Hej hallå!

köpte nyligen en beg. Åkgräsklippare med en granne av märket Western, märket spelar visserliggen mindre roll eftersom det sitter en Briggs & Stratton motor på 13 hästar.

Häromveckan lyckades min kompis att bryta av nyckeln så jag kopplade förbi det genom att använda 2 knappar... en 1-0-2 och en återfjädrande tryckknapp!

dvs knappen på läge 2 och tryck in startknappen och det fungerade kanon, däremot tog det ett tag innan jag hittade vilken sladd det var för att stänga av maskinen. Visade sig vara en sladd som gick iväg runt mot förgsararen och var påskarvad en kabelbit, Fungerade tydligen både mot Jord + plus för att stänga av den!

Istället för att sätta dig en extra sladd satte jag den helt sonika på läge 1 på knappen, så första alltså läge 2 för att starta, läge 1 för att stänga av den och 0 då den inte användes alls!

Nu är saken att min granne körde hem den häromdagen och allt gick kanon, men han lämnade den i läge 1, dvs spänning på avstägningen över natten!
Morgonen efter hade säkringen gått men trots byte av den så vägrar den att starta, ger ingen gnista alls till tändstiftet!

idag plockade vi isär den lite till och såg att från tändspolen går det en lite kabel till en punkt där avstägningen sitter, går även en kabel till plåten som gasvajern sitter vid av någon anledning!

Nåja, tror ni det kan vara tändspolen som gav sig när spänningen låg på eller är det något annat som skitit sig?
 
Det brukar vara magnettändning på gräsklippare. Den skall aldrig ha någon koppling till batteriets pluspol. Tändspolen skall kortslutas till jord för att stänga av. Om den stått en natt med batterispänning över tändspolen är det inte alls otroligt att den gått sönder.

Erik
 
Avemo skrev:
Det brukar vara magnettändning på gräsklippare. Den skall aldrig ha någon koppling till batteriets pluspol. Tändspolen skall kortslutas till jord för att stänga av. Om den stått en natt med batterispänning över tändspolen är det inte alls otroligt att den gått sönder.

Erik
Precis som jag trodde... ska se om jag hittar en beg. i morgon!
 
Naesstrom skrev:
Precis som jag trodde... ska se om jag hittar en beg. i morgon!
Hej Naesstrom,
Jag har också en western och gjort exakt likadant som du.......:|, Fick du igång din Western? Var det tändspolen?

Vore grymt tacksamm för hjälp.
Mvh/ Johan Jensen
 
jensenjohan skrev:
Hej Naesstrom,
Jag har också en western och gjort exakt likadant som du.......:|, Fick du igång din Western? Var det tändspolen?

Vore grymt tacksamm för hjälp.
Mvh/ Johan Jensen
Japp Johan! Jag köpte en ny BS spole och monterade och sedan fungerade den kanon... tills vevstaken for men det är ju en helt annan historia! Men det påminde mig att jag måste fixa den med! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.