Någon som har en aning hur mycket VÄRME ett modernt kylskåp avger tex. 100 watts kylskåp
 
Mikael_L
Ja nettobidraget till huset bör ju bli exakt den lika med den elenergi som kylskåpet förbrukar.

P.g.a värmepumpseffekten i systemet så blir mängden värme i kondensorn förvisso högre än tillförd energi, men detta är den värme från bostaden som läckt in genom kylskåpets väggar, så nettoenergitillförseln till bostaden är nog exakt samma som tillförd elenergi.


Men jag är inte säker på om det var denna fråga du ville ha svar på ... eller ?
 
Men kylskåpet går väl inte fullt hela tiden? Så även om max-effekten är 100W betyder inte det att den avger 100W kontinuerligt.
 
sätt det över en lös elmätare så ser du.finns på Biltema,Jula,
annars kan du räkna med 25 % drifttid i ett vanligt hushåll
 
Under en period förra sommaren hade jag en elmätare på mitt kylskåp. Det förbrukade ungefär 1 kWh per dygn. Precis så mycket värme avger skåpet till rummet. Det är en kyl/frys som är märkt 130W. Jag är osäker på om det inkluderar lampan, men i annat fall innebär det 32% drifttid.

Erik
 
tänkte att kylen fungerar som en omvänd värmepump och produserar ca 300 watt kyla, och att den då producerar mer värme än vad som stoppas in
 
Kylskåpet är en värmepump mycket riktigt. Jag gissar på värdena nu, men den kanske drar 100 W el och kyler med 200 W. Då lämnar den ifrån sig 300 W värme på baksidan. Kruxet är att kylskåpet står inomhus. Det läcker in värme i skåpet hela tiden. Det är för att kompensera för detta som kompressorn måste gå. Den enda energi som passerat från världen utanför in genom husets väggar är elen. När du använder en värmepump för att värma så har du en del utomhus. Hela kylskåpet är inomhus.

Erik
 
Japp, termodynamikens lagar gäller även kylskåp :)
 
Dagens kylskåp går ca 18h av 24h hälsar Bosch när jag frågade dom.
 
  • Gilla
joholil
  • Laddar…
Bricco skrev:
Dagens kylskåp går ca 18h av 24h hälsar Bosch när jag frågade dom.
Nån som vet hur mkt ett gammalt kylskåp ska gå enligt specen ( alltså nytt)?
 
Om jag krånglar till det då. vi säger att det är 0 grader ute.


situation 1 jag värmer rummet med ved från 0 grader till 20 grader.
det läker in värme även från vedpanna. Kylen får då jobba mera,
(det måste ju vara värmen från ved panna som läker in kan ju inte värma ett rum med 100watt)


situation 2 jag har ingen värme i rummet endast värmen från kylen.
kylen behöver ej gå förfullt efter som det ej läker in lika mycket värme
 
Jag förstår inte riktigt frågan. Om det är 0 grader i rummet lär kompressorn inte starta alls. Kylskåpet producerar då 0 W i alla led. Energiförbrukningen per dygn beror på temperaturen i kylskåpet och temperaturen i rummet. Vilken värmekälla som åstadkommit den temperaturen i rummet är inte relevant.

Erik
 
Ventilations Bosse skrev:
sätt det över en lös elmätare så ser du.finns på Biltema,Jula,
Mmm de funkar ju så bra:rolleyes: de är vansinnigt dåliga på att mäta reaktiv effekt.
annars kan du räkna med 25 % drifttid i ett vanligt hushåll
Eller över 50%, har ett bosch kyl/frys som går 12-14 timmar per dygn men har en liten kompressor så effektförbrukningen är inte stor, specifierad till 300kwh per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.