Har problem med fyra golv i det nybyggda huset. Alla diffar med mer än 3 mm på två meter golv . Underarbetet är under all kritik. Nu fick snickarna chansen att göra om två golv och ett av golven diffar nu ännu mer. Sedan har man lyckats med att få mängder med glapp under golvlisterna, det ser ut som vågor under listerna. Har pratat med konsumentvägledaren i kommunen och de säger att jag måste ge snickarna en chans till. Sedan har snickarna erbjudit mig 1000 kr per rum för att skita i att göra rätt för sig. Vad ska man göra?????????????????
 
Snickarna lär nog få göra om..., Max tolerans enl HUS AMA är +/- 3mm per 2m mätt på UNDERGOLVET.

Stå på dig

(Vad som kommer krävas är upprivning, flytspackling/stockning, ny golvläggning samt ny listmontering + ev justering av karmar & trösklar)

Eller kräv mer kompensation om du kan leva med det, betala enbart för materialet och inget för arbetet, det är ej fackmässigt utförd.
 
Det förutssätter att det är upphandlat med åberopning från HusAma.. Detta brukar det dock vara...Och +/-3 är 6 mm /2 m. Dock finns det en annan text under samma ama punkt. Samt en tabell nånstans i smeten där, angående gropar och pucklar som är vassare ämn den generella om jag inte missminner mig...
 
Det är +/- 3mm på 2 meter.

Oavsett vad som avtalats skall arbetet utföras fackmässigt vilket innebär att HUS AMA i praktiken skall uppfyllas oavsett. Dessutom skall golvet läggas enl tillverkarens anvisingar och för de större fabrikaten är det +/- 3mm som gäller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.