Vi tillträder ett hus 1 juli och gamla tvättstugan i huset är vad gäller planlösning och storlek perfekt att göra om till badrum. Tvättstugan är sen 50-60-talet nånting och har öppet avloppsdike för tvättmaskinen innan det rinner ner i avloppsbrunnen. Golvet är starkt misstänkt bergyta påbyggd med betong. Ovanpå alltihop ligger mångkolorerad klinker och golvet är ganska ojämnt. Hur det egentligen är beskaffat får jag helt enkelt vänta med att ta reda på tills jag flyttar in, men jag vill börja undersöka hur jag ska bära mig åt redan nu ändå.

Vi vill ta reda på om det här är möjligt:
Rummet är ca 3x3m.Tanken är att gjuta golvet jämnt och kakla väggarna, klinker på golvet. Golvvärme vill vi ha och primärt vattenburet eftersom huset har ett utmärkt vedeldat värmesystem. Det finns en skiljevägg i betong som sticker ut från ena kortväggen ca 130cm och bär övre planets golv. Den väggen skulle vi egentligen vilja ta bort eller minska på med hjälp av att bära golvet på övre plan med balk istället, men tills vidare gäller undersökningen hur man bekläder väggen med kakel och på det viset gör ena delen av rummet till utrymme för en jacuzzi och den andra till duschutrymme. Från duschen och jacuzzin måste så klart avlopp gå genom rummet och kopplas på till nydraget avlopp ner till källaren i andra delen av huset.

Hur gör man detta? Det är möjligt att jag får spräcka ner berget om det visar sig vara så högt under betongen som jag tror. Men hur gör man med själva golvuppbyggnaden? Går det överhuvudtaget lägga vattenburen golvvärme i det här byggnadssättet? Jag är ju inte speciellt förtjust i tanken på att värma berget under huset med mitt slit, släp och svett med vedeldningen, går det isolera innan man gjuter?

Den här posten blev nog i största laget, så jag avbryter där och pytsar på med mer av detaljer i vår ide om jag får svar på de här första tankarna.

Första posten på detta forum för övrigt. Har varit och slurpat info här tid efter annan i flera år, men eftersom vi aldrig kommit till final i husköpandet förut är det först nu det är läge för detaljerade frågeställningar. Tack för all hjälp jag fått hittills!
 
Jag har liknande problem och har kommit fram till att jag ska försöka bila, gräva ur och isolera innan jag gjuter nytt. Avser att lägga (nedifrån) fiberduk, 20 cm isodrän, fiberduk igen, golvvärme, 10 cm betong, klinker.

Var först inne på att lägga 10 cm isodrän och 10 cm cellplast, men har kommit fram till att betongplattan torkar snabbare och jämnare med isodrän hela vägen.

Måste således komma ner dygt 30 cm under färdigt golv. Så om det är möjligt för dig eller ej beror ju på hur mycket berg du är beredd att spräcka... När utrymmet är så litet som du beskriver blir ju värmeförlusterna nedåt ändå begränsade om du skulle tvingas till ett tunnare isoleringsskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.