Jag satt och funderade hur man skulle kunna utnyttja solens energi. Traditionell solfångare med värmebärande medium går bort eftersom det dels är krångligt att dra in rör i huset och slingan borde väl innehålla glykol så jag är inte så pigg på tanken.

Men hur vore en solpanel som ger ut 230V och skulle mata en liten värmestav? Effekten skulle knappast räcka till hela behovet, men med lite tillskott ur elnätet borde det väl fungera? Har någon byggt liknande?
 
Oj, jag var lite oklar i formulering. Tänkte först och främst på bruksvatten och endast över sommaren. :)
 
Ur en solpanel kan du få max 150 watt/kvm En bra solfångare ger 800 w/kvm. De två 15mm-rören kan kanske få plats bakom brädfodringen el likn.
 
exerg skrev:
De två 15mm-rören kan kanske få plats bakom brädfodringen el likn.
Att tänka på är att de också måste isoleras. Ett rör från solfångaren kan lätt komma upp i temperaturer över 100°.

Har själv haft en temperatur på inkommande vatten till acktanken på 178°........

Att då gömma den bakom brädfodringen känns inte bra utan isolering (då får de plats) och isolerar man rören blir ytterdiametern stor och kanske inte får plats (minst 20 mm isolering ger yttermått på 20+15+20=55 mm).
 
Naturligtvis måste de vara isolerade och den som har stående panel har åtminstone 45-70mm liggande spikreglar under panelen så plats finnes även om man inte vill sala ut ett knutbräde el likn. En släkting som har tegelfasad har dolt rören i ett "falskt" stuprör. Luftvärmepumpsrör verkar kunna döljas i kanalskenor utan att någon protesterar så varför inte solrör? Om viljan finns är det inga oöverstigliga problem att dra ner solfångarrör (naturligtvis isolerade). Visst händer det att solfångarna kan uppnå uppåt 180 grader och mer vid stagnation vilket naturligtvis inte skall ses som en dimensionerande faktor. Då flödet kommer igång bör temperaturen "bara" ligga 15-20 grader över tanktemperaturen.
 
Skulle det kunna fungera att sätta upp solfångare på taket som genererar el, som man sedan direktkopplar till sina luft/luft pumpar så att man under sommaren kan få kyla o vintern värme?
Beror ju klart på hur mkt el dom genererar o hur mkt ström luftpumparna tar, men e det någon som har gjort något liknande.
 
Ljungaskog skrev:
Skulle det kunna fungera att sätta upp solfångare på taket som genererar el, som man sedan direktkopplar till sina luft/luft pumpar så att man under sommaren kan få kyla o vintern värme?
Beror ju klart på hur mkt el dom genererar o hur mkt ström luftpumparna tar, men e det någon som har gjort något liknande.
Principen är givetvis möjlig, men det lär inte gå enkelt eller billigt att slänga ihop av standardkomponenter. Det lär behövas mycket stora solpaneler och en luftkonditionering med speciell styrning så att den anpassar kyleffekten efter tillgänglig eleffekt. För kylning skulle det finnas en klar poäng i att göra så även om det lär krävas mycket jobb och pengar för att få till det. Att ha ett sådant system för att värma skulle i alla avseenden vara sämre än att värma vatten direkt i solfångare.

Erik
 
Hej. Alla typer av solfångare är bra, att ha en solfångare avsett typ är bättre än ingen. De typer av solfångare som värmer ex. vatten är inget annat än värmeväxlare, man tar värme från solen växlar över det på vatten, altså är alla jämförelser med solceller som är en helt annan teknik onödiga.
En värmeväxling i en solfångare är mycket effektiv när man har en låg vattentemperatur och en strålande sol, det är även där man beräknar alla effekter såklart, i de fall man jobbar mot en tank som är 50 grader är effekten halverad ungefär. Systemet byger på att samla upp tillförd värme.
En solcell å andra sidan är som regel mer effekiv destå kallare det är, vilket innebär att när du faktiskt behöver värme så kommer solcellen att slå solpanelen på fingrarna nästan i alla förekommande fall.
Jag har en solfångar anläggning på 120 rör och en 12 kw solelanläggning hemma, och när jag bryter ner dessa till likvärdiga enheter så är solel på årsbasis bättre. Men.. dyrare skall tilläggas..:)
 
Ljungaskog:

Jag har gjort så, bor du i närheten av Örebro är du välkommen att komma och titta.
Det är däremot inte bra att direktkoppla dom eftersom du behöver en utjämning om en regnskur eller annat drar in, så att nätkoppla dom och ta det du behöver samtidigt som du säljer det du inte behöver är att föredra.
 
NerCon vilka är de likvärdiga enheterna? Jag har fått för mig att det är en mycket liten del av solljuset som blir el. Jag läste nyss i en annan tråd att det rör sig om max 15%. Menar du att verkningsgraden (om det är rätt ord) blir lägre än 15% för solfångarna under ett år? Eller menar du att solcellerna oftare kommer i närheten av sin nominella effekt? Det skulle i alla händelser vara intressant att läsa mer om din anläggning.

Erik
 
Dom är inte likvärdiga men ofta tror folk att man tala om samma sak, när jag berättar för andra om min solelanläggning är standardfrågan jag får tillbaka " hur stor acctank har du", det är viktigt att inte blanda ihop solfångare och solceller så mycket.

Du har rätt i att en liten del soljuset blir el, i mellansverige har vi som snitt ungefär en instråling på 1000Kwh per m2 och år, men vill du fånga 1000Kwh så behöver du ca 7 m2 solpaneler, men det är å andra sidan inte så intresant eftersom en vanlig förbränningsmotor bara knappt har bättre förmåga att tillvarata energi.

Eftersom solcellerna inte har en växlingsfunktion där mediet på andra sidan bestämmer hur effektiv solfångarna är så blir solcellerna långt mera effektiva, har du en panel på 200w kommer den att leverera ditmot om det inte ät på tok för varmt då efektiviteten sjunker i förhållande till värme.

Ska skriva lite info om min och andra byggda anläggningar lite senare i min blogg som jag nyss hittade :)
 
Jag glömde att svara på din fråga.

Jag har mina 120 rör kopplade till en 500L tekniktank med dubbla solslingor, den i sin tur shuntar ut vatten över 70 grader till övriga tankar.
Dessa 120 rör tar upp en yta på ca 12 m2, samma yta solceller producerar ungeför 2 Kw el vilket då ex kan driva en elpatron i samma tank, enligt de tester jag har gjort kommer solcellerna i alla lägen att värma vattnet fortare vid höst vinter och vår, dvs. när man behöver värmen.

Nu är det inte varsig smart eller optimalt att värma vatten med elpatron i något fall, om man inte har ett överskott, då är det bättre att låta solcellerna driva en värmepump som twekar upp effekten tre gånger till.

Så.. Om du räknar på den förhållandevis låge effekten man tar till vara, knuffar in den i en värmepump så blir det genast trevlig läsning, men som sagt.. alla typer av solfångare är bra.. Men solcellerna kommer nästan alltid att knäppa heatpipes på näsan, men.. visst jag debaterar det gärna, och är mer än redo att utföra tester om så önskas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.