Hej,

Jag trodde jag hade klart för mig hur jag skulle göra, men nu dök det ändå upp lite frågor som kräver svar. Håller på att gjuta nytt golv i hallen. Det är källare under, men betongbjälklag att gjuta mot. Jag kommer att gjuta ca 10cm EPS-betong och ovanpå det hade jag tänkt flytspackla in Lk-systems slang diameter 16. Jag har armeringsnät, flytspackel (fiberarmerat) och slang hemma. Ovanpå flytspacklet blir det klinker minst 20x20 i storlek. Hela golvytan i entrén blir 1,7x1,2 meter.

Nu när jag letar på lk-s web hittar jag inga instruktioner för detta förläggningssätt, men har bestämt för mig att jag läst om detta tidigare. Kanske på någon annan sida. För Ingjutning i betong förordar de särskilda lister som skall placeras under armering för att hålla slangen på plats för att slangen inte skall komma i kontakt med armeringen.

Frågor:
Är det ok att göra som jag tänkt?
Är det ok att naja fast slangen direkt i armeringen för att hålla den på plats i flytspacklet?
Skall slangen vara över eller under armerigen i så fall?
Hur tjockt måste jag minst flyta för att det skall hålla?

Väldigt tacksam för snabba svar eftersom jag skall igång med gjutningen nu :)
 
Hmm,
Verkar som om alla är ute i fina vädret. Jag också för den delen. :)
Har nu gjutit EPS-betong och sparat 40mm till flytspackel och klinker. Är dock fortfarande intresserad av svar på frågorna ovan.
 
Kom just på ytterligare en fråga:
Jag tänker beställa shuntgrupp och fördelare från rinkaby.
Har kollat lite hos lk-system och de har dels färdigmonterade skåp som innehåller både shuntgrupp och fördelare monterat och klart, dels lösa skåp för att montera allt. Vattentätt med läckindikering genom slang. Verkar käckt tycker jag, förutom att det kostar ca 3000:- för en plåtlåda.
På rinkaby hittar jag komponenterna men inte skåpen.
Brukar man normalt inte montera fördelare i skåp eller vad kommer det sig att rinkaby inte har skåpen i sortimentet?

Jag kommer att ha fördelaren och shuntgruppen monterade i en garderob så jag inbillar mig att det vore fint att ha grejorna i ett skåp. Ifall det skulle bli läckage syns det ju inte direkt, jag är också lite rädd att tex strykbrädan skall dunka i och skada något om jag inte har skåpet som skydd.

Alltså: skall jag köpa skåp någon annan stans, eller bara skruva upp shuntgrupp och fördelare direkt på väggen utan skåp?
 
Nu har jag alltså gjutit alltihop. Det blev 11cm EPS-betong, ovanpå det 16mm slang från lk najad fast i armeringen med buntband. Slangen hamnade under armeringen, sedan skruvades armeringen ner mot EPS-betongen med hjälp av butband och skruv så att slangen hamnade mot betongen överallt och det såg slätt och fint ut. Ovanpå det flytspackel ca 28 mm i stället för 30 eftersom jag köpt för lite flytspackel. Allt täcktes väl i alla fall och det ser slätt och fint ut.

Har jag gjort fel så är det nu försent att åtgärda, men det "känns" rätt i alla fall.

Återstår frågan om vattentätt skåp för shunt och fördelare. Måste ha eller behöver ej?
 
Verkligen ingen som vet?
 
Jag håller på med i princip samma sak, dryga 3000 tusen för en plåtlåda... fördelarskåp är ibland öppna i botten ibland kallas dom kopplingskåp.

Men när vi frågade på pris av en röris av installationen exklusive material och fick 25' i svar så kändes det billigt att fortsätta göra allt själv... Utan skåpet så skulle en läckande koppling rinna rakt ner genom väggen.


Jag har en blandning av fabrikat på slangar och kopplingar. viktigt är naturligtvis att det blir tätt.

Köpte uponors fördelarskåp 35x35cm , och sedan lite genomförningar för tappvatten och värmet. Skåpet köpte jag lokalt på en VVS grossist. Ahlsells. 3000 inkl. inbyggnadsramen. Den är helt tätt och har utgång för läckageindikering.

knasar med länkningen just nu, men grejorna är under:

Startsidan » Rör, rördelar » Wirsbo Combipexrör, tillbehör
Kopplingssystem Combipex-Rör

Kan ta en bild ikväll.

/B




 
  • SDC12360.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC12362.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
Magnus_Andersson skrev:
Återstår frågan om vattentätt skåp för shunt och fördelare. Måste ha eller behöver ej?
Klart skåp kan vara att föredra, men det kostar ju som sagt en slant. Ett alternativ som många gör är ju helt egen variant med hemmabyggt skåp, där man gjuter upp ett fall var rören kommer upp ur golvet som fuktspärras och man drar ut en "läckut" under så det syns om det skulle läcka, i det fallet räcker det ju med en inbyggnadsram och en lucka så ytan ser bra ut!

Så det är lite av en kostnadsfråga!
Enkelt och bekvämt = färdigt skåp
Hemmapulare och lite billigare (man har ju oftast det mesta redan hemma) = bygg en egen tät variant
 
jag har kört med hembygge. en "låda" av reglar och OSB skivor, flyspackel i botten där rören kommer in. Fuktspärr av våtrumstyp (K-rauta har en variant i 1 liters burkar). Ett elrör som skvallerrör ingjutet i spacklet.
 
Hej och tack för svar!

Jag kommer att placera shuntgrupp och fördelare för 5 slingor inne i en fastbyggd garderob eftersom garderoben är så centralt och fint placerad i huset. Jag har betongbjälklag med reglar och parkett på, så skulle det börja läcka så rinner det ner i bjälklaget och iväg längs betongen med potential att väta ner hela övervåningen under golvet. Utan skåp kommer shuntgruppen och fördelaren sitta helt öppet monterat på väggen inne i garderoben. Visserligen ganska lätt att inspektera, men det lutar nog åt att jag skaffar en tät plåtlåda trots att de kostar sjukt mycket.

Ingen som har någon kommentar ang flytspacklingen? Rätt eller bara halvrätt utfört? :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.