Vi vill ha huset målat utvändigt. Vad är rimliga timpriser för "vitt" jobb? Vem står för arbetsställningar?

Någon som kan tala om vilka kostnader ni haft för målning av huset, dvs arbetskostnader resp. färgkostnader?! För att jämföra - hur stort var huset inuti? Vårt är 280 kvm.

Morgoth
 
Timpriser för att anlita en firma ligger på mellan 280-400kr/h +moms.
Ställningar kommer ni överens om men i regel är det entrepenören som tillhandahåller ställningar o ev skylift.
På en höft kanske det går åt totalt 130l färg(Tinova täckfärg). 10l á 1100kr i butik.
Men begär offerter från flera firmor redan nu för om någon månad har alla fullt med jobb och då blir det dyrare.
 
Vi fick målat för 25000 ink färg.1 1/2plans.
 
grodan skrev:
Vi fick målat för 25000 ink färg.1 1/2plans.
Då är det inte bara kulören som är svart, eller??
 
DET VAR FAKTISKT VITT.(och då menar jag inte färgen)
 
Var det gubben din som gjorde arbetet.
 
Hantverkare kan vara dyra, men det verkar som målare tillhör de billigaste. Jag har haft en målare för 270 kr/h + moms som har målat och spacklat invändigt. Ställning hade dom med sig själva. :)

PS. Är det någon som vet en billig VVS:are i GBG? Jag har hört mig runt och det verkar inte som det går att få billigare än 350 :-/h + moms.DS ???
 
Pinger skrev:
Det tycker jag är oerhört synd... att målare har lägre timpenning än andra hantverkare
Jag misstänker att din gubbe luras lite och lägger undan lite pengar på sidan... målare tillhör den mer välbetalda skaran inom bygg serru.
 
Vi målade själva med många vänners hjälp och i vårt fall gick bara färgen+tillbehör på kring 12-15.000 sek. Det gäller ett 1,5 plans trähus på 160 kvm som målades med 1 lager grundfärg och 2 lager täckfärg (Alcro) samt ett par hinkar grundolja gick också åt.

Eftersom jag vet hur mycket arbete vi lade ner för att göra detta grundligt och noggrant skulle jag bli lite misstänksam priset för att någon annan skulle göra det blev alltför lågt. Slutade någonstans på kring 100 mantimmar. Nu gjorde vi det delvis för att vi ville få det ordentligt gjort, dessutom har vi vänner som är målare ;D

Vet några som betalade 20.000 exkl. färg men det var inte mycket vitt inblandat i det fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.