I lägenheten vi köpt finns ett fint originalkök från 50-talet, med skafferi. Det är ommålat utvändigt med någon plastfärg, men invändigt är det kvar någon äldre färgtyp, oklart vilken, som gulnat och har en del ganska fula fläckar. Så småningom vill vi nog måla om skåpen utvändigt, men främst är det den invändiga delen jag undrar över. Hur fräschar man upp den? Jag har förstått att man helst inte ska måla invändigt, utan vaxa, men hur gör man om det redan är målat? Kan man vaxa ovanpå?

Utvändigt skulle jag helst vilja ha linoljefärg alternativt någon lämplig äggoljetempera, men då bör man väl helst ta bort färgen först. Eller slipa åtminstone - det är rätt mycket fula rinnmärken och sådant. Men skulle detta vara ett alternativ även invändigt tro? Fast det vore ju skönt att slippa måla en massa inuti alla skåp.:)
 
Jag hade målat inuti. Är de målade innan så måste du ju få bort all färg för att kunna vaxa. Vaxa är dessutom inte lättare att göra än att måla.

Utanpå behöver du få bort sånt som sitter löst och så slipa innan du målar. Du behöver inte få det trärent för att måla med vare sig äggoljetempera eller linoljefärg. Själv hade jag valt linoljefärg, men det är en smaksak. Jag tycker själv det är lite svårt att måla med äggoljetempera, men det kan ju vara jag som har helt fel metod. Jag skulle i alla fall rekommendera att träna lite innan man målar på skåpen om man ska köra tempera. Fast du kanske är en hejare på det!
 
Ok tack! Nej jag är ingen hejare alls på tempera, jag har bara läst Milis Ivarssons bok och så är jag envis. ;)
Vi tänkte måla väggar med äggoljetempera så förhoppningsvis har vi fått upp tekniken när vi kommer till köksluckorna. :D Annars får det väl bli linoljefärg... Vill gärna slippa använda plastfärger och dylikt om det går.
 
Likadant här - med färg alltså. Och det blir fint med äggoljetempera, men jag tycker det är svårt för det torkar så fort,, men jag är övertygad om att det går att träna upp sig. Jag är inte där ännu bara. Och så är jag fortfarande väldigt förälskad i linoljefärg.
 
Jag skulle undvika äggoljetempera när det gäller köksskåp. Har sett garderober målade med äggoljetempera och de hade en lite småskrovlig yta som jag kan tänka mig blir svår att hålla ren om det gäller köksskåp. Linoljefärg ger en glattare yta.
 
Sommartorparn skrev:
Jag skulle undvika äggoljetempera när det gäller köksskåp. Har sett garderober målade med äggoljetempera och de hade en lite småskrovlig yta som jag kan tänka mig blir svår att hålla ren om det gäller köksskåp. Linoljefärg ger en glattare yta.
Jo det är nog möjligt. Fast skrovligt brukar det väl inte bli, däremot väldigt matt? Jag har bara sett i den här boken Av jord att de har vissa färger som de rekommenderar till kök, som man kan polera upp så att de blir blanka. Men det gäller nog att testa först. Och linoljefärg går ju det med, eller ekologisk lackfärg rent av. :rolleyes: Mycket att välja på!
 
AstaS skrev:
Likadant här - med färg alltså. Och det blir fint med äggoljetempera, men jag tycker det är svårt för det torkar så fort,, men jag är övertygad om att det går att träna upp sig. Jag är inte där ännu bara. Och så är jag fortfarande väldigt förälskad i linoljefärg.
Beror det inte på receptet då hur snabbt det torkar?
 
Möjligt att det beror på receptet, men jag köpte färdig färg så den borde vara rätt. Spädde till och med ut den lite själv. Det jag målat, ett bord och en skohylla, har i och för sig blivit ganska skrovligt. Men jag rollade på färgen till sist när jag blev vansinnig på att pensla och mönstret efter rollern blev kvar i färgen. Så ytorna på våra möbler är ganska skrovlig. Dock inte så matt eftersom jag polerade den för att få fram en äggskalseffekt. Det tog lååång tid att härda. Det tog faktiskt flera veckor innan färgen inte släppte vid beröring. När den väl härdat sitter den dock som berget.
Jag ska prova någon gång igen, men det dröjer nog lite till.
 
