Hej,

Ska dra "riktig" el till ett uthus som ska få en egen undercentral. Var bör man koppla in matningen?

1. I fasadskåpet (Måste elverket stänga matningen vid inkoppling då)?
2. Vid huvudbyggnadens central,

Finns synpunkter på vilken väg man tar?

1. In genom huvudbyggnadens källare. (Kommer byggas in då källaren inreds)
2. Utanpå (runt) huvudbyggnaden

Enklast rent praktiskt är 2 + 1, dvs genom källaren och till centralen.

Tips?

///Johan
 
Vart du kopplar in matningen spelar ingen roll egentligen. Elverket behöver inte bryta strömmen, för det är inte där man lägger in kabeln.

det andra spelar heller ingen roll egentligen, men ska du dra den genom källaren så är det klokt att lägga den i rör så att det går att byta ifall något händer...

Nu antar jag att du inte skall ha så mycket kräm i uthuset? så det kanske räcker med 2,5? men vill du göra det riktigt ordentligt så hade jag dragit en N1XV 5G6.
 
Om du inte har problem med ett svagt nät så spelar det egentligen ingen roll var kabeln kopplas in. Men med svagt nät och om det blir en omväg mellan mätarskåp - central - uthus så kan du behöva koppla in kabeln i mätarskåpet. Och det kan krävas en grövre kabel. Har du kontrollerat spänningsfallet och utlösningsvillkoret?

Arean på kabeln har sedan betydelse för hur den kan kopplas in. Med 6 mm² eller grövre kan den sannolikt kopplas in på huvudsäkringarna i mätarskåpet, eller parallellt med huvudbrytaren i centralen. Med klenare area måste kabeln avsäkras vilket kan göra det praktiskt besvärligt att koppla in den i mätarskåpet. Och centralen måste då ha plats för tre nya säkringar. Plus om du har JFB i centralen så kanske du inte vill att kabeln ska ligga över den då den kommer att ligga i serie med JFBn i undercentralen i uthuset.
 
Tänkte att gräva och lägga ner kabel kan jag göra innan jag behöver få hit en elektriker men nu tycker jag ni krånglar till det ;)

Jag har planerat (och skaffat) att dra en 5G2,5. Har inte tänkt att behöva kunna mata mer än max 5x10A säkringar.
Måste en kabel mindre än 6mm vara avsäkrad? Jag vill inte att den ska gå på huvudbyggnadens JFB utan tänkte låta koppla in den parallellt med huvudbrytaren. Det är 40m (max 50m kabel) mellan huvudbyggnad och uthus.
Hur ska i så fall en 2,5 vara säkrad?

Tack så länge
///Johan
 
2.5 mm2. ska vara avsäkrad 16 A i en central eller i mätarskåpet.
6 mm2 kan läggas direkt på ovansidan på en huvudbrytare eller direkt på huvudsäkringarna.

//Patrik
 
Skall du koppla före jordfelsbrytaren behöver du bara dra ut faserna och nollan, så en fyrledarkabel är det du behöver.
 
valter53 skrev:
Skall du koppla före jordfelsbrytaren behöver du bara dra ut faserna och nollan, så en fyrledarkabel är det du behöver.

De var väl kanske ett något dumt råd?
Nr 1, du vet inte om han har ett 4 ledar system...
Nr 2, det har pratats om areor i storleken 2,5 och 6 kvm, inte så bra ihop med en PEN...
 
Och 50 meter 2.5 mm² är på gränsen att det går...det behöver räknas lite mer exakt på, vilket inkluderar uppskattade ledningslängden från centralen i uthuset. Matande central bör ha en god förimpedans på under 500 mΩ vilket kan vara svårt i husets huvudcentral. Med andra ord, lätta på plånboken och köp 6 mm² :(
 
Snållösning: En trepolig 10A säkring inne i huvudcentralen och acceptera att det bara blir tre enfas-grupper i uthuset och inget mer. Men det är kanske inte vad du hade tänkt dig...
 
ok, 2,5 var lite snålt men vad har jag för möjligheter då?

1. Dra till huvudcentralen, där säkra upp men 3x16. Dessa borde kunna gå utanför JFB i centralen så som några andra grupper gör.

2. Sätta en undercentral bredvid huvudcentralen som matas med 6mm2 från huvudcentralen och tappas innan huvudbrytare och JFB.

3. Dra till mätarskåpet och nyttja den JFB och de tre säkringar som sitter där för ett trefasuttag bredvid mätarskåpet.

4. Annat bättre alternativ?

Tack för hjälpen så länge
///Johan
 
Är det närmare till mätarskåpet så är ju det bättre - då kanske det räcker med 2.5 mm².
Att delar säkringar med CEE-uttaget är en nödlösning - det kanske inte elektrikern vill koppla in.
Och prata med honom innan du lägger ned kabeln - det är behörighetskrävande så han kanske inte vill koppla in den alls om han inte sett hur den grävts ned.
 
Om jag föreslår för elektrikern att han sätter in en huvudbrytare till i huvudcentralen som då styr de tre 16A säkringarna till uthuset, kommer han skratta då?

Man måste i så fall slå av två brytare för att göra centralen strömlös, låter som tveksam lösning...

Det är bara några meter mellan mätarskåp och central men om man ska gå till mätarskåpet känns det onaturligt att gå in i huset och sedan ut till skåpet, då är det snarare runt som gäller och då blir det långt. Genom att nyttja de rör som finns in till huset och dra genom huset blir det kortare (och mindre gräva)

///Johannabacken
 
Självklart ska du ha uthuset via jordfelsbrytare! Antingen via samma som huvudcentralen, eller via en egen JFB bredvid huvudcentralen, eller om ni ska ha en egen central i uthuset så blir ju jordfelsbrytaren där.
 
Det är svårt att ge råd när man inte vet exakt hur det ser ut!

Till att börja med är det belastningen som styr dimensioneringen. Central i ett uthus - vad kan den tänkas komma att användas till nu och i framtiden? Du räknar med att 10 A ska räcka i nuläget, men hur säkert är det att det räcker även i framtiden? Det går visserligen att ta ut drygt 11 kW på en 2.5 mm² huvudledning, men man kanske vill kunna ta ut mer (temporärt) i framtiden för div maskiner, vedklyv etc.

Med huvudcentralen så nära elmätaren spelar det ingen roll dimensioneringsmässigt var kabeln kopplas in, och det skulle också sannolikt fungera med 40-50 meter 2.5 mm² map utlösningsvillkor och spänningsfall. Med tanke på prisskillnaden mellan 2.5 mm² och 6 mm² är det förståeligt.

Samtidigt innebär 2.5 mm² en merkostnad i form av extra avsäkring utanför JFBn i huvudcentralen som kanske äter upp prisskillnaden på kabeln. Detta måste nog bedömas på plats, om du inte kan posta foton på centralerna eller beskriva i detalj hur dom ser ut. Som det låter blir det i så fall en liten central bredvid huvudcentralen som Rrrrr säger för att undvika att samma central får flera huvudbrytare. Eller om det går och är lämpligt, låta samma huvudbrytare mata huset och säkringarna till uthuset. Då kan säkringarna till uthuset placeras i huvudcentralen det är en normcentral och om det får plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.