Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
Hej,
Jag trodde jag hade klart för mig hur jag skulle göra, men nu dök det ändå upp lite frågor som kräver svar. Håller på att gjuta nytt golv i hallen. Det är källare under, men betongbjälklag att gjuta mot. Jag kommer att gjuta ca 10cm EPS-betong och ovanpå det hade jag tänkt flytspackla in Lk-systems slang diameter 16. Jag har armeringsnät, flytspackel (fiberarmerat) och slang hemma. Ovanpå flytspacklet blir det klinker minst 20x20 i storlek. Hela golvytan i entrén blir 1,7x1,2 meter.
Nu när jag letar på lk-s web hittar jag inga instruktioner för detta förläggningssätt, men har bestämt för mig att jag läst om detta tidigare. Kanske på någon annan sida. För Ingjutning i betong förordar de särskilda lister som skall placeras under armering för att hålla slangen på plats för att slangen inte skall komma i kontakt med armeringen.
Frågor:
Är det ok att göra som jag tänkt?
Är det ok att naja fast slangen direkt i armeringen för att hålla den på plats i flytspacklet?
Skall slangen vara över eller under armerigen i så fall?
Hur tjockt måste jag minst flyta för att det skall hålla?
Väldigt tacksam för snabba svar eftersom jag skall igång med gjutningen nu
Jag trodde jag hade klart för mig hur jag skulle göra, men nu dök det ändå upp lite frågor som kräver svar. Håller på att gjuta nytt golv i hallen. Det är källare under, men betongbjälklag att gjuta mot. Jag kommer att gjuta ca 10cm EPS-betong och ovanpå det hade jag tänkt flytspackla in Lk-systems slang diameter 16. Jag har armeringsnät, flytspackel (fiberarmerat) och slang hemma. Ovanpå flytspacklet blir det klinker minst 20x20 i storlek. Hela golvytan i entrén blir 1,7x1,2 meter.
Nu när jag letar på lk-s web hittar jag inga instruktioner för detta förläggningssätt, men har bestämt för mig att jag läst om detta tidigare. Kanske på någon annan sida. För Ingjutning i betong förordar de särskilda lister som skall placeras under armering för att hålla slangen på plats för att slangen inte skall komma i kontakt med armeringen.
Frågor:
Är det ok att göra som jag tänkt?
Är det ok att naja fast slangen direkt i armeringen för att hålla den på plats i flytspacklet?
Skall slangen vara över eller under armerigen i så fall?
Hur tjockt måste jag minst flyta för att det skall hålla?
Väldigt tacksam för snabba svar eftersom jag skall igång med gjutningen nu
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
Hmm,
Verkar som om alla är ute i fina vädret. Jag också för den delen.
Har nu gjutit EPS-betong och sparat 40mm till flytspackel och klinker. Är dock fortfarande intresserad av svar på frågorna ovan.
Verkar som om alla är ute i fina vädret. Jag också för den delen.
Har nu gjutit EPS-betong och sparat 40mm till flytspackel och klinker. Är dock fortfarande intresserad av svar på frågorna ovan.
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
Kom just på ytterligare en fråga:
Jag tänker beställa shuntgrupp och fördelare från rinkaby.
Har kollat lite hos lk-system och de har dels färdigmonterade skåp som innehåller både shuntgrupp och fördelare monterat och klart, dels lösa skåp för att montera allt. Vattentätt med läckindikering genom slang. Verkar käckt tycker jag, förutom att det kostar ca 3000:- för en plåtlåda.
På rinkaby hittar jag komponenterna men inte skåpen.
Brukar man normalt inte montera fördelare i skåp eller vad kommer det sig att rinkaby inte har skåpen i sortimentet?
Jag kommer att ha fördelaren och shuntgruppen monterade i en garderob så jag inbillar mig att det vore fint att ha grejorna i ett skåp. Ifall det skulle bli läckage syns det ju inte direkt, jag är också lite rädd att tex strykbrädan skall dunka i och skada något om jag inte har skåpet som skydd.
Alltså: skall jag köpa skåp någon annan stans, eller bara skruva upp shuntgrupp och fördelare direkt på väggen utan skåp?
Jag tänker beställa shuntgrupp och fördelare från rinkaby.
Har kollat lite hos lk-system och de har dels färdigmonterade skåp som innehåller både shuntgrupp och fördelare monterat och klart, dels lösa skåp för att montera allt. Vattentätt med läckindikering genom slang. Verkar käckt tycker jag, förutom att det kostar ca 3000:- för en plåtlåda.
På rinkaby hittar jag komponenterna men inte skåpen.
Brukar man normalt inte montera fördelare i skåp eller vad kommer det sig att rinkaby inte har skåpen i sortimentet?
Jag kommer att ha fördelaren och shuntgruppen monterade i en garderob så jag inbillar mig att det vore fint att ha grejorna i ett skåp. Ifall det skulle bli läckage syns det ju inte direkt, jag är också lite rädd att tex strykbrädan skall dunka i och skada något om jag inte har skåpet som skydd.
Alltså: skall jag köpa skåp någon annan stans, eller bara skruva upp shuntgrupp och fördelare direkt på väggen utan skåp?
