T
Hej.
Har en tråd under byggnadsmatrial som jag provar att lägga även här, problemet avser en gammal betongtrappa som gjöts 1933, där jag har fått sprickor i trappan ( det är inte den omtalade aluminiumbetongen i detta fall).

Har någon tips på om det går att bromsa rostande järnräcken som är gjutna i betong, och vad som är bästa renoveringscement för gammal betong. (typ med små svarta stenar i - som planslipats på 30-talet - är väldigt snyggt och värt att räddas - om det nu går)
 
Totte_S
Rostande järnräcken borstar man rena från lös rost och färg, avfettar och målar 2-3-4 gånger med hammarlack. Det är väl det enklaste sättet, och en klassiker som fungerar riktigt bra. Är det för mycket rost nånstans, så man tror hållfastheten är i fara bör man låta svetsa i lite material och slipar jämnt innan man målar.
 
TN-Funkis skrev:
Har någon tips på om det går att bromsa rostande järnräcken som är gjutna i betong,
skydda från fukt och luft.... fylla sprickor med uppvärmt kalasfalt? Den är svart men kanske passar i färgen? Förutsatt att räcken sitter stabillt i sina fästen ;). Asfalten täpper till för vatten och luft. Bara en idee som jag aldrig testat men har sett sprucken betong lagat på detta sätt .
gaia
 
Bila bort de skadade delarna och gjut nytt.
 
T
Tack för all info.

I mitt fall blev det lite special då betongen är så gammal så det är Sika, STO m.fl som jag kollar på, dom har grejor för detta, men det blir ett rejält hästjobb. !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.