Hej Byggahus.se!

Flyttade in i mina 2a för cirka två år sedan och har nu tröttnat på att nästan samtliga av mina golv knirrar och knakar var man än går, speciellt hallen!

Så nu tänkte jag lägga nytt golv i större delen av lägenheten (i etapper troligtvis). Jag sågade ut en 15x15cm bit ur nuvarande golv för att se vad som fanns under och fann detta (se bilder nedan)... vilket inte var vad jag förväntade mig, så nu har det dykt upp en del frågor som jag hoppas jag kan få hjälp med!

1. Om jag ska fortsätta med mina planer och lägga ett nytt golv som inte knakar är det här vad jag borde göra:
* Ta bort allt befintligt golv (de tre lager som syns på ena bilden)
* Låta övriga saker vara, så som hyvelspånsblandningen och reglarna (om de är hela å fina dvs)
* Lägga dit ett nytt typ av undergolv och slutligen lägga dit ett nytt golv?

2. Det där hyvelspånsblandningen (hyvelspån, kermaik- och kakelbitar med mera), är det någon typ av isolering?

3. Regeln som man ser på bilden, är den gissningsvis fäst i väggen eller i vilar den på betonggolvet? (som jag antar finns under allt spån?)

4. Slänger man bara golvet som man tar bort eller kan man lämna det någonstans? Känns så dumt att bara elda upp det :(

Hoppas någon har tid att upplysa mig!

Stor tack!
 
  • IMAG0027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligast är det befintligt golv som knarrar/knirrar, tror inte det är reglarna (men jag kan ha fel).

För att slippa knarret så ska underlaget (golvspånskivor) helst vara limmat och skruvat mot reglarna, du kan iofs skruva befintligt golv i reglarna, om du vet var dom är och du vet att inga rör eller annat gott går i golven? Det du ser mellan reglarna är ljudisolering, tippar på att det är ett äldre hus? Sen beror det lite på hur tätt det är reglat och vad för golv du ska lägga, blir som tråkigt att lägga klickgolv på reglar med 60 cc. Jag skulle riva ut befintligt golv, kollat att reglar ligger i våg. Skruvlimma spånskiva, foam eller annat trampdämpande och lagt golv på det, vissa trägolv kräver även fuktspärr under. Kolla med tillverkaren.

Du vill ha isolering under golvet för att slippa ha en höra stegen likt en trumma. Hur själva konstruktionen ser ut vet nog bara du när du tömmt facket av isolering.

Om du river så kör golvet till återvinningen som är ett slipbart trägolv, som jag ser, ej tre separata skikt som någon lagt.
 
H
om reglarna inte ligger i våg, vad gör man då?
 
HEM2121 skrev:
om reglarna inte ligger i våg, vad gör man då?
Hoppas att dom inte är allt för djävligt fastspikade och väger in dom.
 
H
om de är är det, lägger på man på befintliga reglar så att de kommer upp i våg?
 
Nej man pallar under mot befintligt betongbjälklag.
 
H
träbjjälklag, du menar att man lägger på en regel på befinligt träbjälklag för att bjälklaget skall komma i våg?
Flytspackel kan det vara ett alternativ i en övervåning med träbjälklag?
 
Ja man kan regla upp golvet genom att korslägga reglar och palla dessa i våg. Men man måste då vara medveten om att det kommer att medföra en hel del extrajobb, ex.vis kapa dörrar och sånt...
 
H
Kaqn man inte bara lägga på en extra regel ovanpå den befintliga?

Är flytspackel ett dålig alternativ?
 
Redigerat:
Mr Sound skrev:
Troligast är det befintligt golv som knarrar/knirrar, tror inte det är reglarna (men jag kan ha fel).

För att slippa knarret så ska underlaget (golvspånskivor) helst vara limmat och skruvat mot reglarna, du kan iofs skruva befintligt golv i reglarna, om du vet var dom är och du vet att inga rör eller annat gott går i golven? Det du ser mellan reglarna är ljudisolering, tippar på att det är ett äldre hus? Sen beror det lite på hur tätt det är reglat och vad för golv du ska lägga, blir som tråkigt att lägga klickgolv på reglar med 60 cc. Jag skulle riva ut befintligt golv, kollat att reglar ligger i våg. Skruvlimma spånskiva, foam eller annat trampdämpande och lagt golv på det, vissa trägolv kräver även fuktspärr under. Kolla med tillverkaren.

Du vill ha isolering under golvet för att slippa ha en höra stegen likt en trumma. Hur själva konstruktionen ser ut vet nog bara du när du tömmt facket av isolering.

Om du river så kör golvet till återvinningen som är ett slipbart trägolv, som jag ser, ej tre separata skikt som någon lagt.
Ahh! Tack så mycket!

Då blir det (om reglarna visar sig vara schysta och i våg)
1. Riva ut golvet
2. Skruvlimma spånskiva
3. Lumppapp eller foam
4. Eventuell fuktspärr
5. Nytt golv
 
Caecus skrev:
4. Eventuell fuktspärr
Om golvet är på bottenvåning med betongplatta under spärrar man mot fuktvandring med hjälp av åldersbeständig plast. Finns även foam med plast.
 
HEM2121 skrev:
Kaqn man inte bara lägga på en extra regel ovanpå den befintliga?

Är flytspackel ett dålig alternativ?
Finns olika sätt men om golvet (reglarna) inte är i våg eller om enstaka är låg kan man skruva fast en ny regel på sidan på den som är låg, vissa tar en 1"4 men då blir det svårt att ha en skarv mellan skivorna (kortsida) på den regeln.
 
HEM2121 skrev:
Kaqn man inte bara lägga på en extra regel ovanpå den befintliga?

Är flytspackel ett dålig alternativ?
Om du lägger en regel ovanpå blir det oftast lågt i tak.

Det bästa sättet är väl att sätta en regel på sidan om som är i våg. Om det är lite skillnad kan man även hyvla:)
 
H
Tack!
Vilken dimension bör man ha på de extra regelarna? Rummet är 2,60x4,30 m, reglarnas längd är 4,60 m (så du vilket håll reglarna går).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.