Hej alla kunniga!

Vi ska bygga en altan här hemma men vet inte riktigt hur vi ska göra. Problemet är både pengar och tid just nu så vi kommer endast bygga en liten del av den nu på vårkanten så vi kan få vår tillvaro att fungera.

Altanen kommer så småningom gå i vinkel runt huset men på långsidan av huset kommer den vara uppdelad i tre "rutor". Alla på ca 3.5m i kvadrat. (se bifogad bild så förstår ni)

Hur ska vi bygga regelverket till detta?? Måste vi köra trippla bärlinor?Dubbla? Och måste isf båda dessa plintas? Detta kan ju inte vara alltför ovanligt eller hur?? Vi måste göra på detta sätt för att få hela altanen snygg sen iom sneda vinklar o lite annat..Vi funderade på om man kunde bredda bärlinan genom att sätta dit extra 45mm reglar i själva bärlinan som kommer bestå av 145x45 virke..

snabb hjälp önskas!
 
  • Untitled.png
Vad pratar vi om för mått på altanen eller varje 'ruta'?
 
hahalj
Med enkla 45 x 145 reglar som bärlina och 3,5 meter ut från väggen så hade jag satt tre rader bärlinor, en i väggen, en längst ut och en däremellan. De två yttre på plintar ca 1 meter mellan varje, den inre bultad i väggen. Golvreglar 45 x 120, c-c 60 cm funkar med detta. Kolla gärna på http://www.byggbeskrivningar.se/ för ett bra dimensioneringsprogram för altaner.

Ska man bygga detta etappvis så kanske man bör se till de framtida sektionernas golvreglar går fästa mot den existerande sektionens yttre golvregel. Även bärlinorna bör gå att skarva när nästa etapp ska byggas. kanske du behöver kunna skruva loss en del av trallgolvet den dagen. Sen för att skarvarna ska se snygga ut så får man nog vara beredd på att sätta en skarvbräda på tvären över skarven om du lägger golvtrallen längs med husets sida. Det tror jag blir snyggast.
 
FredrikR: Varje kvadrat kommer bli 3.3x3.5m...

hahalj: Ok, jag tror jag förstår...vi kommer fästa bärlinorna på balkskor i vår husgrund....ska kolla din länk o se om vi kan få lite mer detaljer...vi vill ju inte för allt i världen att altanen ska bli svajjig men vi har ett rätt lågt hus och kommer få gräva bort en del iaf för att få plats med 45x145..hels skulle vi bygga hela rasket på 45x120 men då känns det som att det kan bli lite svagt..

vi kommer fortsätta bygget i september och ska då göra klart hela altanen så det kommer bara vara provisoriskt fram till dess, så det gör inte så mycket om det inte ser perfekt ut, vi behöver bara få utrymmet nu så vi får plats att vara ute på baksidan utan att behöva springa hinderbana så fort vi ska nånstans....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.