Hej alla,

Igår i posten fick jag veta att Zitius planerar att dra fiber i mitt villaområde, Segeltorp i Huddinge kommun. Jag såg på villawebben.se att det krävs att ca 50% av hushållen visar intresse för att det ska bli av. Kanon tycker jag, eftersom vi i dagsläget har en instabil adsl anslutning.

Dessvärre finns det inte så mycket information så jag undrar om någon annan vet något mer, typ:
- vad kostar det? Är det en fast anslutningsavgift?
- vem betalar driften? Det är tydligen "öppet nätverk" där jag kan välja mellan flera leverantörer av bredband.
- något annat att tänka på?

mvh
 
En väldig viktig sak är att kolla om du delar din hastighet ut på "internet" med fler personer eller du har en dedikerad hastighet ut. Ibland kan det vara så att 100 personer delar på ca 10 Mbit ut i vida världen och om alla laddar ner som svin, så ger det en hastighet på 0,1 Mbit

//Anders
 
Letade nyfiket efter trådar som denna - hade dock räknat med att hitta dem kring ett annat projekt - Herrängen i Älvsjö - några km ifrån Segeltorp men det verkar tomt.
Men jag blev förstås nyfiken ändå - hur har projektet i Segeltorp gått?

På det Zitiusseminarium jag var på om vårt projekt här i Herrängen gav de ett projekt i Huddinge som referens (har för mig att det var Segeltorp) som ett annat projekt Nordiskt Fibernät var inblandade i. Konceptet här i Herrängen är nämligen att Nordiskt Fibernät ska bygga nätet och därefter äga det - inklusive mediaomvandlare i husen. Motsvarande basstationer ägs däremot av Zitius.

Fiber vore ju onekligen kul - speciellt eftersom vi trots att vi bor i Stockholms kommun inte kan få snabbare än knappa ~7Mbit ADSL.
MEN - modellen där Zitius kontrollerar utbudet och ett nystartat företag utan erfarenhet av drift äger nätet och har driftsansvar känns lite läbbig. Speciellt som jag inte kommer ha avtal med någon annan än tele2/banhof eller motsvarande. Min enda hållhake på Zitius och Nordiskt Fibernät att fortsatt leverera vad de nu säljer in är alltså den kick-back de får från tele2/banhof mfl - några kronor i månaden. Jag är alltså rädd att jag inte kommer ha nån hållhake på Zitius och kanske värre - jag är rädd att Nordiskt fibernät kommer säljas till ComHem eller liknande och därmed göra mig till livegen..

Men som sagt.. fiber är kul och mina överdrifter kanske är hysteriska??

Tacksam för alla inspel!
 
Hmm....denna tråd jag har visst missat. Ger några generella synpunkter här och PM'ar kontaktuppgifter så kan jag nog ge dig svar på övriga frågor den vägen...

Zitius är en sk kommunikationsoperatör. Andra exempel på det är Opennet, Teracom (?) och ibland även Telia. Telia har många ben att stå på, men håller man sig till de andra två så kommer deras (enda) intäkt från tjänster levererade i nätet. Eftersom "kick-back" är något som jurister förknippar med mutor är det kanske ett olämpligt ordval :) men det är alltså helt avgörande att man har glada användare i nätet - någon annan intäkt har man inte. Att på egen hand, tex utifrån en liten förening, försöka teckna motsvarande avtal med flera tjänsteleverantörer är svårt. Tjänsteleverantörerna lägger förstås hellre krut på att enas med Telia, Zitius och Opennet som har väldigt många användare i "sina" nät. Vill man ha några alternativ att välja på är kommunikationsoperatören iprincip den enda vägen att gå. Detta är också en etablerad och beprövad affärsmodell (förvisso omdiskuterad) som fungerat i många år. Ericsson sköter driften av Zitius nät vilket förstås känns rätt stabilt.

Det är inte riktigt rätt att du inte har något annat avtal annat än med tjänsteleverantören. Du har även ett avtal med nätägaren, i detta fall NF, som reglerar din tillgång till fibernätet. Det avtalet fick du i handen på seminariet.

NF är ett nystartat bolag enkom för ändamålet att förvalta fibernät - Herrängen blir sannolikt det första projektet för bolaget. Att det skulle kännas bättre med ett bolag som gjort detta i femton år är givet, men alla måste börja någon gång.... svenskinfrastruktur.se är ett annat bolag med exakt samma affärsplan.

Risken för en framtida försäljning är en teoretiskt möjlighet (d^_^b bra analys, inte alla noterar det). Själv tror jag att bolaget inom överskådlig framtid tjänar mer pengar på att etablera sig och växa. Vad som händer om 20 år törs nog ingen sia om, förhoppningsvis är monopolens tid förbi då....
 
Sökte på google och hittade min egen tråd :)

Nu har det hänt lite mer. Fick brev från telia där dom för ca 16000 skulle dra fiber till huset (1000mbit). Av det jag kan läsa är man inte låst till telia som leverantör, även om inte utbudet specificerades.

Mycket handlar om pengar i slutändan. I nuläget har jag adsl plus "fast telefoni" från bredbandsbolaget (telenor). Vet inte exakt vad det kostar men strax under 300/månad för telefon och bredband. Min fråga är väl egentligen om det är någon konkurrens på dessa fibernät, kommer man billigare undan? Vad har era andra fiberanslutningar kostat?

mvh
 
vi fick betala 28500 kr för vår fiber och detta va enda valet då telia ville ha över 60 000kr..
detta va i blekinge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.