Hej

Jag har ett föredetta vardagsrum som jag ska använda som sovrum.
Ingången till rummet är 2,3 meter brett och ligger på diagonalen gentemot rummet, i hörnet. Se "skiss".
Eftersom det står en kamin i rummet så vill jag inte regla upp för en vanlig dörr utan vill ha så stor öppnig som möjligt för att få ut värmen i resten av huset.

Jag har en fundering på om man kan bygga en skjutdörr av något slag. Problemet är att dörren vid öppet läge måste hänga på en vägg som är i 45 graders vinkel gentemot öppnigen, mot fönstret (se skiss).
Är det någon som kan tippsa om en eventuell lösning, eller rent av har en liknande lösning själv.
Tror att jag åker på att bygga dörren själv...så jag tar gärna emot tipps på hur det skulle kunna gå till.

MVH
//Viktor

Skissen är väl inte riktigt i rätt proportion men man kanske fattar principen :)


vägg___|
--
|kamin öppning
-- ______vägg___
|
|vägg
|
-
|Fönster
|
-
30 kvm rum
____________

 
varför inte göra en skut dörr som går in i väggen, så slipper man att se den när dörren är uppen
 
Missade i ritningen att det inte finns plats i någon vägg för att dölja dörren, pga altandörrar ochgarderober osv.....så utanpåliggande gäller...om det nu blir någon.

/Viktor
 
Kanske ska tillägga att väggarna i öppningen är mer förskjutna än var skissen visar.
Man kan säga att hörnet på rummet är borta, dvs 45 graders vikel till väggarna......om det nuär någon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.