Hej! Är ute efter ny röjsåg, är inne på att köpa en av Stihls billigare modeller men så börjar man att fundera, kanske bättre att köpa en av partner för samma peng? Då blir det ju en av deras bästa/dyraste istället för en sv Stihls billiga - hur ska jag tänka? Kan lägga mellan 5 & 6k...
 
Hej!

Väkommen till forumet. Stihl eller Partner. Volvo eller Trabant. Stihl är (i allmänhet) ett proffsmärke, Partner är riktat mot villamarknaden. Skall du röja en stor tomt och under många år, köp en Stihl eller HVA. För 5-6 tusen får du MYCKET röjsåg, inte den dyraste modellen av Stihl eller HVA, men snäppet under, dvs en riktig proffsmaskin. Titta t ex på www.carlsonerna.se eller www.gostaericson.se. Fast jag hade nog lagt till och köpt en värsting för 7 tusen om man ändå är uppe i dom här pengarna.

Själv köpte jag en beg Partner B422X, en av Partners bättre modeller fast med några år på nacken. Men detta var för _en_ grovröjning av en skogstomt, kommer i fortsättningen inte behöva köra så mycket eftersom jag planerar naturtomt. Jag gav 2000kr, och det är väl ungefär vad man skall ge.

Om du inte är säker på ditt behov kanske en beg på Blocket eller Tradera är ett alternativ. Fast kan du inget om maskiner är nog en ny med garanti tryggare. Prisskillnaden till nytt är försumbar om du skall röja under många år. Berätta lite om dina behov så blir det lättare att ge dig råd?

Har du någon bekant som kan maskiner kan en HVA, Stihl eller tom Partner för ett par tusen beg vara ett lämpligt insteg tills du vet vad du behöver.

/Anders
 
Ok - tack för svaren, känns som att en FS130 kommer att kunna bli super för mig/oss... Hellre det att jag lägger 5k än 7k på en för då börjar skillnaden bli lite väl mycket mot vad jag har för behov kan jag tycka... Kommer att behöva röja en slänt minst en gång per år, beräknar ytan till 300m2 med tät buskage och småträd. I övrigt så blir det mest "vanlig" röjning i trädgården/längs kanter... HVA säger ni... Det låter ju iofs bra det också för det har vi en återförsäljare i Stenungsund, lite närmare än att behöva åka till Henån/Kungälv där de har Stihl... Eller vad säger ni då? Hugget som stucket mellan FS130 och 327 RDx? (samma prisklass - 5k)

Har kollat lite specar och FS130 verkar ju vara bättre "på pappret" men sedan är det ju inte alltid det som tillsist är avgörande utan mer om hur de är att jobba med...
 
Om du köper nytt välj såg efter vilken handlare som har bra service i din närhet.
Om du inte skall köra mycket så skulle jag vilja säga att märket inte har någon jättebetydelse, om du håller dig till de lite mer kända.

Skall du köra lite mer så välj mellan Sthil, Husqvarna och Jonsered.
Själv skulle jag hålla mig till husqvarna och jonsered.

Skall du köra mycket så är det viktigt att du har en bra sele, och jag anser att Husqvarna har den bästa selen, balance XT tror jag selen heter, och den kan man köpa till löst om man väljer annan röjsåg.
Kör du bara någon timme då och då så funkar det med en enkel sele...
 
Har du en HVA närmare så är 235FR eller 336FR i samma klass. 235 är utgående, men jag gillar den. Robust maskin, och billigare än 336. Inte riktigt lika ergonomisk, men 300 m2 är inte supermycket.

327 är mer trimmer än röjsåg. En av de bästa maskinerna på marknaden i sin klass, men en röjare är mer allround och passar nog din tomt bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.