Hej,

Vilken typ av skruv skall jag använda för att dra fast golvgips på 22 mm spån?
 
Det finns speciell skruv för golvgips (titta tex på www.grabber.se) - golvgipsen är väldigt hård.
 
Det senaste är att limma gipsen i spånskivan så att en typ av lamell funktion uppstår! endast fästa med skruv
 
  • Gilla
technopolitan
  • Laddar…
ett fix som heter Ardurit S48 är grymt. man skruvar inte en endta skruv å de sitter som berget. Enligt nya regler skall detta användas....
 
trocomare skrev:
ett fix som heter Ardurit S48 är grymt. man skruvar inte en endta skruv å de sitter som berget. Enligt nya regler skall detta användas....
Näe?

S48 är jättebra (men det finns andra likvärdiga (?) alternativ från tex LIP), men så bra att det finns regler som säger att man ska använda S48 är det väl ändå inte?

Möjligen säger några branschregler att man skall limma gipsskivor i golvet, inte skruva (för att skruvarna kryper upp och pajar tätguckan), men är det verkligen så redan nu? ???
 
MathiasS skrev:
...Möjligen säger några branschregler att man skall limma gipsskivor i golvet, inte skruva (för att skruvarna kryper upp och pajar tätguckan), men är det verkligen så redan nu?  ???
Jag tror nog att man vill skynda på användandet av lim i samband med tätskikt. Sist jag talade med Höganäs om detta hade man redan fått problem med skruvskallar som hade vandrat upp igenom tätskiktet. Samma uppgift från hustillverkaren jag använder. Endast lim, inga skruv.
 
Men om du flytspacklar ovanpå gipsen finns det knappast någon risk att skruvskallarna skulle krypa upp. Jag både limmade och skruvade.
 
Mangelito skrev:
Men om du flytspacklar ovanpå gipsen finns det knappast någon risk att skruvskallarna skulle krypa upp. Jag både limmade och skruvade.
Det är nog ingen risk. Exemplet gällde gips direkt under ytskiktet....men det är klart; mindre än ett par mm flytspackel kanske inte kan "hålla emot"
 
är det nån som vet vad detta limmet kostar? borde det inte gå att använda fix typ serpo 610multi och köra med en 3mm kam...
 
Jag tror att LIP har en motsvarande produkt som är lite vettigare prissatt än S48.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.