor känns mer praktiskt än hyllor, då det blir lättare att plocka upp blöjjor och annat.
 
Alfredo skrev:
Och dessutom inledde TS med "sambon tycker jag ska gå med i pappaforum" så då kanske det mest är pappor som känner sig kallade att svara.
Tjejjer får naturligtvis gärna svara, men frågade ur ett pappa-perspektiv :)
 
pwrdesign skrev:
On topic! :)

Jag slår ett slag för hemmabyggt skötbord! Hade själv tänkt bygga ett men hittade ett beggat som var byggt på precis det sätt jag hade tänkt, så vi köpte det istället, kan ta en bild när jag kommer hem.

Vi letade länge efter skötbord på blocket, men IMHO är alla skötbord "out there" så rusktigt fula, och passar inte alls in i vårt hem iaf.

Vårt bord är byggt av ett köksskåp, som står på relativt höga fötter. Uppe på skåpet finns ytterligare fötter (ca 10cm höga) och ovanpå dessa en skiva.

Draglådor känns mer praktiskt än hyllor, då det blir lättare att plocka upp blöjjor och annat.
Någon liten bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.