Har en lösning på huset där taket övergår från ryggåstak till takstolar. Problemet är att i råsponten i takstolsdelen bildas det fukt med påföljande mögelproblem. Ventilationen är god med 45mm luftspalter vid takfoten och mögelstopper vid nock. Taket under är plastat tätt.

Vad kan detta bero på. Kan det bli förmycket ventialtion? Eller vad kan jag göra för att komma tillrätta med problemet??

\J
 
Är du helt säker på att taket under är plastat tätt :-? Om du svarar ja så läcker det igenom från yttertaket....

45 mm luftspalt är ju riktigt bra, du bor inte vid havet så att det blåser/trycker in regnvatten via luftspalten, låter ju inte speciellt troligt men....

Låter skumt så en bild/skiss vore intressant!
 
Låter konstigt, men det kan faktiskt bli för mycket ventilation. Om du har en vind som är lite dåligt isolerad, så släpps värme från våningen upp på vinden. Har du då en "för" bra ventilation så blir det mycket kalluft som kommer in på vinden. Kall luft innehåller hög relativ fuktighet. När då den varma och den kalla luften möts bildas kondens som fälls ut på din råspont. Detta scenario kan nog vara fallet på din vind. Om så är fallet så försök att isolera vinden lite till, samt minska luftspalten vid takfoten till kanske 20 mm. Men innan du gör något, så föreslår jag att du kollar med någon byggnadsinspektör på din kommun. De är ofta bra insatta i detta problem, för det är ganska vanligt.
Tartan
 
tartan skrev:
Låter konstigt, men det kan faktiskt bli för mycket ventilation. Om du har en vind som är lite dåligt isolerad, så släpps värme från våningen upp på vinden. Har du då en "för" bra ventilation så blir det mycket kalluft som kommer in på vinden. Kall luft innehåller hög relativ fuktighet. När då den varma och den kalla luften möts bildas kondens som fälls ut på din råspont. Detta scenario kan nog vara fallet på din vind. Om så är fallet så försök att isolera vinden lite till, samt minska luftspalten vid takfoten till kanske 20 mm. Men innan du gör något, så föreslår jag att du kollar med någon byggnadsinspektör på din kommun. De är ofta bra insatta i detta problem, för det är ganska vanligt.
Tartan
Jag har väldigt svårt att tro att man kan få för mycket ventilation på en kallvind

Min Far som har ett hus byggt -92 har jättestora öppningar vid takfoten och inga problem med fukt, visst han har mkt. isolering och troligtvis väldigt lite läckage.

Men om man som i mitt hus (modell äldre) har problem med att inomhusfukt tränger upp på vinden och evakueras dåligt med otillräcklig takfotsventilation och avsaknad av ventiler = dåligt drag!

Om det nu läcker upp varm fuktig luft så borde väl det bästa att bli av med den så fort som möjligt !?

Som tur är har jag ett fönster som numera står på glänt efter 'mögelupptäckten' jag gjorde häromdan  :-[  plus att jag har ställt in en vanlig bordsfläkt modell svepande V/H för att få fart på luften

Temp. före åtgärd -5 ute med över 95% RF = +7 på vinden och över 95% RF luftfuktighet

Temp. efter öppnat (litet) fönster på kallvind -5 ute med över 95& RF = +1 på vinden med 90% RF

(Jag har en innomhus temp på +20)

Detta är naturligtvis en tillfällig nödlösning innan jag åtgärdar takfotsvetilationen, men det var det bästa jag kunde komma på Rätta mig gärna om jag har fel, jag är ganska novis på hus  :)

 
huset är helt nytt. Taket under är plastat, lösull ca 50 cm. Det ligger ju tillhands att tro att det är varm luft som kondenserar men jag förstår i så fall inte var den kommer ifrån...

Skall ha möte med min KA inom kort. Han har säkert någon idé. Skall se om jag kan lägga ut kort vid tillfälle.
 
Det kan vara så att det är uteluften som värms upp av din vindsluft. Och uteluften har hög relativ fuktighet, och det kan då vara uteluften som kondenserar. Titta gärna på SMHI:s hemsida och sök på relativ fuktighet så finns en del bra förklaringar där.
Tartan
 
vad skall man i så fall göra åt det problemet??
 
jonas_n skrev:
vad skall man i så fall göra åt det problemet??
Man skall ventilera mera! kanske en extra ventil i gavlarna på vinden ?!

när jag ökade ventilationen på min vind försvann fukten från innertaket, men RF är fortfarande i stort sett samma som ute, det går väl antagligen inte att göra så mycket åt... ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.