skalman1 skrev:
Bonan:

Väldigt snyggt!

Ser otroligt gediget ut! :wow:
Tackar och bugar :)
 
ru4740.jpg

En klassisk däckstol som var lagom utmanande som första projekt, dock riktigt roligt att bygga. Frugan är imponerad och jag är fast i möbelbyggandets ädla konst
 
Inte illa för att vara första försöket. d^_^b
 
Snyggt!
Vad är det för virke du har använt?
 
jac skrev:
Snyggt!
Vad är det för virke du har använt?

Om det var mig du frågade så är det vanligt furuvirke, utepanel som jag slipat och putsat ordentligt. Till sitsbrädorna blev jag lite kräsen och använda planhyvlad furu då jag inte orkade slipa mer =)
 
RickyBruch skrev:
Om det var mig du frågade så är det vanligt furuvirke, utepanel som jag slipat och putsat ordentligt. Till sitsbrädorna blev jag lite kräsen och använda planhyvlad furu då jag inte orkade slipa mer =)
Tackar. Då får jag leta lite mer, jag har planer på något liknande men hittade bara granpanel. Jag tänkte jag kunde utgå från sågade brädor och hyvla själv för att komma lite billigare undan. Men gran blir inte bra, massor med knast och kåda, dessutom blir det lätt rejala urslag när jag hyvlar.
 
Mikael_L
RickyBruch skrev:
*bild*

En klassisk däckstol som var lagom utmanande som första projekt,
Och jag skulle antagligen vara stolt även om det var min 10'e möbel. :D

Som replik på Immobil's inlägg... ;)
 
Jag märkte dock när jag gjorde stolen hur otroligt mycket man har att lära, om hyvling, trämaterial, hur det beter sig när det torkar, sågas, hyvlas, slipas osv. Det är fan en hel vetenskap och det är så sjukt spännande.

Har en inköpslista klar med de verktyg som ska inhandlas inom det närmaste; sen ska det bli seriöst pulande av =) Som övning blir det en 3-4 adirondackstolar till
 
Guuu så många läckra saker ni gjort! Nu lockas jag av att gå på en snickarkurs till vintern ...
 
.

Småländsk Växtabösse

Latinskt namn: Kosing kosing

Tillhör familjen Räntebärande sedelbuskage


Skötsel
Trivs bäst på skymda eller väl undangömda platser, där den
känner sig trygg. Men mår också bra av att stå framme på ljusa platser, där den ofta får gödning.

Gödning
Bör gödas ofta och mycket, viket bidrar till en snabb tillväxt som i
sin tur medger en tidig och mycket givande blomning.Klarar sig
dock även helt utan gödning, då den omgående går i dvala och ingen tillväxt sker. Kan så förbli i många år för att vid senare
gödning åter väckas till liv och fås att blomma. Vid alldeles för
lång dvala kan dock hela eller delar av Växtabössen dö ut och bli värdelösa.
Rekommenderade gödningsmedel: Kosing, Lakan, Selmor, Laxar, Deg samt Klöver.

Plantering
Växtabössen kan planteras, vilket skall ske genom nedgrävning i rabatt. En vanlig missuppfattning är att detta kommer att leda till fortsatt tillväxt och blomning, vilket alltså inte är fallet. Det kommer ej att ske någon tillväxt av sedelblommor i Växtabössen. Detta är endast ett sätt att låta den gå i dvala under perioder då det råder brist på gödningsmedel.

Blomning
Blommar bara en enda gång, dör i samband med blomningen. Den Småländska Växtabössen Kosing Kosing är unik i sitt slag såtillvida att den inte kan blomma på egen hand. Dess transparenta skal, som skyddar de vackra och eftertraktade sedelblommorna, kan inte genomträngas av blommornas bladsedlar själva, utan skalet måste krossas av någon utomstående. Detta sker oftast naturligt av en art kallad Girigbukar (Latin: Slösa slösa)
Girigbukarna förser sig hänsynslöst med Växtabössens blommor och för det mesta blir det ingenting alls kvar av de vackra sedelbladen. Sedelbladen används sedan av Girigbukarna för att skapa nya större Växtabösser, så kallade Växthus (Latin: Sprudla Sprudla). I dessa sker vidare odling av blommor m.m. som sedan återigen skördas fullständigt av Girigbukarna, och därmed är cirkeln sluten.

Undvik
Vissa individer av Girigbukarna har förfallit totalt och försöker ibland plundra Växtabösserna. I vissa fall utan att krossa dem, vilket oftast misslyckas men i andra fall krossas hela eller delar av Växtabössen och en förtidig blomning tvingas fram, dess sedelblad plundras och används därefter i helt felaktiga syften.
Det är mycket viktigt att Växtabössen skyddas för dessa avarter av Girigbukar, annars kommer det att leda till att arten Växtabösser helt dör ut, då förnyelsen uteblir. Ett bra sätt att skydda Växtabössen mot dessa avarter är att plantera den enligt ovan.
OBS! Notera att Växtabössen under inga som helst omständigheter får vattnas, den skall endast gödas. Vattning av Växtabössen medför att de vackra sedelblommorna förstörs och blomning samt fortplantning riskerar gå helt förlorad.

Kuriosa
Det har ända sedan Växtabösserna uppstod på jorden för allra första gången, ryktats om att det finns ett sätt att få dem att blomma utan att krossa dess sköra skal. Det finns dock, ännu, inga som helst bevis på att detta påstående skulle vara sant. Mer forskning om denna ännu så länge mycket sällsynta art krävs.


803026384660488CA2648DD43F8FC30F.jpg
803026384660488CA2648DD43F8FC30F.jpg
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Kul!

Hur ser gödningsspringan ut?
 
Man förser växtabössen med gödning genom en springa i nocken. Den gödning, eller rättare sagt de sedelblommor, som finns däri på bilden fanns där redan när den grodde :)
 
Kul tråd! Härligt att se att det finns gott om ideer!
Suckafopoker skrev:
Det andra bordet är även det tillverkat av ek men med skillnaden att det är ek som är avverkat på 1400 talet. Hittade det i södra Frankrike hos en gammal dam.
Ooohh, har en del reenactment-polare som skulle sälja sin mor för sånt virke...

Bygger inte så mycket möbler just nu men lite annat som ingår i min utbildning. Nu senast så blev det en dator i femtiotalsradiostil. Den är inte så snabb men väldigt tyst och med 2,5Tb lagring blir det en bra film/musik o jobbdator. Ekplywood och lister i hörnen.

Foto0005.jpg

Mer bilder finns på http://hackebackeslojd.blogg.avmkr.se/2011/06/15/vad-slojdar-slojdlararen/
 
Gjorde detta bord till båten för nått år sedan.
25mm massiv Honduras. Kompassrosen är gjord av ebenholts och asp och är infälld 5mm i bordsskivan.
 
  • 20110705314.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110705315.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.