Har för mig jag har läst om det i någon tråd här, men hittar den inte....
Mod får gärna flytta detta inlägg dit.

Nåväl, jag har en såndär vanlig plaskbassäng med några kubikmeter vatten i.
Har läst lite om att en del lägger upp PEM-slang på tak med mera. Tyvärr så kan jag inte göra det eftersom det är lite väl långt till närmaste tak. Bara lägga PEM-slang på gräsmattan blir för "stökigt".

Min tanke då:
Eftersom jag har en plyfaskiva över sen vi gjorde gjutformar så får den bli grunden.
Skruva därefter en sarg runt skivan.
Klä in "lådan" med svart markduk.
Lägga i slang, samt bygga anslutningar i själva lådan.
Om jag hittar till rätt pris, en genomskinlig skiva ovanpå så den inte fattenfylls vid regn.

Då kan man alltså ta bort lådan vintertid.
Samt även vinkla/flytta den så den värms så bra som det är möjligt allt eftersom solen flyttar på sig.
Tveksamt om cirkulationspumpen som följde med poolpaketet klarar detta?
Dock så blir det inga större höjdskillnader än nuvarande montering, bara mer slang som vattnet ska passera.

Vad tror ni om denna lösning?
Jag är garanterat inte först att "komma på" detta, men hittar som sagt inget om det när jag försöker leta :S

Själva slangen då?
PEM-slang hade varit naturliga valet, men en sådan kan jag tänka mig är i princip omöjlig att få ner i en såpass liten låda?
Letade lite snabbt på nätet och fann denna slang: http://www.jula.se/avtappningsslangar-750016

Sätter man den på "trycksidan" efter pumpen så borde det funka?
Om man klär in lådan med svart markduk så borde det kunna ge effekt trots att slangen inte är svart?

Många frågor blir det....
Tips emottages tacksamt!
Även synpunkter på denna lösning. Hellre låta bli att bygga än att upptäcka i efterhand att det var en dålig/inneffektiv lösning.


Tack på förhand!
 
Var förbi Jula och slangen jag länkade till blev det inte.
De hade bara såndär slang som blir helt platt när den inte är trycksatt och sådan vill jag inte ha.

Så tips på hyffsat lättböjlig slang som inte viker ihop sig emottages tacksamt!
Dimension på ca 32-38mm.
Priset är inte helt oviktigt, är ju tänkt som budgetbygge och en kul pryl.

Lådan bygger jag i eftermiddag :)
 
Göran.W
Har du tittat på dessa http://www.primastar.nu/Solfangare val.htm finns både som färdiga paket eller så kan man göra dom i precis den storleken man vill.
Tycker dom är så billiga att det knappt är värt mödan att bygga något själv
 
Göran.W
Billig vet jag inte om jag håller med om för den är bara på 1,8m2
Så tar man en från primastar på 12,5 kvm jämfört med motsvarande storlek från jula blir skillnaden i pris 2500 kr för samma storlek till primastars fördel.
Den från primastar är även mer komplett så man slipper köpa en massa saker för att koppla den till poolen som tex bypass ventil som enbart den kostar några hundra lappar.
 
Har gjort en liknande lösning som du tänkt dig.
Använde mig av en mörk byggplyfaskiva som jag kapade till ca120*150cm(anpassat till ett fönster). Skruvade en sarg på ca 50mm runt den. I den lindade jag 20mm pem slang i en tät spriral som jag fäste med najtråd på några ställen per varv. Fick i strax över 40m slang i den har jag för mig. När det var klart skruvade jag på ett altanfönster med aluminiumram som jag fick av grannen.

Provade först med samma pump som var med till poolen men den räcker inte alls. Blir för mycket mottryck för den. Tog då istället en cirkulationspump till radiatorsystemet i huset.Är en sån variant med 3 olika farter på ett vred så man kan testa lite olika flöden. Fick den över när jag installerade bergvärme och pelletspannan åkte ut.

Ger kanske inte nån jätteverkningsgrad men den ger ju gratis energi hela tiden iaf. pumpen drar runt 25w och när jag räknade lite snabbt på flöde och tempdiff in/ut så gav den ca1,8Kw om jag inte helt missminner mig. Fick upp våran lilla plaskpool på 4-5m2 till 31-32grader förra året.

Ska vidareutveckla den lite i år med lite elektronik så den kan starta själv när värmen stiger i solfångaren. Kör nu bara med en enkel timer.
 
Redigerat:
Om man gör en rund sådan därn poolvärmare som Marcus 123 ha gjort.
Hur ska man räkna ut ungefär hur många meter slang man kan få på den om den har en diameter 2.4 meter och slangen man använder är 20mm men tar en plats på 25mm för att kunna fästa den.
 
danbanan2 skrev:
Om man gör en rund sådan därn poolvärmare som Marcus 123 ha gjort.
Hur ska man räkna ut ungefär hur många meter slang man kan få på den om den har en diameter 2.4 meter och slangen man använder är 20mm men tar en plats på 25mm för att kunna fästa den.
Är bara att räkna på hur stor area du har samt att slangen tar upp en area på 0,025m2 per meter.
Om man antar att du inte kan utnyttja dom sista 40cm i mitten pga att det inte går att böja slangen så hårt så bör du få i ca 175m slang i den.
 
Jag har också funderingar på att bygga något till poolen på ca 2500l. Om jag ska köra med PEM slang vilken diameter och längd ska man ha? Tänkte också rulla ihop den i en låda. Om inte solen är framme hur ska man värma poolen då?
 
Göran.W
Problemet när man gör runda solfångare är att slangen skuggar varandra om man inte har några cm mellan varven.
Är bara poolen på 2500 liter så är det el patron som gäller när solen inte lyser för det är inte ekonomiskt försvarbart med något annat.
Sol täcke är ett måste även på små pooler för det försvinner enorma mängder värme från vatten ytan annars.
Toys "Я" Us har billiga täcken till pooler.
 
Tyvärr är det så att solen ger ca 1 kw/kvm vid klart väder.Det blir inte mer att ta vara på för att slangen rullas tätt eller glest,vilket bara kan förändra verkningsgraden något, utan solfångaren måste dessutom vara större.Man brukar räkna med en solfångaryta likt halva till 2/3 av bassängytan som en fingervisning.
 
Mitt bygge står still..
Funkar det att böja pem-slang nog mycket för att få något vettigt av det i en sådan låda?
Trodde den var för oböjlig...
 
Jag eldar med ved och poolen står inte alls lång ifrån pannrummet. Kan man på något sätt använda acktanken att värma upp poolvattnet?
 
Joukko skrev:
Jag eldar med ved och poolen står inte alls lång ifrån pannrummet. Kan man på något sätt använda acktanken att värma upp poolvattnet?
Var står pump o filter?

Men i princip så handlar det bara om en krets med en cirkulationspump och en värmeväxlare. Sedan hurdu cirkulerar poolvattnet beror lite på hur du har pumpen insallerad.
Själv har jag pumpen stående intill värmepannan så det var lätt att fixa.
 
Roliga ideer, dock tråkigt att bara kunna värma när det är sol ute :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.