Någon som kan tipsa om en fin ljusgrå färg till ett enplans vinkelhus med träfasad. Vita foder
Har du målat tar vi tacksamt emot tips och ev bilder
 
Ett tips är att ta hem färgprover och provmåla. Gå till en färgbutik så kan de blanda färger och du är inte hänvisad till det som finns på de färdiga proverna. Vi har fått 5 olika prover tillblandade hos Alcro innan vi bestämt oss. Först fick vi 3 som vi kunde utgå från och sedan 2 nya där vi kunde ange att "styrkan i nummer 3 är rätt men den är för grå, kan vi få en som är lite krämigare och en som är lite grönare".
 
Vi har målat vårt hus i NCS S4500N.
Då ser det ut så här!
 
  • efter_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi målade med Jotuns Grå Skiffer. Ingen susning vilken NCS-kod den har. Vi köpte 3 provburkar och målade 3 st kvadratmeter stora rutor på baksidan och lät det gå några funderingsdagar. Grannarna tyckte till också.

Det lustiga var att när jag var i affären så valde jag ut 3 nyanser. När frun gick dit valde hon ut 3 andra nyanser och tog bara med min mörkaste kulör på nåder. Grå skiffer var den mellersta av kulörerna vill jag minnas. Är glad att vi inte gick på mina preferenser, det hade blivit på tok för ljust. Och bra att vi inte tog den mörkare, det hade blivit för mörkt.

Grannarnas barn kallar färgen "Ovädersgrå" :)


pict9152.jpg
 
tack för fina bilder!:)
 
Personligen gillar vi ljusgrått, vi hade tre färgprover och valde den ljusaste. Foder och vindskivor är vita. Tänk även hur det blir mot grannhus och även mot snön !
IMG_1401.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.