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
Nu har jag alltså gjutit alltihop. Det blev 11cm EPS-betong, ovanpå det 16mm slang från lk najad fast i armeringen med buntband. Slangen hamnade under armeringen, sedan skruvades armeringen ner mot EPS-betongen med hjälp av butband och skruv så att slangen hamnade mot betongen överallt och det såg slätt och fint ut. Ovanpå det flytspackel ca 28 mm i stället för 30 eftersom jag köpt för lite flytspackel. Allt täcktes väl i alla fall och det ser slätt och fint ut.
Har jag gjort fel så är det nu försent att åtgärda, men det "känns" rätt i alla fall.
Återstår frågan om vattentätt skåp för shunt och fördelare. Måste ha eller behöver ej?
Har jag gjort fel så är det nu försent att åtgärda, men det "känns" rätt i alla fall.
Återstår frågan om vattentätt skåp för shunt och fördelare. Måste ha eller behöver ej?
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
Verkligen ingen som vet?
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Jag håller på med i princip samma sak, dryga 3000 tusen för en plåtlåda... fördelarskåp är ibland öppna i botten ibland kallas dom kopplingskåp.
Men när vi frågade på pris av en röris av installationen exklusive material och fick 25' i svar så kändes det billigt att fortsätta göra allt själv... Utan skåpet så skulle en läckande koppling rinna rakt ner genom väggen.
Jag har en blandning av fabrikat på slangar och kopplingar. viktigt är naturligtvis att det blir tätt.
Köpte uponors fördelarskåp 35x35cm , och sedan lite genomförningar för tappvatten och värmet. Skåpet köpte jag lokalt på en VVS grossist. Ahlsells. 3000 inkl. inbyggnadsramen. Den är helt tätt och har utgång för läckageindikering.
knasar med länkningen just nu, men grejorna är under:
Startsidan » Rör, rördelar » Wirsbo Combipexrör, tillbehör
Kopplingssystem Combipex-Rör
Kan ta en bild ikväll.
/B
Men när vi frågade på pris av en röris av installationen exklusive material och fick 25' i svar så kändes det billigt att fortsätta göra allt själv... Utan skåpet så skulle en läckande koppling rinna rakt ner genom väggen.
Jag har en blandning av fabrikat på slangar och kopplingar. viktigt är naturligtvis att det blir tätt.
Köpte uponors fördelarskåp 35x35cm , och sedan lite genomförningar för tappvatten och värmet. Skåpet köpte jag lokalt på en VVS grossist. Ahlsells. 3000 inkl. inbyggnadsramen. Den är helt tätt och har utgång för läckageindikering.
knasar med länkningen just nu, men grejorna är under:
Startsidan » Rör, rördelar » Wirsbo Combipexrör, tillbehör
Kopplingssystem Combipex-Rör
Kan ta en bild ikväll.
/B
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 287 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 287 inlägg
Klart skåp kan vara att föredra, men det kostar ju som sagt en slant. Ett alternativ som många gör är ju helt egen variant med hemmabyggt skåp, där man gjuter upp ett fall var rören kommer upp ur golvet som fuktspärras och man drar ut en "läckut" under så det syns om det skulle läcka, i det fallet räcker det ju med en inbyggnadsram och en lucka så ytan ser bra ut!Magnus_Andersson skrev:
Så det är lite av en kostnadsfråga!
Enkelt och bekvämt = färdigt skåp
Hemmapulare och lite billigare (man har ju oftast det mesta redan hemma) = bygg en egen tät variant
Moderator
· Stockholm
· 52 018 inlägg
jag har kört med hembygge. en "låda" av reglar och OSB skivor, flyspackel i botten där rören kommer in. Fuktspärr av våtrumstyp (K-rauta har en variant i 1 liters burkar). Ett elrör som skvallerrör ingjutet i spacklet.
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
Hej och tack för svar!
Jag kommer att placera shuntgrupp och fördelare för 5 slingor inne i en fastbyggd garderob eftersom garderoben är så centralt och fint placerad i huset. Jag har betongbjälklag med reglar och parkett på, så skulle det börja läcka så rinner det ner i bjälklaget och iväg längs betongen med potential att väta ner hela övervåningen under golvet. Utan skåp kommer shuntgruppen och fördelaren sitta helt öppet monterat på väggen inne i garderoben. Visserligen ganska lätt att inspektera, men det lutar nog åt att jag skaffar en tät plåtlåda trots att de kostar sjukt mycket.
Ingen som har någon kommentar ang flytspacklingen? Rätt eller bara halvrätt utfört?
Jag kommer att placera shuntgrupp och fördelare för 5 slingor inne i en fastbyggd garderob eftersom garderoben är så centralt och fint placerad i huset. Jag har betongbjälklag med reglar och parkett på, så skulle det börja läcka så rinner det ner i bjälklaget och iväg längs betongen med potential att väta ner hela övervåningen under golvet. Utan skåp kommer shuntgruppen och fördelaren sitta helt öppet monterat på väggen inne i garderoben. Visserligen ganska lätt att inspektera, men det lutar nog åt att jag skaffar en tät plåtlåda trots att de kostar sjukt mycket.
Ingen som har någon kommentar ang flytspacklingen? Rätt eller bara halvrätt utfört?
Liknande trådar
-
Frågor till dig som har en Denver 1200 fågelmatare med kamera.
Trädgård allmänt -
Finndomo grund - Frågor
Grund & Markarbeten -
Frågor om Fresh Intellivent Sky montering och kallras.
Ventilation -
Bygger utebar, frågor om att skydda trä för utomhusmiljö
Byggmaterial & Byggteknik -
Frågor om parallelltak!
Köpa & Sälja hus