Hej!

Är lite förbryllad och behöver hjälp, jag har ett enplanshus med valmattak, ståhöjden på vinden är ca 170, och jag vill ha minst 2.20. Enligt detaljplanen får man bygga 2 våningar, alt inreda vinden på enplanshus. Taklutningen får max vara 30 grader.
Vad blir billigast? göra ett taklyft eller höja vägglivet på vinden? eller kan man göra en påbyggnad med säteritak? bor i stockholm! huset är 68 kvm OBS INGET BADRUM UTAN BARA SOVRUM PÅ ÖVERVÅNINGEN!

Tack för svar
 
En fråga då är vilken byggnadshöjd som är tillåten. Det skall stå i detaljplanen. Byggnadshöjden denieras (i de flesta fall) som skärningspunkten mellan ytterväggen och översidan på taket. I ditt fall med valmat tak så tror jag att man då drar ut en tänkt linje från ditt övre tak och så ser man på vilken höjd den skär en tänkt linje från ytterväggen rakt upp.

När du tagit reda på vilken höjd som tillåts i detaljplaenn så har du lättare att avgöra vilken metod som är möjlig för dig.
 
hempularen skrev:
En fråga då är vilken byggnadshöjd som är tillåten. Det skall stå i detaljplanen. Byggnadshöjden denieras (i de flesta fall) som skärningspunkten mellan ytterväggen och översidan på taket. I ditt fall med valmat tak så tror jag att man då drar ut en tänkt linje från ditt övre tak och så ser man på vilken höjd den skär en tänkt linje från ytterväggen rakt upp.

När du tagit reda på vilken höjd som tillåts i detaljplaenn så har du lättare att avgöra vilken metod som är möjlig för dig.
Hm se ovan 2 våningar, takvinkel 30 grader........tillägger 7,5 meter. Men nu var det inte det jag frågade efter, jag undrar vad prisskillnaden var! dvs om jag skall inreda vinden på en enplanare skulle den inte komma upp i två fulla våningar (man får inreda vinden på enplanare enligt detaljplanen för att undvika ytterligar missförstånd ! Tack
 
Obs! Vad blir billigast ? finns det någon med erfarenhet i detta ämne? är det möjligt att höja taket i vinden utan att göra ett taklyft? blir det billigare? dyrare? Obs jag vet vad ett taklyft kostar, men vet inget om kosnaden för att "höja taket" ca 30-50 cm eller om detta är möjligt!
 
Jag tror nog att båda alernativen blir lika "dyra" då du i princip gör samma sak, det är inte takstolarna som kostar utan allt jobb runt om med fasader m.m.
Har svårt att tro att du kan återanvända takstolarna från det gamla taket om det är det du tänker på.
 
pbengtsson skrev:
Jag tror nog att båda alernativen blir lika "dyra" då du i princip gör samma sak, det är inte takstolarna som kostar utan allt jobb runt om med fasader m.m.
Har svårt att tro att du kan återanvända takstolarna från det gamla taket om det är det du tänker på.
Hm Aha ok tack för svar :)
 
Hm tänkte att det skulle bli lite skillnad i pris, om man inreder vinden så beöver man ju inte fixa fasaden, hm men om det är samma såååå aha ok Tack igen! : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.