Oj då det låter ju besvärligt! Jag får återkomma när vi målat ;) men om jag förstått saken rätt så är ju de här färdiga äggoljetemperafärgerna lite speciella eftersom de måst tillsätta ämnen som gör att de håller - annars är den klassiska färgen ju något man blandar själv med färska ägg och som därför är en färskvara (så gör också mina konstnärsföräldrar som använder den typen av färg en del). Milis Ivarsson som skrivit den här boken om Jordens färger ger en massa olika recept med olika ytstruktur beroende på var färgen ska användas och vilka pigment den innehåller. Vad jag förstår verkar ytan kunna variera ganska mycket beroende på komponenter (dvs pigment).

Men jag har mest teoretiska kunskaper om detta än så länge så jag ska akta mig för att låta som en besserwisser! :) Jag får rapportera när vi målat lite mer och se hur det funkar! Men jag har förstått att det är en lite speciell teknik också man ska använda, och enligt henne är det svårare att rolla än att använda pensel. Intressant i alla fall att höra hur olika det kan vara!
 
Jag lyckades inte få färgen att fästa ordentligt med pensel, därför blev det roller. Föredrar pensel själv. Utom på väggar. Har du föräldrar som kan sånt här så har du ju all hjälp du behöver! Jag tror också att jag tyckte det var jobbigt efter att jobbat så mycket med linoljefärg, som är en väldigt förlåtande färg.
 
Jag hade målat med alkyd invändigt, lätt och snabbt och blir en hård yta. Jag hade mattat ner ytan först med slipmaskin (modell liten) och så tvättat med målartvätt, sedan på med färg. Sedan så luktar det alltid så ljuvligt av lacknaftabaserad alkyd...:).

/Anders
 
Nu har jag hunnit måla ganska mycket med hemblandad äggoljetempera, och det blir verkligen fantastiskt vackert!d^_^b
Särskilt svårmålad är den inte på väggar, förutom då när det var grundfärgen direkt på lumppapp och betong, det var ett elände då bägge materialen sög enorma mängder. Eller egentligen var det inte särskilt svårt, utan bara tidsödande.

Har hunnit måla lite på skåp också, och någon skrovlig yta kan jag inte märka. MEN helt klart är att det är väldigt enkelt att måla direkt på trä, då färgen sugs in i träet och det blir en mycket fin matt yta. Är det däremot målat under, särskilt sådan här modern plastfärg, så är det betydligt svårare eftersom penseldragen framträder tydligt. Jag har fått måla massor av gånger då. Så de skåp vi har i hallen som jag tänkte måla om ska vi slipa så att latexfärgen försvinner och det bara är den gamla alkydfärgen kvar, för det är betydligt bättre att måla på den.

Och kanske blir det gammaldags alkydfärg invändigt på skåpen som Anders föreslår. :)
 
Anders_Nilsson skrev:
Jag hade målat med alkyd invändigt, lätt och snabbt och blir en hård yta. Jag hade mattat ner ytan först med slipmaskin (modell liten) och så tvättat med målartvätt, sedan på med färg. Sedan så luktar det alltid så ljuvligt av lacknaftabaserad alkyd...:)./Anders
Just så gjorde jag och resultatet blev både snyggt och slitstarkt. Efter maskinslipning tvättade jag med målartvätt på flaska och torkduk, ingen eftertorkning behövs. Köpte både grundfärg och täckfärg på Byggmax, som jag rollade. Jag var lite skeptisk till deras färgkvalitet men är helnöjd!

Dock krävs det att man kan tåla lacknaftalukten.:wow:
 
Vad kul Petronille - du kanske skulle visa någon bild.
 
AstaS skrev:
Vad kul Petronille - du kanske skulle visa någon bild.
Ja jag måste leta rätt på kameran. :) Det är rätt bråtigt överallt eftersom renovering av kök och golv pågår, och alla väggar är inte klara, men det är verkligen en otroligt vacker färg! Nu har jag mest målat med ljusa nyanser, och det lär vara lättare än med mörka. Utom ett skåp som jag målat med lite mörkare färg, det är onekligen lite knepigare. Sedan har Milis Ivarsson på Av jord där jag köpt pigment och tillbehör varit enormt hjälpsam och kommit med massor av tips.d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.