Förra året körde jag med en bensindriven jordborr när jag skulle plinta för altanen, men den högg i minsta sten o mina armar var fulla med blåmärken efter den helgen. :) Nu är det dags för ny altan och jag funderar på att köra ett manuellt jordborr och hittade då ett på biltema för 199 kronor. Är det något att satsa på eller skall jag gräva för hand istället. Det är totalt 12 hål som skall grävas.
 
Jag testade en liknande variant från Jula efter att ha upplevt samma sak som dig med motordriven jordborr. Den var helt värdelös och tyvärr misstänker jag att biltemas är likadan.

Däremot kan jag tipsa om www.skurupsborren.se. Jag köpte hans 125 mm och är supernöjd, visst lite dyrare men har funkat klockrent till staket, hundgårdsbygge och altan
 
  • Gilla
Miwib
  • Laddar…
T
Gräv för hand, 12 hål är ju ingenting!
 
Misstänkte att det nog kunde vara så. Då blir det att gräva för hand. Skall man köra på 150 eller 200 rör?
 
jag har den från jula och den tycker jag funkar bra. Använde den till några plintar och jag borrade först och sen rätta till hålen för plintarna
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Använde en gammal isborr som inte skulle brukas till fiske mera, sist jag skulle gräva ner altanplint. Fungerade suveränt. Har man en sådan hemma som tål behandlingen så är det mitt tips.
 
  • Gilla
Monteras
  • Laddar…
En manuell jordborr kostar 199 på jula, det hade jag kört på i alla fall..
Roligare, snabbare och mindre påfrestande för kroppen att borra.
 
Ja, den på biltema går också lös på 199.-, så det är ju ingen dyr investering för att prova.
 
  • Gilla
Oaksjö
  • Laddar…
Har Julas variant. Den är rätt klent dimensionerad så går man på lite för hårt på nån mindre sten så böjer sig hela "skäret". Men tar man det lite försiktigt, och använder t ex spett så snart man tar i sten, så funkar det hyfsat.
 
Vet att det kan vara lite lerigt där jag skall gräva. Gör det någon skillnad?
 
Det är tungt att jordborra manuellt i kompakt lera (med Julaborren kanske jag ska tillägga, några andra har jag inte testat). Dessutom så sätter det sig som cement i borrspiralen hela tiden. Men tar man lite i taget och drar upp och rensar så går det.

Alternativet att spadgräva i leran är ju å andra sidan också ett h-e så vad gör man .... :)

Sen kanske en 140-mm plint inte är helt optimal i lera rent bärighetsmässigt (?) men det är ju en annan femma. :cool:
 
  • Gilla
volvov70n
  • Laddar…
netram skrev:
Det är tungt att jordborra manuellt i kompakt lera (med Julaborren kanske jag ska tillägga, några andra har jag inte testat). Dessutom så sätter det sig som cement i borrspiralen hela tiden. Men tar man lite i taget och drar upp och rensar så går det.

Alternativet att spadgräva i leran är ju å andra sidan också ett h-e så vad gör man .... :)

Sen kanske en 140-mm plint inte är helt optimal i lera rent bärighetsmässigt (?) men det är ju en annan femma. :cool:
Nej, det är sant. Kanske bättre att gräva o sätta 200 rör istället? Tänkte att det var smidigt om det funkade med jordborren som är 150 hos biltema o sedan sätta ner 150 röror gjuta plintarna i?
 
Oj, ser ju att den jordborr Jula säljer nu:

725020-jpg.jpg

...inte alls är samma som när jag köpte min för ett par år sedan. Min är olackerad och har inte trähandtag. Så bortse från mina kommentarer om att den är klent dimensionerad.
 
hedde skrev:
Nej, det är sant. Kanske bättre att gräva o sätta 200 rör istället? Tänkte att det var smidigt om det funkade med jordborren som är 150 hos biltema o sedan sätta ner 150 röror gjuta plintarna i?
Ett alternativ kanske är att först borra och sen, med hjälp avv spett eller en smal slungspade, vidga hålets bottendiameter. Låt sen bli att skjuta ner gjutröret ända ner (om du ska ha rör ö.h.t.) inför gjutningen så borde du få motsvarande ökad bärighet.

Även om man behöver ett (lite) vidare hål så tycker jag att det smidigt att först borra och sen vidga hålet med spade, jämfört med att gräva direkt (i lera).
 
netram skrev:
Ett alternativ kanske är att först borra och sen, med hjälp avv spett eller en smal slungspade, vidga hålets bottendiameter. Låt sen bli att skjuta ner gjutröret ända ner (om du ska ha rör ö.h.t.) inför gjutningen så borde du få motsvarande ökad bärighet.

Även om man behöver ett (lite) vidare hål så tycker jag att det smidigt att först borra och sen vidga hålet med spade, jämfört med att gräva direkt (i lera).
Jag hade tänkt göra precis så som du sa att först borra hålet till önskat djup o sedan "gräva" ur det lite längst ner så artist kan få en "klump" i botten som jag sedan trycker ner röret lite försiktigt i så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.